تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۶۱۵۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس حوزه صادرات:

هم‌گرایی دستگاه‌ها با هدف توسعه صادرات ضروری است

‌می‌متالز - یک کارشناس حوزه صادرات، بهبود اوضاع کشور در بخش صادرات را منوط به شناخت ظرفیت‌ها به طور منطقی، میدانی و واقع‌بینانه دانست و گفت: از آنجا که بنیه اقتصادی کشور ما مطلوب است و پتانسیل‌های مختلفی در حوزه انرژی، کالا‌های صنعتی و سنتی داریم، می‌توانیم با همگرایی در منطقه، بازار‌های بسیار خوبی را به لحاظ صادراتی برای خود بدست آوریم.

به گزارش می‌متالز، محمد ارفع روز چهارشنبه با اشاره به نقش مهم صادرات در توسعه بومی کشور، افزود: هیچ توسعه‌ای بدون اقتصاد ایجاد نخواهد شد، به همین دلیل بسیاری از کشور‌ها حتی سیاست خارجی خود را براساس منافع اقتصادی تدوین و اجرا می‌کنند، بنابر این هر کشور یک استعداد مشخص و محدودی دارد و نمی‌تواند در همه حوزه‌ها در صدر قرار بگیرد که دولت سیزدهم نیز باید این واقعیت را بپذیرد.

وی با بیان اینکه صادرات به عنوان نوک پیکان توسعه تولید و اقتصاد کشورهاست، اظهار داشت: صادرات و حضور کشور در بازار‌های جهانی در توسعه فرهنگی و امنیتی کشور‌ها نقش بی‌بدیلی دارد و یک باور در این خصوص وجود دارد که اگر کالایی از مرز‌های یک کشور عبور نکند، سربازان آن کشور از آن عبور خواهند کرد. اما با این حال به رغم اهمیت این موضوع، ما هنوز اهمیت آن را درک نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: بهبود معیشت مردم در سایه توسعه اقتصادی پایدار شکل می‌گیرد و رونق اقتصادی هم در گروی گسترش صادرات است، ضمن آنکه توسعه صادرات هم در گروی پشتیبانی واقعی از صادرکنندگان قرار دارد.

ارفع گفت: ایران پتانسیل‌های بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف دارد، اما متاسفانه در مدیریت منابع و حمایت‌ها، تخصیص‌های منطقی صورت نمی‌گیرد؛ این در حالیست که هر بخش بنا بر ضرورت و پتانسیلی که دارد باید در یک چارچوب منطقی و تحت نظارت دقیق و کارشناسانه از منابع برخوردار شود.

این کارشناس تصریح کرد: همین رخداد در بخش دانش‌بنیان هم در حال شکل گرفتن است و امروزه شاهد رشد کمَّی این شرکت‌ها به صورت پراکنده و بدون هدف هستیم. به عبارت بهتر، هیچ اولویتی در برنامه کنونی دیده نمی‌شود و این موضوع قطعاً باعث پراکندگی سرمایه می‌شود. به همین دلیل از همین ابتدا بهتر است که کشور اولویت‌های خود را در این حوزه مشخص کند و براساس آن حمایت‌های خود را ارائه دهد البته این به معنای بی‌توجهی به بقیه حوزه‌ها نیست.

وی در انتها تاکید کرد: توسعه بخش دانش‌بنیان خیلی از مشکلات و مسائل جاری کشور را حل خواهد کرد و اگر دچار و محدود به آمار و ارقام نشود می‌تواند هم در اشتغالزایی موثر و تخصصی و هم در تولید همراه با ارزش‌افزوده نقش اساسی ایفا کند و از این راه صادرات غیرنفتی کشور را نیز افزایش دهد.

 

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده