تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۶۱۵۱۱
سرویس خبر : انرژی
با پیش‌بینی تابستان داغ ۲۰۲۲

رکورد ۱۳ ساله قیمت گاز شکست

‌می‌متالز - قیمت فروش گاز طبیعی در پایانه هنری هاب برای تحویل در ماه جولای با ۱۰ درصد افزایش به بالاترین رقم در ۱۳ سال گذشته رسید.

به گزارش می‌متالز، علت اصلی برای این افزایش ناگهانی، گرمای هواست. انتظار می‌رود، دمای هوا در میانه ماه جاری (ژوئن) به شدت افزایش پیدا کند. عامل دیگر، کاهش تولید است که با توجه به شرایط موجود، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا از عرضه پیشی بگیرد.

بر این اساس، قیمت قرارداد‌های تحویل گاز در ماه‌های جولای و آگوست به ترتیب ۹.۹۱ درصد و ۹.۸۷ درصد افزایش یافتند. الی روبین، تحلیلگر EBW در یادداشتی خطاب به مشتریان اعلام کرد: در حال حاضر بزرگترین و مهمترین نگرانی، تابستان داغی است که پیش‌رو داریم. بر این اساس، با افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در هفته‌های آینده جهت استفاده دستگاه‌های خنک‌کننده، انتظار افزایش چشمگیر قیمت گاز در بازار نایمکس تا میانه تابستان را داریم.

یکی از مناطق بحرانی، تگزاس است. پیش‌بینی می‌شود حتی قبل از فرارسیدن داغ‌ترین روز‌های تابستان، تقاضای گاز طبیعی این ایالت به رکورد‌های تاریخی دست پیدا کند.

در کنار افزایش تقاضا و کاهش تولید، افزایش میزان صادرات گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) آمریکا نیز موجب کاهش عرضه داخلی و افزایش قیمت‌ها شده است.

در گزارش چشم‌انداز ۲۰۲۲ که اواخر ماه می‌منتشر شد، کمیسیون فدرال نظارت بر بازار انرژی پیش‌بینی کرد که در تابستان امسال، تقاضای گاز طبیعی در آمریکا از میزان عرضه فراتر خواهد رفت. بر اساس پیش‌بینی این گزارش، در ماه‌های تابستان میزان تولید گاز آمریکا ۳.۴ درصد افزایش خواهد یافت و این در حالی است که میزان مصرف در همین مدت ۴.۸ درصد رشد خواهد کرد.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی، زمستان گذشته در فاصله بین نوامبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ حدود ۲۲۶۴ میلیارد فوت مکعب از ذخایر گاز آمریکا برداشت شد. این رقم ۱۰ درصد بیشتر از میانگین ۵ سال گذشته بود. زمستان امسال نیز میزان تقاضای گاز طبیعی در آمریکا ۱۴.۹ میلیارد فوت مکعب بیش از عرضه بود.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده