به گزارش میمتالز، در مجموع به نظر میرسد بدیهیترین و مهمترین کارکرد عرضه خودرو در بورس کالا میتواند شفافیت بازار، حمایت از تولید و مصرف کننده و به مرور رشد تولید خودرو باشد.
از چهارشنبه هفته جاری (۱۸ خرداد)، عرضه خودرو برای دومین بار در سال جاری، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی (گروه بهمن) ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه میشود که براساس جزییات، عرضه برای ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنتی خواهد بود. پیشتر در دور نخست عرضهها در سال جاری، خودروهای وانت کارای گروه بهمن عرضه شده بود که البته معاملات آن (۸۱ دستگاه کارا دو کابین و ۵۸ دستگاه تک کابین) با وجود نوع خودرو از شرایط نسبتاً خوبی برخوردار بود.
عرضه خودرو در بورس کالا اکنون نه تنها از سوی طیف اقتصاددانان و کارشناسان بازار سرمایه با عنوان راهکار و سازوکار مقابله با رانت و ایجاد شفافیت در بازار خودرو شناخته میشود، بلکه با حمایت طیف فعالی از نمایندگان مجلس و بدنه سیاستگذاری و فعالان بازار خودرو مواجه شده است. ۱۴ نفر از نمایندگان مجلس در سه کمیسیون اقتصادی، صنایع و معادن و برنامه و بودجه مجلس روی اهمیت عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان سازوکار شفافیت بازار خودرو تاکید کرده اند و حتی در بدنه دولت احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم نسبت به سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا اقبال نشان داده، این در حالی است که برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام همچون غلامرضا مصباحی مقدم هم موضوع عرضه خودرو در بورس کالا هم مورد توجه و هم مورد حمایت آنان بوده است. در این میان نه تنها کارشناسان بازار سرمایه و بدنه سیاستگذاری، بلکه انجمن خودروسازان ایران به عنوان ذینفع و فعال اصلی بازار خودرو نیز نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان سازوکار شفافیت معاملاتی در بازار خودرو یاد کرده است.
با تمام این وصاف، طیف فعالی از بدنه دولت، نمایندگان مجلس و بخش سیاستگذاری نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا موافقند. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفته است: باید شرایطی فراهم شود که امکان معامله برای همه افراد وجود داشته باشد، نه اینکه انحصار خرید و فروش در دست عدهای خاص باشد. حاجی دلیگانی در این باره تاکید کرده، عرضه خودرو در بورس کالا باید منجر به قیمتگذاری واقعی از مسیر رقابت واقعی شود، چرا که بار افزایش قیمت را مصرف کننده نهایی متحمل میشود.
همچنین محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحبتهایی از حمایت مجلس نسبت به شفافیت بازار خودرو با سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد. مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم عرضه خودرو در بورس کالا را یکی از راهکارهای جدی جایگزین قرعه کشی خودرو میداند. علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم روی شفاف شدن معاملات خودرو با عرضه مستمر خودرو در بورس کالا تاکید کرده است. همچنین محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روی مسئله شفافیت بازار خودرو با استفاده از سازوکار بورس کالا تاکید کرده است. البته محسن علیزاده و مسلم صالحی، دو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم از با اهمیت خواندن عرضه خودرو در بورس کالا، از این راهکار حمایت کرده اند.
به جز کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس، کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا ابراز خشنودی کرده است. مهدی عسگری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص از پینشهاد عرضه خودرو در بورس کالا در راستای حذف قرعه کشیها خبر داده بود. مصطفی طاهری، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با عرضه خودرو در بورس کالا، تقاضای سرمایهای حذف میشود. علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم تداوم عرضه خودرو در بورس کالا را الزام رسیدن به تعادل در بازار میداند. حجتاله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم روی ساماندهی بازار خودرو با استفاده از بورس کالا تاکید و گفته است: سازوکار بورس کالا میتواند به رانت و سوداگریها در بازار خودرو پایان دهد. فرهاد طهماسبی، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم روی شفافیت اطلاعات با استفاده از عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرده است. معصومه پاشایی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم روی پایان دلالی با عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرده است. روحاله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان فرصت بی نظیر خودروسازان نام برده است.
البته در بدنه سیاستگذاری نیز غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس هم عرضه خودرو در بورس کالا را فرصت ویژه میداند. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم پیشتر در برنامه تجلیل از برترینهای بورس کالا نسبت به عرضه خودرو در بستر بورس کالا تاکید کرده بود. هر چند که حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا تنها به همین افراد محدود نمیشود و چه بسا طیف زیادی از فعالان اقتصادی و سیاستگذار نسبت به شفاف شدن معاملات خودرو با سازوکار بورس کالا موافق هستند. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به عنوان یکی از ذینفعان اصلی بازار خودرو هم در همین رابطه میگوید عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به شفافیت این سازوکار معاملاتی به رانت چند هزار میلیارد تومانی در نحوه فروش خودرو و دو نرخی بودن خودرو پایان میدهد.
با این وصف کارشناسان و فعالان بازار سرمایه جزء حامیان اصلی عرضه خودرو در بورس کالا هستند، چرا که از دید آنان با عرضه خودرو در بورس کالا، معاملات بازار خودرو زیر ذره بین قرار میگیرد و بازار شفاف میشود و سیاستگذار میتواند با رصد دقیق بازار خودرو از طریق سازوکار عرضه و تقاضا، بازار را به تعادل برساند.
منبع: کالاخبر