تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۲۶۱۳۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گلایه تعاون روستایی از مس سرچشمه؛ چرا نیازهایتان را از شهرستان محل فعالیت نمی‌خرید؟

‌می‌متالز - اواخر هفته گذشته بود که رییس اداره تعاون روستایی شهرستان رفسنجان زبان به گلایه و انتقاد از مجتمع مس سرچشمه وابسته به شرکت ملی مس گشود و گفت: این مجتمع ۱۲ هزار نیرو دارد، اما به طور مثال برای تامین گوشت مصرفی کارکنانش، به استان‌های دیگر مثل خراسان جنوبی می‌رود.

به گزارش می‌متالز، علی قاسمی به همراه متولیان بخش‌های مختلف تعاونی تولیدی در این شهرستان در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های کمی و کیفی تامین نیاز‌های مصرفی مجتمع مس سرچشمه از جمله گوشت و لبنیات در شهرستان و استان کرمان وجود دارد افزود: روزانه پنج تن گوشت قرمز، ۵۰ تن شیر و ۴۰ تن مرغ در شهرستان رفسنجان تولید می‌شود و تولیدکنندگان در این عرصه‌ها باید حمایت شوند.

وی تاکید دارد که این مجموع تعاونی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم توان و امکان تامین نیاز‌های مصرفی مجتمع مس را با کیفیت مدنظر داراست.

رییس اداره تعاون روستایی رفسنجان گفت: صنعت مس سرچشمه باوجود نیاز به مصرف برای دستکم ۱۲ هزار نیروی خود، شیر، لبنیات و نیز گوشت سفید و قرمز مورد نیاز را از نقاط دیگر کشور از جمله خراسان جنوبی تأمین می‌کند در حالی که تولیدکنندگان در این عرصه در رفسنجان با مشکل عدم حمایت و خطر ورشکستگی مواجه هستند.

وی در تشریح ظرفیت‌های تولیدی شرکت‌های تعاونی در این رفسنجان افزود: اتحادیه تعاون روستایی دارای ۱۷ شرکت و ۵۴ مرکز توزیع کالا‌های اساسی در روستا‌های شهرستان است.

این مسوول تصریح کرد: تعاونی مرغداران رفسنجان در سطح کشور نمونه است و با وجود ۱۳۵ مرغداری گوشتی و ۱۲ مرغداری تخم گذار روزانه ۱۵ تن تخم مرغ و ۵۰ تن گوشت مرغ تولید که علاوه بر خودکفایی به شهرستان‌های مجاور نیز ارسال می‌شود.

قاسمی ظرفیت تولید روزانه شیر را ۵۰ تن اعلام و بیان کرد که مصرف شهرستان تا ۲۰ تن است و بقیه این محصول به کارخانه‌های فرآوری لبنیات در نقاط دیگر کشور ارسال می‌شود.

گلایه تعاون روستایی از مس سرچشمه؛ چرا نیازهایتان را از شهرستان محل فعالیت نمی‌خرید؟


در این نشست همچنین محمد شهرآبادی مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان هم حضور داشت که با اشاره به ظرفیت‌های موجود این تعاونی به عنوان دارنده تنها زنجیره کامل تولید مرغ به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان این عرصه در مواجهه با دیوانسالاری اداری، اخذ تسهیلات و ... اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت گاوداران رفسنجان هم با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی گفت: در شهرستان ۵۰ درصد گاوداران ورشکست شده و بقیه نیز مجبورند گاو‌های خود را ذبح کنند تا بتوانند با پول حاصل از فروش آن بخشی از مواداولیه و نیازهایشان را تامین کنند.

عباس رمضانی با اشاره به نیاز شهرستان در راه اندازی کارخانه فرآوری لبنیات و اینکه این محصول توسط مراکز مستقر در استان خریداری نمی‌شود افزود: همچنین چندین هفته است با تعاونی استان کرمان رایزنی می‌کنیم که شیر مازاد رفسنجان را بخرد، امّا تعلل می‌کنند و شیر هم بعد از ۴۸ ساعت فاسد می‌شود.

علی رضازاده مدیرعامل شرکت شترمرغ داران رفسنجان هم با اشاره به تعطیلی این واحد‌ها در استان و رفسنجان طی سال‌های اخیر اظهارداشت که ۲۵ واحد دیگر نیز در حال تعطیلی است.

وی دلیل کاهش رونق واحد‌های پرورش شترمرغ در رفسنجان را گرانی نهاده‌ها و مشکل فروش گوشت دانست و افزود: اگر مجتمع مس سرچشمه یک وعده از غذای نیرو‌ها و پرسنل خود را به گوشت شترمرغ اختصاص می‌داد مشکلات این حوزه برطرف می‌شد.

در ادامه نشست نیز محمدجواد اعلایی مدیرعامل شرکت آبزیان رفسنجان نیز زبان به تشریح مشکلات فعالان این عرصه گشود و گفت: تعداد مزارع و واحد‌های پرورش ماهی در رفسنجان ۷۱ مورد بوده که به ۲۰ واحد کاهش یافته است.

عظیمی مدیرعامل شرکت زنبوداران رفسنجان هم تاکید کرد: ۱۰۰ زنبوردار در رفسنجان دارای هزار و ۴۰۰ کندوی زنبور عسل هستند که سالانه از هر کندو بیش از پنج کیلو عسل تولید می‌شود.

مریم جهانبخشان مدیرعامل شرکت تعاونی زنان رفسنجان هم در این نشست با اشاره به اینکه این شرکت دارای۱۵۰ بانوی تولید کننده روستایی و ۳۰۰ بانوی تلویدکننده شهری است خواهان حمایت مسوولان در خرید محصولات این افراد و نیز ایجاد نمایشگاه دائمی بود.

پاسخ شرکت ملی مس


اما به دنبال انتقاد مسوولان اداره تعاون روستایی از مجتمع مس سرچشمه به علت نخریدن نیازهایشان از شهرستان، خبرنگار ایرنا پاسخ مسوولان این مجتمع را نیز جویا شد.

علی نقی ابوالهادی مدیرعامل شرکت همگامان مس زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران که شرکتی پیمانکاری است و کار‌های مربوط به خرید اقلام مصرفی از جمله گوشت، برنج، حبوبات، دستمال کاغذی، موادشوینده و ... را بر عهده دارد در این باره گفت: از سه سال پیش بر شعار «کیفیت، قیمت و رفسنجان (تامین از شهرستان رفسنجان» تکیه کردیم و اقلام مصرفی مجتمع مس سرچشم رفسنجان را از تولیدکنندگان داخل شهرستان با شرایط کیفیت و قیمت مناسب و نیز استاندارد کالا تأمین می‌کنیم.

شرایط خرید مرغ


وی افزود: گوشت مرغ را تحت شرایط دارابودن وزن هر عدد ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم از تعاونی مرغداران رفسنجان تهیه می‌کنیم که ماهانه تا ۲۰ تن مرغ خریداری می‌شود.
ابوالهادی بیان کرد: همچنین گوشت قرمز گوساله ماهانه تا ۱۰ تن و گوشت گوسفندی هم تا پنج تن در ماه خریداری و در آشپزخانه‌های مجتمع طبخ می‌شود.


شرایط خرید گوشت قرمز


وی با اشاره به قوانین و شرایط تهیه گوشت مورد نیاز کارکنان مجتمع مس سرچشمه ادامه داد: برای تهیه گوشت قرمز شرایط باید به گونه‌ای باشد که یخ زده و منجمد نباشد، حتما لاشه گوشت گوسفندی ۲۴ تا ۲۷ کیلوگرم و لاشه گوشت گوساله هم ۲۴۰ کیلوگرم باشد.

ابوالهادی بیان کرد: نمونه گوشت‌ها به آزمایشگاه کیفی ارسال می‌شود تا میزان کلسترول، عناصر موجود در گوشت و کیفیت آن اندازه گیری شود.

وی تصریح کرد: نیمه اول سال ۹۷ خرید اقلام مورد نیاز از داخل شهرستان به ۲ میلیارد تومان نمی‌رسید که خوشبختانه با حمایت‌هایی که از تولیدکنندگان شهرستانی شده سالانه تا ۱۰۰ میلیارد تومان اقلام مصرفی از داخل شهرستان خریداری می‌شود.

ابوالهادی با بیان اینکه عمده گوشت قرمز را از دامداران رفسنجان تهیه می‌کنیم و بخش کمی از خراسان جنوبی تامین می‌شود گفت: یکی از تهیه کنندگان داخلی با خریداری دام از خراسان جنوبی و پرورش آن‌ها در رفسنجان آن گوشت را با شرایط ذکر شده به مجتمع می‌فروشد.

وی ادامه داد: تمامی لبنیات مصرفی و فرآورده‌های لبنی را از کارخانه‌های رفسنجان، کرمان و شهربابک تهیه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت همگامان مس زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: افتخار می‌کنیم که تولیدکنندگان داخل شهرستان اقلام مصرفی با کیفیت تولید می‌کنند و نیاز مجتمع مس را هم برآورده می‌سازند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۲۰۰ میلیون پرس غذا در مجتمع مس سرچشمه طبخ و بین پرسنل و نیرو‌های مجتمع مس سرچشمه توزیع می‌شود؛ در این مجتمع ۶ هزار نیروی رسمی و حدود ۳ هزار نیروی غیر رسمی مشغول به کار هستند که روزانه تا ۹ هزار پرس غذا طبخ می‌شود.


پاسخ مدیر بازرگانی شرکت همگامان مس


این درحالی است که مدیر بازرگانی شرکت همگامان مس زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران هم  اظهار کرد: هیچ خریدی از خارج استان کرمان نداریم و مایحتاج مورد نیاز مجتمع مس سرچشمه را از هشت شرکت یعنی پنج شرکت از رفسنجان، یک شرکت از کرمان و از ۲ شرکت شهرستان شهربابک تأمین می‌کنیم.

امین اسدی بیان کرد: در مورد گوشت قرمز هم توان تولیدکنندگان استان‌های فارس و خراسان هم زیاد است حتی این استان‌ها درخواست کتبی برای فروش ِ این کالا با مجتمع مس کتبا ارایه دادند که ما قبول نکردیم.

وی ادامه داد:، امّا بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز را توسط شخصی رفسنجانی که دام از خراسان می‌آورد و پرورش می‌دهد خریداری می‌کنیم.

رفسنجانی‌ها تاکنون درخواست فروش ارائه نداده اند


اسدی افزود: تولیدکنندگان گوشت قرمز در رفسنجان تا به حال نه درخواست فروش اقلام مصرفی را به ما دادند و نه تا کنون با ما وارد مذاکره شدند که اگر با ما وارد مذاکره شوند با تعیین شرایط تولید دام در صورتی که کالای با کیفیت و استاندارد تولید کنند از آنان خریداری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه گاوداری‌های رفسنجان صحبتی با ما نداشتند، امّا در روز‌های آینده با آنان جلسه‌ای خواهیم گذاشت تا اگر بتوانند با شرایط مجتمع مس، کالای با کیفیت و دارای استاندارد را تولید کنند قطعاً از آنان خریداری کنیم.

شرکت تعاونی روستایی می‌خواهد واسطه گری کند


اسدی همچنین در مورد اقلام شرکت تعاونی روستایی هم اظهار کرد: این تعاونی تولید خاصی ندارد و به عنوان واسطه می‌خواهد اجناس مورد نیاز مجتمع مس را از شمال و جنوب، شرق و غرب تهیه و به ما بفروشد.
وی خاطرنشان کرد: با این حال قبول کردیم که از کشاورزان بم رطب تهیه و به ما بفروشند، اما از لحاظ کیفیت موفق نبودند که نتوانستیم با آنان ادامه دهیم.

اسدی تأکید کرد: اگر تولید کنندگان داخلی با ما وارد مذاکره شوند و کالای با کیفیت و استاندارد را تولید کنند که مبنای مهم شرکت مس است، خوشحال می‌شویم از آنان بخریم.


​واکنش دوباره رییس اداره تعاون: ۳ جلسه بی نتیجه


مدیرعامل شرکت تعاونی شهرستان رفسنجان هم در واکنش به پاسخ مسوولان شرکت مس اظهار داشت: شرکت‌های تعاونی شهرستان آمادگی تامین همه نیاز‌های مصرفی مجتمع مس سرچشمه را دارند.

علی قاسمی بیان کرد: انتظار داریم دستکم مجتمع مس ۵۰ درصد نیاز‌ها و خدمات را از تولیدگنندگان رفسنجان تهیه کند.
وی افزود: مس سرچشمه بخشی از گوشت دام سنگین را از خارج شهرستان (خراسان جنوبی) تأمین می‌کند لذا بهتر است تولیدکنندگان داخلی را مورد حمایت قرار دهد و اولویت تأمین اقلامشان از شهرستان باشد. قاسمی افزود: چنانچه کالایی در رفسنجان تولید نشود می‌توانیم از استان کرمان تهیه کنیم و در اختیار مس سرچشمه قرار دهیم.

قاسمی با اشاره به اینکه سه جلسه با شرکت همگامان مس داشتیم که خروجی نداشت گفت: شرکت تعاونی روستایی رفسنجان می‌تواند به عنوان واسطه اقلام مصرفی از جمله برنج، حبوبات و ... را از داخل یا خارج شهرستان تهیه کند و در اختیار شرکت مس قرار دهد.

شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده