تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۲۷
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۶۰۸۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دو مزیت عرضه خودرو در بورس کالا + ساز و کار‌های حمایتی در ممانعت ورود دلالان

دو مزیت عرضه خودرو در بورس کالا + ساز و کار‌های حمایتی در ممانعت ورود دلالان
‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل شفافیت موجود می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌های غیرکارشناسی و دستیابی به فرمول قیمت‌گذاری شفاف براساس تعادل عرضه و تقاضا شود.

به گزارش می‌متالز، پژمان جرست درباره اثرات عرضه خودرو در بورس کالا بر بازار خودرو گفت: طبق بند ج ماده ۹۵ قانون برنامه سوم و ماده ۱۵ برنامه چهارم توسعه اقتصادی، شورای عالی بورس مکلف به ایجاد بورس کالا و گسترش بازار‌های تخصصی شده است که دلیل تاکید قانون بر ایجاد و گسترش این نوع از بازار‌ها را می‌توان مزیت‌های بالقوه آن از جمله کشف قیمت عادلانه و ایجاد قیمت‌گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز بازار، ایجاد بستری مطمئن برای انجام معاملات در سایه نظارت نهاد‌های ناظر، کاهش هزینه‌های معاملاتی، ساماندهی بازار و نظارت بیشتر بر عملکرد معامله‌گران، کاهش نوسانات کاذب بازار کالا‌ها و حذف دلالان و کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش تولیدکنندگان دانست.

وی افزود: با نگاهی به تجارب موفق بازار فیزیکی بورس کالا در عرضه مستمر و منظم محصولات فولادی، فلزی، پلیمری، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی توسط بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان و بازار متلاطم و بی ضابطه خرید و فروش خودرو که موجب ایجاد نوسانات پی در پی و بی منطق در قیمت خودرو شده، جای خالی بازاری تخصصی سازمان یافته در بازار خودرو به شدت احساس می‌شود تا بستری مناسب برای تنظیم عرضه و تقاضای واقعی بازار ایجاد شده و بر اساس آن قیمت عادلانه‌ای برای این کالای پر تقاضا تعیین شود و با حذف دلالان و تقاضا‌های کاذب سوداگرانه، نوسانات این کالای حیاتی کاهش یابد و با قیمتی منصفانه به مصرف کننده نهایی عرضه شود. عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های مالی، بازاریابی و فروش تولیدکنندگان خودرو شده و ابزار‌های مالی جدیدی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به نقش و ویژگی‌های ذاتی بورس کالا، عرضه خودرو نیز مانند عرضه هر کالای فیزیکی دیگری در این بازار می‌تواند به شفافیت عرضه و فروش خودرو هم از منظر تعیین قیمت منصفانه و هم از منظر تامین نیاز واقعی مصرف کنندگان بازار و کاهش نوسانات کاذب شود و دست دلالان رسمی و غیر رسمی را از بازار این کالای حیاتی کوتاه سازد و آمار و ارقام شفاف و قابل اتکایی را در اختیار سیاست گذران این بازار قرار دهد. مهمترین کارکرد عرضه خودرو در بورس می‌تواند غیر جذاب کردن این بازار برای دلالان باشد. همانطور که در سایر بازار‌ها مانند بازار ارز نیز تجارب موفقی برای حذف جذابیت و تقاضا‌های سوداگرانه مشاهده شد.

جرست درباره تعیین قیمت واقعی خودرو در بورس کالا توضیح داد: یکی از نقش‌های حیاتی بورس، ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است که به دنبال آن قیمت واقعی کالا‌ها بر اساس عرضه و تقاضا شکل خواهد گرفت. در بورس کالا ساز و کار مناسبی جهت حذف قیمت گذاری دستوری خودرو انجام می‌پذیرد و با ایجاد یک بازار رقابتی و شفاف، دست مصرف کنندگان برای تعیین قیمت منصفانه این کالا باز گذاشته می‌شود. البته ایجاد ساز و کار‌های حمایتی برای ممانعت ورود دلالان به این بازار و دستکاری قیمت نیز با توجه به وضعیت نابسامان موجود فعلی این بازار، حیاتی بشمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در این خصوص استفاده از کد‌های معاملاتی فعالان بازار مبتنی بر اطلاعات راستی آزمایی شده هر شخص حقیقی و حقوقی در سامانه‌های احراز هویت و اطلاعاتی بازار سرمایه و ایجاد ارتباط میان این پایگاه‌های داده با سایر نهاد‌های اجرایی و نظارتی مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و فرماندهی انتظامی به منظور دسترسی به شناسنامه اقتصادی و هویتی اشخاص، می‌تواند دست تقاضاکنندگان کاذب را از این بازار کوتاه کند.

کارشناس بازار سرمایه درباره راه‌اندازی سایت یکپارچه سازی خرید خودرو از سوی وزارت صنعت با شروع عرضه خودرو در بورس کالا گفت: اقدامات اخیر دولت نشان می‌دهد عزم و اراده جهادی برای بهبود شرایط و رفع مشکلات مختلف اقتصادی وجود دارد و راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز با اهدافی نظیر گسترش نظارت بر فرایند تخصیص خودرو به مشتریان واقعی و حذف دلالان و کنترل نوسانات قیمتی این کالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، صورت گرفته است.

جرست اضافه کرد: البته هنوز ضعف‌های زیادی را می‌توان برای آن متصور شد. از جمله اینکه فرایند قرعه کشی تصادفی است و منطقاً برای تامین نیاز مصرف کننده واقعی نمی‌تواند ابزاری کارآمد باشد. نکته کلیدی در تنظیم عرضه و تقاضا این است که کلیه مصرف کنندگان واقعی بازار باید با شانسی مساوی امکان خریداری محصولات بازار را در قیمت رقابتی داشته باشند.

وی ادامه داد: با عرضه خودور در بورس کالا علاوه بر تامین اهداف اولیه از راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو می‌توان شاهد ایجاد تحولات بنیادی در ساماندهی بازار خودور با توجه به نقش و وظایف و مزایای ذاتی این بازار بود و همزمان با ایجاد چتر نظارتی نهاد‌های ناظر بازار سرمایه و ایجاد ارتباط میان پایگاه‌های داده بازار سرمایه، وزارت صنعت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و نهاد‌های انتظامی جذابیت این کالای مهم را برای دلالان به حداقل ممکن رساند تا از این طریق کلیه مصرف کننده نهایی و واقعی امکان خریداری این کالا را با قیمتی منصفانه و با فرصت برابر کسب کند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده