تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۶۱۷۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان میاندورود:

توسعه با ثبات قیمت‌ها و پایداری قوانین امکان‌پذیر است

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان شهرستان میاندورود با تشریح چالش های متعدد بر سر راه تولیدکنندگان فولاد خواستار فرآهم شدن زیرساخت های اولیه تولید شد و گفت: توسعه با ثبات قیمت ها و پایداری قوانین امکان پذیر است.

به گزارش می‌متالز، قاسم خلیلی درباره برنامه هفتم توسعه گفت: پیشنهاد می‌شود در قانون توسعه برنامه هفتم کشور به توزیع عادلانه سود در بین زنجیره فولاد توجه شود و زیرساخت‌ها برای تمام چرخه ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان اظهار کرد: برای تولید در زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی، ضرایبی وجود دارد که اگر نسبت هزینه‌ها و سود آن‌ها متعادل شود، هم تولیدکننده و هم مصرف کننده منتفع خواهند شد و باید این موضوع مدیریت شود.

خلیلی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده هزینه تمام شده واحد‌ها مربوط به حمل و نقل است در حالی که در گذشته این چنین نبود تصریح کرد: شاید به همین دلیل بسیاری از واحد‌های فولادی ایجاد شدند چرا که مزیت انرژی فراوان و کم بها و همچنین مواد اولیه ارزان وجود داشت، اما به مرور مزیت‌های تولید فولاد در کشور از بین رفت بنابراین در صورت اصرار دولت بر تولید فولاد، باید زیرساخت‌های مورد نظر را به صورت یکسان و عادلانه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه زمانی انرژی ارزان نظیر سوخت و برق جزء مزایای تولید در ایران بشمار می‌آمد، اما امروزه این مزیت‌ها از بین رفته است گفت: در تابستان قطعی ۲ ماهه برق داریم و در زمستان نیز گاز اغلب واحد‌ها قطع می‌شود و تولید تحت شعاع قرار می‌گیرد لذا پیشنهاد می‌شود که زیر ساخت‌های اولیه برای تولید در اختیار قرار گیرد و قوانین نیز در این بخش پایدار شود چرا که ناپایداری و نبود ثبات در قوانین و قیمت‌ها برترین بلای تولید است.

وی همچنین در خصوص مارجین قیمت شمش با نورد گفت: بهترین مارجین قیمتی، در نظر گرفتن هزینه تمام شده در بخش نورد و لحاظ مابه‌التفاوت منطقی با مواد اولیه و به صورت ثابت است؛ از ابتدای سال تاکنون در سه مرحله مارجین قیمتی تغییر کرده و این موضوع به شدت به تولید صدمه میزند، ثبات قیمت اجازه تصمیم گیری بهتر را به تولید کننده می‌دهد.

خلیلی خاطرنشان کرد: تولید در شرایط کنونی سودی ندارد و اگر تولید کنندگان همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند به دلیل عشق به کار و نگهداری سرمایه است و در حال حاضر فعالیت در حوزه بازرگانی سود بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان تصریح کرد: متاسفانه علاوه بر تحریم‌ها شرایط تولید در ایران پایدار نیست و این موضوع آینده را مبهم کرده و این ناپایداری باعث می‌شود تا انرژی تولیدکننده صرف شرکت در جلسات برای رسیدن به نقطه اولیه شود و از همه بدتر اینکه این دور باطل ادامه دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه در چندین نوبت عوارض بر صادرات محصولات فولادی وضع شد، سپس تغییر کرد و باز لغو شد گفت: پیگیری و انجام کار‌های اداری مربوط به عوارض، اما همچنان تا ماه‌ها ادامه دارد و در عین حال مارجین قیمتی بین مواد اولیه و محصول نیز در طی مدت یاد شده تغییرات محسوسی داشته است.

خلیلی تصریح کرد: از سویی ملاک صادرات عرضه محصول در بورس کالا عنوان شده است، در حقیقت تولید کننده به جای برنامه ریزی برای تولید در ایران باید کفش آهنی به پا کرده و وقت و انرژی خود را صرف عبور از موانع کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده