تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۶۱۸۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اصلاح شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت

‌می‌متالز - فعالان بازار سهام در هفته‌ای که گذشت شاهد افت شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بودند.

به گزارش می‌متالز، روند نماگر کل بورس در سه روز فعالیت بازار در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد در این مدت شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۲۱ هزار واحد روبرو بوده و در نهایت بازدهی منفی ۱.۴۰ درصدی به ثبت رسیده است.

تغییرات شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت

بررسی‌ها نشان می‌دهد در اولین روز کاری هفته (دوشنبه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱) شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۷۶۴۷ واحدی معادل ۱.۷۹ درصد، به یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۳۳۱ واحد رسید. در این روز، نماد‌های معاملاتی فولاد، شپنا، نوری، شبندر و شپدیس با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. هرچند در پایان معاملات اولین روز کاری هفته، معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۸۴ هزار و ۲۷۱ نوبت معامله و به ارزش ۴۶ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در دومین روز کاری هفته (سه شنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱) شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۰۷۳ واحدی معادل ۰.۰۷ درصد، به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۸۴ واحد رسید. در این روز، نماد‌های معاملاتی شپنا، فارس، شتران، کگل و نوری با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. از سوی دیگر، معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۶۸۶ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۹۲ هزار و ۵۸۹ نوبت معامله و به ارزش ۴۶ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در سومین و آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱) شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴۹۱۱ واحدی معادل ۰.۳۲ درصد، به یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۲۹۹ واحد رسید. در این میان، نماد‌های معاملاتی حکشتی، شستا، فملی، جم پیلن و مبین با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین در پایان این روز، معامله‌گران بورس ۹ میلیارد و ۵۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۳۵ هزار و ۵۹۲ نوبت معامله و به ارزش ۶۶ هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

اصلاح شاخص بورس در بازار طبیعی است

«فردین آقابزرگی» کارشناس بازار سرمایه به افت و اخیز شاخص بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: به صورت مستقیم نمی‌توان شخص یا اشخاصی اعم از حقیقی یا حقوقی را در زمان افزایش عرضه سهام، مقصر افت شاخص بورس دانست، بلکه تعیین روند بازار ناشی از چند عامل است که ممکن است زمینه‌ساز اصلاح شاخص بورس باشند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از مسایل حقوقی‌ها را به‌طور غیرمستقیم آماده فروش می‌کند، گفت: اشخاص حقوقی دارای پس‌انداز نیستند، بلکه باید به‌طور حتم در صورت نیاز یا زمان خرید سهام و اوراق اقدام به فروش بخشی از سهام خود در بازار کنند؛ بنابراین بخشی از این اتفاق در بازار طبیعی به نظر می‌رسد.

آقابزرگی خاطرنشان کرد: عرضه‌های اولیه‌ای که اکنون در حال انجام است و در اختیار حقوقی، صندوق‌ها و نیز نهاد‌های مالی حرفه‌ای قرار می‌گیرد؛ می‌تواند زمینه‌ساز فشار فروش در بازار باشد.

وی معتقد است که این نهاد‌ها از محل نقدینگی اجازه خرید ندارند، بلکه باید اقدام به فروش سهام و نیز مشارکت در عرضه اولیه کنند.

این کارشناس بازار سهام با بیان اینکه اکنون زمان مناسبی برای انجام عرضه اولیه نیست، گفت: برخی، حقوقی‌ها را مقصر نوسان ایجاد شده در بازار می‌دانند، درحالی‌که حقوقی‌ها برای تامین منابع مجبور به فروش سهام برای مشارکت در عرضه اولیه هستند.

بورس در بهترین موقعیت سرمایه گذاری قرار دارد

آقابزرگی روند فعلی بازار سهام را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: بازار اکنون به لحاظ بنیادی در بهترین موقعیت سرمایه گذاری قرار دارد و با توجه به انتظارات تورمی پتانسیل خوبی برای رشد بازار فراهم شده است.

وی ادامه داد: شاخص بورس در سال ۱۴۰۱ روند مثبتی خواهد داشت و حتی ممکن است رکورد شکنی هم کند، البته سهامدارانی باید به دنبال کسب بازدهی معقول از این بازار باشند؛ نباید به نوسانات ایجادشده در مقطع فعلی بازار توجه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سهامداران حرفه‌ای که در موقعیت فعلی اقدام به خرید سهام در بازار می‌کنند ضمن کسب بازدهی معقول از این بازار، ارزش دارایی خود را ازلحاظ سرمایه گذاری حفظ خواهد کرد.

آقابزرگی اعلام کرد که بازار در وضعیت فعلی با هیچ مشکلی مواجه نیست و فقط باید کنترل عرضه‌های اولیه در دستور کار قرار بگیرد.

وی روند معاملات بورس را پیش‌بینی کرد و گفت: بازار سرمایه تا پایان سال ۱۴۰۱ روز‌های خوبی را تجربه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل زمستان امسال روند مثبتی داشته باشد و حتی ممکن است شاهد رکوردشکنی‌ها شاخص بورس و دستیابی به کانال خوبی باشیم.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده