تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۶۰۹۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

خام فروشی صنایع معدنی به بهانه نداشتن سرمایه اشتباه است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از جانمایی‌های اشتباه صنایع بزرگ مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه انتقاد و در عین حال اظهارکرد: خام فروشی به بهانه نداشتن مزیت و سرمایه و زیرساخت درست نیست.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از جانمایی‌های اشتباه صنایع بزرگ مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه انتقاد و در عین حال اظهارکرد: خام فروشی به بهانه نداشتن مزیت و سرمایه و زیرساخت درست نیست.

دکتر الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درمورد نقش شرکت‌های دانش بنیان در جلوگیری از خام فروشی صنایع معدنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه تلفنی کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: معادن ثروت‌های خدادادی هستند که در اختیار جوامع بشری قرار گرفته و عمدتاً هم غیر قابل جایگزین هستند.

وی افزود: نفت یک ماده آلی هیدروکربنی است که جایگزین‌های زیادی برای آن در طبیعت مانند انرژی‌های پاک و نوین وجود دارد ضمن اینکه از موجودات گیاهی نیز می‌توان استفاده کرد، اما برای فلزاتی مانند مس، نقره و طلا و آهن جایگزینی وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از جانمایی‌های اشتباه صنایع بزرگ مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه انتقاد و در عین حال اظهارکرد: خام فروشی به بهانه نداشتن مزیت و سرمایه و زیرساخت درست نیست، چون ما کیلومتر‌ها مرز دریایی در جنوب ایران داریم که می‌توان صنایع تبدیلی را در همان مناطق مستقر کرد. دهقانی گفت: به عنوان مثال، شرکت ملی مس و به طور کلی شرکت‌های مس در دنیا، ۷۵ تا ۸۰ درصد سود و درآمد دارند، اما نباید به خاطر اینکه تولیداتشان خریداری ندارد آن را صادر کنند بلکه می‌توان با سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان این مشکل را حل کرد.

این نماینده مجلس افزود: یکی از کارکرد‌های تأسیس شرکت‌های دانش بنیان این است که دانش و تجربیات نوین بشری وارد سیستم‌های تولیدی و صنعتی شود و در حوزه صنایع معدنی نیز می‌توانند راندمان تولید و استخراج را بالا ببرند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به کاهش آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های صنایع معدنی کمک کنند.

منبع: هفته نامه شما

عناوین برگزیده