تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۶۸۹۳۵
سرویس خبر : انرژی

کاهش واردات ۱۵ درصدی کک نفتی در ماه ژوئن ۲۰۲۲

‌می‌متالز - مطابق با داده‌های دریافتی از گمرک چین، واردات کک نفتی چین در ماه ژوئن، به میزان یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن بود که نسبت به ماه گذشته، ۱۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹.۳ درصد کاهش یافت. مجموع کل واردات در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۲، حدود ۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴.۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس اطلاعات دریافتی، واردات کک نفتی کلسینه نشده و با حداکثر گوگرد محتوی ۳ درصد، به ۳۰۶ هزار و ۴۰۰ تن رسید که در مقایسه با ماه می، ۸۴ هزار و ۳۰۰ تن افزایش را نشان می‌دهد. واردات سایر کک‌های نفتی کلسینه نشده با افزایش ۳۱۸ هزار و ۴۰۰ تنی نسبت به ماه گذشته، به حدود یک میلیون و سه هزار تن رسید.

سه کشور آمریکا، روسیه و ونزوئلا، از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان چین بودند که میزان حجم صادراتی آن‌ها به چین، به ترتیب حدود ۵۰۱ هزار و ۱۰۰ تن، ۲۶۳ هزار و ۶۰۰ تن و ۲۲۳ هزار و ۶۰۰ تن بود. طبق اطلاعات و بازخورد‌های دریافت شده از تجار، کک نفتی ونزوئلا که توجهات بسیاری را به خود جلب‌کرده است، در آینده و به دلایل ژئوپلیتیکی و تولید محلی به بنادر چین خواهد رسید. با این حال، عمده آن‌ها برای تولید آلومینیوم مناسب نیستند. از ابتدای سال جاری، یعنی از ماه فوریه تا می، واردات کک نفتی چین به دلیل کمبود عرضه داخلی و افزایش قیمت‌ها به شدت روند صعودی داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد واردات چین در ماه ژوئن، به طور محسوسی کاهش یافته و حتی نشانه‌ها حاکی‌از آن است که این روند ممکن است تا ماه جولای و آگوست ادامه پیدا کند. این اتفاق از دلایل مختلفی نشات می‌گیرد. دلیل اول این است که اکثر ظرفیت‌های داخلی که پیش از این تعمیرات اساسی انجام داده بودند، تولید خود را دوباره آغاز کرده و نرخ بهره‌برداری آن‌ها به سطح نرمال سال‌های گذشته بازگشته است. به عنوان دلیل دوم، می‌توان عنوان کرد که به دلیل تغییر نیافتن میزان درخواست صنایع پایین‌دستی، قیمت کک نفتی در مقایسه با سال‌های گذشته، حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. چنین قیمت بالایی اشتیاق شرکت‌های تولید‌کننده کک برای انبارش را کاهش داده است. دلیل سوم آن را می‌توان کاهش قیمت آلومینیوم از ماه مارس عنوان کرد که سود تولیدکنندگان را کاهش داده است. لازم به ذکر است که کک نفتی به طور گسترده در صنعت آلومینیوم مصرف می‌شود.

به طور خلاصه، در شرایط عادی عرضه در چین، کک نفتی وارداتی به بنادر این کشور در ماه جولای به میزان ۱۰۰ هزار تن تا ۳۰۰ هزار تن کاهش را تجربه کرده است که دلیل آن را می‌توان کاهش تمایل به خرید بخش‌های پایین‌دستی ناشی از کاهش تقاضا و میزان سودآوری آن‌ها عنوان کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده