تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۶۱۹۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

بحران فولاد و سیمان چقدر نزدیک است؟

‌می‌متالز - قرن نو نوشت: عضو هیات مدیره انجمن فولاد خراسان گفت: شمش‌های مجتمع‌های فولادی تنها تا تیر ماه می‌تواند پاسخگو تقاضا باشد و از تیر ماه تا پایان شهریور ماه که این محدودیت‌ها وجود دارد قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش می‌متالز، به دنبال افزایش قیمت زغال‌سنگ، کک نفتی و نفت خام در پس‌زمینه درگیری روسیه و اوکراین، انتظار می‌رود قیمت سیمان در بازار‌های جهانی شش تا سیزده درصد افزایش یابد.

زغال‌سنگ مهم‌ترین عنصر کلینکر است که یک ماده خام حیاتی مورد استفاده در صنعت تولید سیمان است.

علاوه‌بر افزایش روزافزون قیمت زغال‌سنگ، قیمت تمام‌شده فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل نیز در بازار‌های بین‌المللی در حال افزایش است که تأثیر بسیار بدی بر هزینه تولید مواد اولیه سیمان و مواد بسته‌بندی می‌گذارد.

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در پاسخ به این پرسش که کارخانه‌های سیمان ایران نیز در تولید این محصول دچار مشکل شده‌اند یا خیر؛ گفت: خوشبختانه ما وابستگی زیادی به مواد اولیه وارداتی صنعت سیمان نداریم و در داخل کشور این مواد اولیه به وفور یافت می‌شود و بیشتر انرژی‌ای مصرفی کارخانه‌های سیمان ما گاز است و اگر گاز قطع شود نیز مازوت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاکنون نوسنات قیمتی در سیمان مشاهده نشده است.

وی در ادامه افزود: سایر مصالح شاختمانی مانند فولاد با توجه به تورم جهانی تغییرات قیمتی داشته‌اند و این تغییرات قیمتی طبق روال گذشته بوده است و ادامه دارد، اما این نوسانات قیمتی را نمی‌توان به جنگ اوکراین و روسیه ارتباط داد.


قطعی‌های برق واحد‌های سیمان و فولاد را دچار بحران می‌کند؟


با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و قطعی‌های برق، طبق سنوات گذشته، واحد‌های سیمانی و فولادی جزو اولین واحد‌هایی خواهند بود که با قطعی برق و کاهش مصرف روبرو می‌شوند؛ این محدودیت‌ها به منظور تامین برق پایدار و تداوم برق رسانی از ۱۵ خرداد ماه آغاز شده و تا ۱۵ شهریور ماه با هماهنگی وزارت صنعـت معدن و تجارت و براساس مصوبه هیات وزیران اعمال خواهد شد.

جدول میزان مصرف واحد‌های فولادی به آن‌ها ابلاغ شده است که براساس تفکیک ماه‌های و هفته‌های هر ماه متفاوت است. شرکت‌های برق هشدار داده اند مطابق مصوبه کاهش مصرف برق صنایع، در صورت عدم رعایت سهیمه‌های ابلاغی توسط مشترکان، علاوه بر افزایش بهای برق تا دوبرابر تعرفه موجود، برای مصرف برق مازاد بر سهیمه تعیین شده، با اعلام قبلی، نسبت به قطعی برق واحد اقدام خواهد شد.

رهبر در ادامه در پاسخ به این پرسش که ممکن است در بازار سیمان و فولاد با توجه به محدودیت عرضه انرژی به این واحد‌ها جهش قیمتی رخ دهد یا خیر؛ گفت: متاسفانه اگر نتوانیم عرضه و تقاضا و تولید را مدیریت نکنیم و مصرف انرژی را نیز مدیریت نکنیم ممکن است مانند سال‌های گذشته جهش قیمتی را تجربه کنیم و از الان کارخانه‌های سیمان و فولاد می‌بایست به اندازه کافی برای خود ذخیره سازی کنند تا اگر انرژی آن‌ها برای مدتی قطع شد و دچار نوسان شد بتوانند از ذخیره‌های خود استفاده کنند و بحرانی در کشور به دلیل قطع انرژی به وجود نیاید.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در ادامه گفت: کارخانه‌ها زمانی که مصرف مصالح ساختمانی پایین است باید ذخیره سازی کنند و مخصوصا کارخانه‌های سیمان باید این کار را کنند ما ۷۰ میلیون تن در سال ظرفیت سیمان داریم و می‌توانیم تولید و عرضه و تقاضا آن را مدیریت کنیم.

در این بین کسری غفوری، عضو هیات مدیره انجمن فولاد خراسان گفت: متاسفانه زمانی که این قطعی برق شامل حال مجتمع فولاد خراسان می‌شود کل فرایند تولید آن مختل خواهد شد و از پانزدهم خرداد ماه این قطعی‌های برق شامل حال فولاد خراسان شده است و علی رغم برنامه ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته است توقفات بیش از سایر کارخانه‌های کشور است که در حال حاضر در حال پیگیری و بررسی است تا توزیع برق را برای ما نسبت به سایر مجتمع‌های فولادی کشور بالا ببرند.

وی در ادامه افزود: نمیتوانیم منکر شویم که امروز کمبود برق در کشور است و راهکار کوتاه مدتی نیز برای جبران این موضوع وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد خراسان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ذخایری در کشور داریم یا خیر؛ گفت: در خرداد ماه و تا ۱۵ تیر ماه ما با مشکل کمبود شمش در کشور مواجه نخواهیم شد چراکه مجتمع‌های فولادی به واسطه بخشنامه اشتباهی که از سمت وزارت صمت ابلاغ شد و همه مجتمع‌های فولادی در سه ماهه سال جاری نتوانستند صادرات فولاد داشته باشند و به طور کلی زنجیره صادرات شمش مختل شد ذخیره شمش را امروز دارند چراکه نگذاشتند صادرات انجام شود و با تعرفه‌ای که گذاشته شد تمام پتانسیل‌های صادراتی از دست رفت و ارزآوری به کشور دجار مشکل شد و صنعت فولاد و پتروشیمی که امروز کمبود ارز کشور را جبران میکنند با بخشنامه ناصحیح گرفتار شدند و بخض عمده‌ای از بحران ارز در کشور مربوط به همین موضوع است.

وی در ادامه افزود: شمش‌های مجتمع‌های فولادی تنها تا تیر ماه می‌تواند پاسخگو تقاضا باشد و از تیر ماه تا پایان شهریور ماه که این محدودیت‌ها وجود دارد قطعا دچار مشکل خواهیم شد و مجبور می‌شویم ادامه فرایند تولید میلگرد را کند و آهسته پیگیری کنیم تا کارخانه دچار مشکل نشود.

منبع: رویداد ایران

عناوین برگزیده