تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۶۱۵۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آذربایجان؛ اولین مقصد کالا‌های ایرانی در حاشیه خزر

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک گفت: تجارت غیرنفتی ایران با چهار کشور حاشیه دریای خزر در دو ماه نخست امسال، یک میلیون و ۲۰۰هزار و ۹۴۰تن کالا به ارزش ۸۹۷میلیون و ۵۰۵هزار و ۲۷۱دلار بود که با رشد ۱۰ درصدی در وزن و ۳۸درصدی در ارزش همراه بوده است.

به گزارش می‌متالز، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در تشریح تجارت غیرنفتی کشور با کشور‌های حاشیه دریای مازندران، اظهار داشت: از مجموع تجارت ۹۰۰میلیون دلاری با چهار کشور حاشیه خزر، سهم صادرات ۶۴۶هزار و ۳۶۴تن کالا به ارزش ۲۶۳میلیون و ۱۹هزار و ۴۴۰ دلار بوده است که با وجود کاهش ۱۴درصدی در وزن با افزایش ۱۷درصدی در ارزش کالای صادراتی نسبت به دو ماهه ۱۴۰۰ همراه بوده است.

وی افزود: سهم واردات هم ۵۵۴هزار و ۵۷۶تن کالا به ارزش ۶۳۴میلیون و ۴۸۵هزار و ۸۳۱دلار بود که ۶۲درصد در وزن و ۴۹درصد در ارزش افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان صادرات به چهار کشور حاشیه خزر توضیح داد: کشور آذربایجان باخرید ۱۲۱هزار و ۳۳۸تن کالای ایرانی به ارزش ۱۱۴میلیون و ۹۷۷هزار و ۶۵۳ دلار با وجود کاهش ۱۰ درصدی در وزن، ۱۰۴درصد در ارزش رشد داشته و اولین مقصد کالای صادراتی ایران در حاشیه کشور‌های خزری بود.

لطیفی اظهار داشت: روسیه با ۱۹۸هزار و ۶۶۳تن کالا به ارزش ۶۸میلیون و ۵۸۴هزار و ۳۷۲ دلار و با کاهش ۱۲ درصدی و ۲۹ درصدی در وزن و ارزش در جایگاه دوم، ترکمنستان نیز با خرید ۲۳۲هزار و ۳۵۹تن کالا با ارزش ۵۸میلیون و ۶۰۲هزار و ۷۸۲دلار با کاهش ۲۰ درصدی در وزن و رشد ۳۳درصدی در ارزش در جایگاه سوم قرار گرفت.

سخنگوی گمرک ادامه داد: قزاقستان با خرید ۹۴هزار و سه تن کالا از ایران در دو ماهه اول سال به ارزش ۲۰میلیون و ۸۵۴هزار و ۶۳۳دلار و با کاهش ۵درصدی در وزن و ۲۴درصدی در ارزش در جایگاه چهارم صادرات ایران به کشور‌های خزری قرار دارد.

لطیفی در خصوص میزان واردات ایران از کشور‌های حاشیه خزر گفت: در واردات هم روسیه با فروش ۴۴۳هزار و ۶۸۱تن کالا به ارزش ۳۱۹میلیون و ۱۴۲هزار و ۹۱۱دلار با رشد ۴۵درصدی در وزن و ۷۳درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه، اولین مبدا فروش کالا به ایران در بین همسایگان ایران در دریای مازندران بود.

سخنگوی گمرک افزود: پس از روسیه، قزاقستان با فروش ۹۳هزار و ۵۹۷تن کالا به ارزش ۳۹میلیون و ۷۶۴هزار و ۷۹۵دلار و رشد ۲۵۳درصدی در وزن و ۲۸۵درصدی در ارزش قرار دارد و آذربایجان با فروش چهار هزار و ۸۶۴تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۲۹۴هزار و ۲۵دلار با رشد ۱۹۱درصدی در وزن و ارزش، نسبت به مدت مشابه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نهایت هم ترکمنستان با فروش ۱۲هزار و ۴۳۳تن کالا به ارزش پنج میلیون و ۲۶۴هزار و ۶۶۰دلار و رشد۸۰درصدی در وزن و ۲۱درصدی در ارزش در جایگاه چهارم واردات ایران از کشور‌های حاشیه خزر قرار دارد.

 

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده