تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۶۱۴۰۶

کاهش حداقل پنجاه درصدی هزینه‌های سخت‌افزاری راه‌اندازی کسب‌وکار‌ها با رایانش ابری

‌می‌متالز - همایش رایانش ابری و توسعه کسب‌وکار‌ها باهدف آشنایی مدیران دولتی و خصوصی با مزایای رایانش ابری و به‌کارگیری آن در کسب‌وکار و سازمان در معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، رایانش ابری از مهم‌ترین فناوری‌ها به شمار می‌رود که باعث ایجاد تحولات عظیمی درزمینه فناوری اطلاعات یا IT شده است. به زبان ساده و عمومی به دیتاسنتر‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزار‌هایی که سرویس‌های پردازشی را ارائه می‌دهند، رایانش ابری گفته می‌شود.

در تعریفی دیگر می‌توان گفت رایانش ابری ارائه آنلاین و در لحظه منابعی مثل رم، CPU، شبکه و یا خدماتی مانند استفاده از دیتابیس‌ها متناسب با نیاز کاربر است. با استفاده از رایانش ابری دیگر کاربران نیازی به تأمین سخت‌افزار ندارند و می‌توانند در هرلحظه سرویس و منابع دلخواه خود را استفاده کنند. رایانش ابری به‌طور معمول برای خدمات ابری مانند پرداخت هزینه پرداخت استفاده می‌شود که این امر به کاهش هزینه‌های عملیاتی کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند.

همچنین با استفاده از سیستم مبتنی بر ابر زیرساخت‌ها کارآمدتر استفاده می‌شوند و به دلیل مقیاس‌پذیری بیشتر، با توجه به تغییر نیاز‌های تجاری و سازمانی، قابل‌تغییر هستند. در رایانش ابری، میزبانی داده‌ها توسط یک فضای خارجی انجام می‌شود و دیگر برای پردازش و مشاهده این داده‌ها به هارد فیزیکی قوی نیاز نیست.

سیستم ابری cloud این امکان را به شما می‌دهد تا با سرعت پردازش بالا به داده‌ها دسترسی داشته باشید و در صورت اعمال هرگونه تغییری در همان فضای ابری آن را ذخیره کنید و به اشتراک بگذارید. سرویس رایانش ابری برای تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها، ارائه نرم‌افزار، تأمین ظرفیت پردازش اضافی با روشی مطمئن و مقیاس‌پذیر استفاده می‌شود. این سرویس برای پردازش عملکرد‌هایی مانند حسابداری، کنترل موجودی، منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) کاربرد دارد.

حدود ۷۰ درصد کسب‌وکار‌ها و مدیران، کمترین شناختی نسبت به رایانش ابری و مزایای آن ندارند

مطالعات نشان می‌دهد، متأسفانه بیشتر مدیران شرکت‌ها، اطلاعات چندانی از خدمات رایانش ابری ندارند. این موضوع اهمیت فرهنگ‌سازی و توانمندسازی کسب‌وکار‌های کشور در موضوع رایانش ابری و خدمات آن را دو چندان می‌کند. البته مطالعات جهانی نشان می‌دهد، بیش از پنجاه درصد از کسب‌وکار‌های اروپایی نیز اطلاعات کاملی از این خدمت ندارند و تبلیغات درست و فرهنگ‌سازی، کمک شایانی به معرفی این سرویس خواهد داشت.

مزایای رایانش ابری چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای رایانش ابری کاهش هزینه‌ها است که باعث شده است بسیاری از کسب‌وکار‌ها جذب آن شوند. با استفاده از سیستم ابری، دیگر نیازی به خرید تجهیزات و سرور‌های گران‌قیمت، تعبیه مکانی با سیستم خنک‌کننده مناسب، پرداخت هزینه‌های هنگفت برق و استخدام نیرو‌های IT متخصص برای نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات وجود ندارد. با استفاده از رایانش ابری زمان ورود به بازار کسب‌وکار‌ها کم می‌شود و این کم شدن زمان، باعث کاهش هزینه‌های تمام‌شده محصول شده و ضمن بالا بردن کیفیت، زمینه‌ساز ایجاد مزیت رقابتی برای محصول می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد با استفاده از این سرویس حداقل پنجاه درصد از هزینه‌های راه‌اندازی زیرساخت فناوری اطلاعات شرکت‌ها کاهش می‌یابد.

چرا این خدمت توسعه نمی‌یابد؟

متأسفانه بیشتر مدیران دولتی و خصوصی شناختی از این سرویس ندارند و این نبود شناخت و ضعیف بودن شرکت‌های ارائه خدمات رایانش در بازاریابی و فرهنگ‌سازی، باعث ضعف این صنعت شده است. از سویی دیگر، قوانین حمایتی کشور در حوزه امینت اطلاعات، بسیار پایین است و باید قوانین حمایتی از داده و جرائم انتشار داده شرکت‌ها اصلاح‌شده و شرکت‌ها با خاطری آسوده نسبت به استفاده از این ظرفیت استفاده کنند. بالا بودن هزینه راه‌اندازی سرویس رایانش ابری نیز باعث شده است تا کسب‌وکار‌های کمتری به ارائه این سرویس روی‌آورند. در این صورت نیز حمایت از شرکت‌های ارائه خدمات ابری می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است همایش رایانش ابری روز دهم خردادماه به همت معاونت تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن تجارت و با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده