تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۶۱۱۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک فعال بازار مالی:

فاصله چالش برانگیز اقتصاد ایران از درک مفاهیم اولیه حوزه صادرات

‌می‌متالز - یک فعال بازار مالی با بیان اینکه اقتصاد ایران از درک اولین قواعد پذیرفته‌شده حوزه صادرات با چالش‌های متعدد مواجه است، بر ضرورت اصلاح زیرساخت‌های فکری این بخش تاکید کرد و از دستگاه‌های اجرایی مسئول در بخش‌های تولید و صادرات خواست که امکان به روزسازی این دیدگاه را با هدف افزایش حجم صادرات کشور فراهم کنند.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الله حسین‌زاده مهابادی روز یکشنبه با اشاره به نقش مهم صادرات در توسعه اقتصادی و افزایش درآمد‌های غیرنفتی کشور، افزود: صادرات نه فقط مهمترین رکن اقتصادی یک کشور که عملاً ستون یک اقتصاد است؛ بطوری که بدون توسعه آن تاکنون هیچ کشوری در طول تاریخ اقتصاد نتوانسته به توسعه برسد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بعد از سال‌های متمادی زمان آن فرارسیده که با استفاده از همه تجربیات تلخ گذشته، یکبار برای همیشه صادرات را نه در حرف بلکه در عمل جدی بگیریم و تمام داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور را برای توسعه آن به کار ببندیم.

حسین‌زاده ادامه داد: موضوع صادرات با همه پیچیدگی‌هایی که دارد، بسیار ساده قابل درک است به طوری که پایه‌ها و ارکان آن به طور مشخص قابل تبیین هستند. به طور مثال همه اقتصاددانان جهان در همه طیف‌های فکری معتقدند که بدون وجود قوانین مشخص و ثبات آیین‌نامه‌ها و مقررات، اقتصاد به توسعه نمی‌رسد؛ همه اعتقاد دارند که از بین بردن قاچاق آشکار و پنهان، از اصول اولیه توسعه صادرات است.

وی گفت: تمام کارشناسان بار‌ها و بار‌ها بر چابک‌سازی نهاد‌های ذی‌ربط و پرهیز از موازی‌کاری ضمن تسهیل بروکراسی تاکید کرده‌اند. موضوعاتی از این دست در زمره قواعد پذیرفته شده توسعه صادرات در تمام جهان هستند، اما همین قواعد اولیه و به ظاهر ساده همچنان در اقتصاد ایران وجود ندارد و سال‌های سال بازرگان، تاجر، تولیدکننده، واردکننده و فعال بازار با آن به عنوان نارسایی مواجه هستند.

این کارشناس تاکید کرد: پیش و بیش از آنکه به دنبال رفع مشکلاتی مانند تحریم و یا حمایت از رونق و یا هر اقدام دیگری از این قبیل باشیم، باید زیرساخت‌هایی از این دست را ایجاد و اصلاح کرد.

حسین‌زاده اظهار داشت: اصلاح ساختار اداری نقش مهمی در رونق تولید و صادرات داشته، زیرا قوانین دست و پاگیر اداری حاکم بر کشور شکل سختی دارد و تولیدکننده و صادرکننده در مواجهه با آن با مشکل روبه رو می‌شود.

وی گفت: قوانین دست و پاگیر اداری ما باید شکل بهتری پیدا کند تا تولیدکننده و صادرکننده ما با اطمینان خاطر سرمایه خود را در این حوزه‌ها هزینه کند. در این راستا باید اتاق‌های فکری ایجاد شود تا ساختار اداری ما به بهترین شکل در خدمت تولید و صادرات قرار گیرد تا بحث‌های اداری تسهیل شود.

 

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده