به گزارش میمتالز، دوازدهمین همایش چشمانداز صنعت فولاد و سنگآهن ایران با نگاهی به بازار از ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ در قالب ۵ میزگرد تخصصی با حضور چهرههای شاخص حوزه صنعت و معدن کشور در هتل المپیک تهران برگزار شد.
محمدیاسر طیبنیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این همایش در پاسخ به یکی از موضوعات مطروحه میزگرد تخصصی چالشهای صنعت فولاد ایران، ضمن انتقاد از عدم تحقق نتیجهگیری کارآمد این همایش طی سالهای گذشته اظهار کرد: نزدیک به یک دهه است که چالشهای صنعت فولاد مطرح میشوند، اما راهکارهای واقعی برونرفت از این چالشها همچنان بهدرستی ارائه نمیشود و در این همایشها حرف تازهای نمیشنویم و شاهد تکرار حرفهای گذشتهایم.
وی با بیان اینکه راهکارهای شرکت فولاد مبارکه برای برونرفت صنعت فولاد کشور از چالشهای موجود آماده ارائه است، بیان داشت: ما انتظار داریم در چنین همایشهایی تعارضهای موجود بررسی شوند، تعارضهایی که دلایل آن گفته میشود، اما قانعکننده نیستند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: گفته میشود که ظرفیتهای آخر زنجیره فولاد ۱۰۵ درصد است، اما با ۳۵ درصد ظرفیت در این بخشها فعالیت میشود و در ابتدای زنجیره فولاد خلأ وجود دارد؛ پس باید مشوقهایی ایجاد شوند که آخر زنجیره فولاد نیز با قوت به تولید بپردازد، اما باز شاهد تعرفهگذاری برای صادرات فولاد هستیم، از طرف دیگر گفته میشود نیاز داخلی به فولاد تنها نیمی از تولید آن است و فولادسازان محصول خود را حتما در بورس کالا عرضه کنند و اگر تقاضا نباشد، فولاد را صادر کنند. حال سؤال اینجاست که چرا تعرفه و عوارض وضع میشوند.
وی با بیان اینکه طی ماههای اخیر تنها صنعت فولاد توانست در انتهای زنجیره قیمتها را کنترل کند، گفت: شرکت فولاد مبارکه بهصورت داوطلبانه این کار را انجام داد. این در حالی است که طی ۵ تا ۶ سال گذشته قیمت مواد اولیه ۱۹ برابر شده، اما قیمت شمش در انتهای زنجیره ۱۰ برابر شده است.
طیبنیا تأکید کرد: همچنین طی ۵ سال گذشته قیمت گاز ۲۰ برابر و قیمت برق ۱۳ برابر شده، اما از سوی دیگر گفته میشود همین صنایع بزرگ به حوزه ایجاد زیرساخت و احداث نیروگاه ورود پیدا کنند. وزارت نیرو به فولاد مبارکه اعلام کرده که نیروگاه احداث کند، اما از سوی دیگر وزارت نفت اعلام کرده گاز نیروگاه به فولاد مبارکه اختصاص نمییابد و سازمان محیطزیست نیز مجوز نمیدهد. اینها تعارضهایی هستند که باید در این همایش مطرح و با ارائه راهکارهای صحیح برطرف شوند.
وی با اشاره به مشکل حملونقل و کمبود زیرساخت ریلی در کشور عنوان داشت: فولاد مبارکه قصد سرمایهگذاری در حوزه زیرساخت حملونقل را دارد، اما متولی امر در وزارت راه میگوید اگر برای حملونقل ریلی سرمایهگذاری کنید، آن را به شما برنمیگردانیم و مانع ایجاد میکند. این در حالی است که ما به دلیل کمبود لوکوموتیو مجبور به خرید آن هستیم و این مشکلات همچنان ادامه پیدا میکند.
محمد یاسر طیبنیا در حاشیه دوازدهمین همایش «چشمانداز صنعت فولاد و سنگآهن ایران با نگاهی به بازار» اظهار کرد: سالهاست که از چالشها و تعارضهای موجود در زنجیره فولاد صحبت میکنیم و از دولت انتظار داریم تسهیلگری لازم در این خصوص انجام شود تا فعالان زنجیره فولاد بتوانند چالشهای موجود را حلوفصل کنند؛ بهعبارتدیگر، انتظار این است که مصوبات، قوانین، مجوزها و تسهیلگریها در جهت رفع این چالشها باشند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به تجربه موفق فرصتدهی دولت به بخش خصوصی یادآور شد: فولاد مبارکه اکنون توانسته از طریق بومیسازی قطعات و تجهیزات موردنیاز خود، تحریمها را شکست دهد؛ این شرکت در حوزه نیروگاهی و تولید برق با چالش مواجه بود که متولی این امر یعنی وزارت نیرو با ورود فعالانه و حتی تعیینکننده برای سرمایهگذاران، شرایط ساخت نیروگاههای موردنیاز بهویژه نیروگاههای انرژیهای تجدیدپذیر را فراهم کرد.
وی با اشاره به ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور توسط فولاد مبارکه تا حداکثر ۱٫۵ سال آینده خاطرنشان کرد: با تحقق این امر فولاد مبارکه برداشت خود از شبکه سراسری برق را به صفر خواهد رساند و در تأمین برق موردنیاز کشور نیز در کنار دولت خواهد بود. برای سرمایهگذاری در ایجاد دیگر زیرساختها همچون گاز نیز اعلام آمادگی کردهایم و انتظار داریم که بستر این کار فراهم شود.
طیبنیا با اشاره به هدفگذاری کشور برای دستیابی به اقتصاد غیرنفتی متذکر شد: در چنین شرایطی وقتی سخن از بحران ارزی و لزوم تلاش صادرکنندگان برای واردات ارز به میان میآید و یا وقتی شرکتی به دولت برای توسعه زیرساختها کمک میکند، انتظار نداریم مصوبه یا بخشنامهای در دولت تصویب شود که صادرکننده نمونه را تنبیه کند، بلکه انتظار داریم متناسب با این اقدامات توسعهای در کشور، بتوانیم ارز حاصل از صادرات خود را بهراحتی برای این توسعهها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: صدور بخشنامههای محدودکننده باعث ایجاد وقفه در عملیات توسعهای و وارداتی فولاد مبارکه است و این امر در حالی است که فولاد مبارکه از پیشتازان عرصه بومیسازی کشور است؛ بنابراین انتظار درک، همراهی و حمایتهای بیشتر و همچنین رفع تعارضهای موجود از بدنه دولت در میان است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در حال حاضر تعادل و توازن در زنجیره فولاد وجود ندارد، تأکید کرد: در بخش پاییندستی با صدور مجوزهایی بهاندازه ۲ برابر برنامه از پیش تعیینشده، ظرفیت مازاد بر نیاز کشور ایجاد شده که همچنان نیز در حال گسترش است، اما در بخش بالادستی نهتنها شاهد توسعه متناسب نبودهایم، بلکه افراد متولی در این بخش نیز خود در بخش پاییندستی سرمایهگذاری کردهاند. اینها مواردی است که بهاشتباه طی ۲ دهه گذشته اتفاق افتاده و اکنون باید اصلاح و از تداوم آنها جلوگیری شود.
وی با اشاره به چالش کمبود مواد اولیه فولادسازان کشور بیان داشت: فولاد مبارکه سالهاست که بهعنوان فعال عرصه تولید فولاد کشور، قصد ورود به حوزه اکتشافات معدنی را دارد تا بتواند بخشی از خلأ موجود را جبران کند، اما ظرفیتهای قانونی این اجازه را به این شرکت نداده است؛ بنابراین بخشی از این رخدادها مربوط به سیاستگذاری و بخش دیگر آن با فعالان زنجیره فولاد مرتبط است.
عزتاله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این همایش با تأکید بر ضرورت رفع موانع از پیش روی فولادسازان اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی وضع قانون جدید معادن را در دست اقدام دارد و پیوسته از بخش خصوصی برای حضور در جلسات مرتبط با آن دعوت کرده است؛ بنابراین بخش خصوصی میتواند دیدگاههای خود را به مجلس منتقل کند.
وی در ادامه با بیان اینکه از زمان استقرار دولت جدید بسیاری از فرآیندها اصلاح شده و اهداف نیز در حال ساماندهی است، خاطرنشان کرد: مدیران فعال در حوزه معدن درصدد افزایش اکتشافات جدید و عمیق هستند؛ وجود انرژی یک مزیت بسیار مهم در کشور ماست و از بخش خصوصی انتظار داریم مطالباتشان را بهصورت حرفهای و تخصصی پیگیری کنند و تسلیم تصمیمات غلط نشود. مطالبهگری حرفهای باید روزبهروز تقویت شوند.
رضا محتشمیپور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت نیز در این همایش بیان داشت: امروز در برنامهریزی راهبردی، حرفهای جدیدتری مطرح است که عمده آن مربوط به آینده است. برنامهریزی کشور ما براساس افق ۱۴۰۴، مبنی بر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است و این در حالی است که در سال گذشته تقریبا ۶۰ درصد از برنامه در زنجیره فولاد عملیاتی شد؛ در بخش سنگآهن نیز ۸۰ درصد این برنامه محقق شد، اما در بخش پاییندستی و مقاطع فولادی این عدد برابر با ۳۶ درصد بود.
وی افزود: با شروع سال جدید، به غیر از مصوبه عوارض پلکانی، مهمترین بحث، صدور مجوزهای جدید بلاوجه است و در این مساله فشار بسیاری روی وزارت صمت وجود دارد. برای صدور مجوز احداث واحدهای جدید، با مشکل تأمین انرژی مواجهیم.
معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: موضوع سنگآهن چالشبرانگیزترین موضوع در بحث توازن زنجیره فولاد است. این در حالی است که بحث معدن و تأمین سنگآهن تا سال ۹۹ موضوع اصلی معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده، اما اکنون بحث تأمین انرژی نیز به آن اضافه شده است.
وی با اشاره به افت تولید فولاد در کشور در سال گذشته، گلوگاه این کاهش را چالش مواد اولیه و انرژی دانست و افزود: مشکل مهمی که دامنگیر صنعت فولاد شده تأمین گاز برای نیروگاههای برق است و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ محدودیتهای انرژی صنایع نسبت به سالهای گذشته بیشتر خواهد بود.
محتشمیپور تصریح کرد: آینده صنعت فولاد را باید با مدیریت مصرف انرژی گره بزنیم. در این زمینه توافقنامههای مهمی منعقد شده، چراکه محدودیتهای انرژی در میزان تولید کشور بسیار تأثیرگذار است.
محمد اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در این همایش گفت: صنعت فولاد جهان طی یک دهه گذشته ۳۲ درصد رشد داشته و میانگین تولیدات سالیانه آن نسبت به دهه قبل ۵۱ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد در تولید ناخالص داخلی جهان سهم ۹۵ هزار میلیارد دلاری داشته و میتوان آن را شاخص توسعهیافتگی هر کشور دانست. ایران یکی از پرشتابترین کشورهای جهان در زمینه توسعه صنعت فولاد بوده که با مشارکت دولت و مدیران وقت عملکرد روبهرشدی داشته؛ بهطوریکه ۱۳ درصد از ۴۸ میلیارد دلار صادرات کشور ما در سال گذشته سهم فولاد بوده است.
معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اشاره به آمار ۸٫۹ میلیارد دلاری واردات فولاد در سال ۱۳۸۹ به کشور اذعان داشت: افتخار میکنیم که در حال حاضر به همین میزان صادرات فولاد به دیگر کشورها داریم، اما اگر برق صنایع کشور ازجمله فولاد محدود شود، تولید فولاد کاهش مییابد و تبعات تورمی آن را در سفره مردم شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه قطعی برق و افزایش بهای آن در سال گذشته منجر به افزایش هزینه تولید برای فولادسازان شده است، افزود: هزینههای حملونقل بهطور رسمی ۳۰ تا ۴۲ درصد و در واقعیت حدود ۸۰ درصد افزایش یافته و علاوه بر آن تأمین هزینه قابلتوجهی برای افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد نیروی انسانی کشور توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر عهده فولادسازان گذاشته شده که این امر مانع توسعه در کشور خواهد بود.
گفتنی است دوازدهمین نمایشگاه چشمانداز صنعت فولاد و سنگآهن ایران با نگاهی به بازار از ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشتماه در کنار این همایش برپا بود که گروه فولاد مبارکه با حضور فعال در این نمایشگاه، به معرفی آخرین دستاوردها و محصولات خود پرداخت.
منبع: تجارت گردان