تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۱
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۶۱۱۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود گسترده زغال سنگ در هند و خطر قطع برق

‌می‌متالز - بر اساس گزارش داخلی وزارت نیرو که رویترز مشاهده کرده است، انتظار می‌رود هند در طول سه ماهه منتهی به سپتامبر (شهریور) با کمبود زغال سنگ بیشتری روبرو شود و این امر خطر قطعی برق گسترده را تشدید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، پیش‌بینی‌های تلخ، کمبود سوخت در هند را نشان می‌دهد. این کمبود در زمانی است که تقاضای سالانه برق با سریع‌ترین نرخ در حداقل ۳۸ سال گذشته رشد می‌کند و قیمت‌های جهانی زغال‌سنگ به دلیل کاهش عرضه، در سطوحی نزدیک به رکورد قیمتی معامله می‌شوند. این رکورد‌ها در نتیجه بحران روسیه و اوکراین است.

هند در روز‌های اخیر فشار بر شرکت‌های برق را برای افزایش واردات افزایش داده است. همچنین نسبت به کاهش عرضه زغال‌سنگ استخراج شده داخلی در صورت عدم افزایش ذخایر زغال سنگ توسط نیروگاه‌ها از طریق واردات هشدار داده است.

با این حال، بیشتر ایالت‌ها هنوز برای واردات زغال سنگ قرارداد امضا نکرده اند و اگر زغال سنگ وارد نشود، زغال سنگ شرکت‌های آب و برق هند تا ژوئیه (تیر) تمام می‌شود.

گزارش وضعیت واردات وزارت نیرو که توسط رویترز بررسی شد نشان داد که تنها یک ایالت تا پایان آوریل (اردیبهشت) قرارداد واردات زغال سنگ را منعقد کرده بود.

این گزارش نشان داد که هند انتظار دارد عرضه داخلی زغال سنگ به ۱۵۴.۷ میلیون تن برسد که ۴۲.۵ میلیون تن کمتر از نیاز پیش بینی شده ۱۹۷.۳ میلیون تنی در سه ماهه سپتامبر (شهریور) است. پیش از این هند انتظار کمبود ۳۷ میلیون تنی زغال سنگ را داشت.

به گفته دو مقام دولتی آشنا با موضوع، این ارائه گزارش روز جمعه در یک نشست مجازی که در آن وزرای زغال سنگ و برق فدرال حضور داشتند، با حضور مقامات ارشد انرژی از دولت فدرال و ایالت‌ها انجام شد.

وزارتخانه‌های فدرال زغال‌سنگ و نیرو به درخواستی که خواستار اظهارنظر در این باره بود، پاسخ ندادند. جزئیات این گزارش قبلا ارائه نشده بود.

ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها از آوریل تا کنون حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است که به معنای تامین نیاز تنها هشت روزه زغال‌سنگ است که پایین‌ترین مقدار در حداقل ۹ سال گذشته است.

افزایش تقاضای زغال سنگ همچنین می‌تواند تلاش‌ها برای ساخت ذخایر در نیروگاه‌ها را خفه کند.

هند اکنون انتظار دارد که تقاضا برای زغال سنگ از شرکت‌های آب و برق برای سال منتهی به مارس ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) به ۷۸۴.۶ میلیون تن برسد که ۳.۳ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی است.

کمبود پیش‌بینی‌شده سالانه زغال‌سنگ اکنون ۴۹.۳ میلیون تن است که تقریباً سه برابر ۱۷.۷ میلیون تنی است که قبلاً پیش‌بینی شده بود.

هند پیش‌بینی‌های تقاضای زغال‌سنگ خود را پس از رشد تقاضای برق بالاتر از حد انتظار در آوریل (زمانی که مصرف برق به دلیل افزایش دما به رکورد بالایی رسید) تطبیق داد.

به گفته مقامات، بسیاری از ایالت‌ها روز جمعه از دولت فدرال هند زغال سنگ خواستند تا زغال سنگ را به صورت فله وارد کرده و بین ایالت‌ها توزیع کند.

مقامات گفتند که ایالت‌ها قیمت‌های بالای جهانی و چالش‌های عرضه را برای واردات عنوان کرده اند و افزودند که وزیر زغال سنگ به ایالت‌ها گفته است که تقاضاهایشان در نظر گرفته می‌شود.

واردات بیشتر می‌تواند فشار بیشتری را بر شرکت‌های دولتی توزیع برق وارد کند. شرکت‌هایی که در حال حاضر با بدهی‌های زیادی مواجه هستند و میلیارد‌ها دلار به ژنراتور‌ها بدهکار هستند. این بدهکاری به این دلیل است که از لحاظ تاریخی هزینه‌های ورودی بالاتری را برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها جذب کرده‌اند.

شرکت زغال سنگ هند (Coal India) فوراً به درخواست اظهار نظر، پاسخ نداد. بزرگترین معدنکار جهان (Coal India) در سال‌های اخیر زغال سنگ وارد نکرده است.

منبع: عصر اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده