تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۰۷
بازدید: ۱۰۰۱
کد خبر: ۲۶۲۰۴۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
روند کاهشی قیمت‌ها با شیب ملایم

تورم انتظاری به بازار خودرو نرسید

‌می‌متالز - هر چند تورم انتظاری همراه با توقف مذاکرات برجام و اوج‌گیری نرخ ارز، بر بسیاری از بازار‌ها سایه انداخته، اما بازار خودرو از ابتدای هفته جاری شیب ملایمی را در کاهش قیمت‌ها تجربه کرده است.

به گزارش می‌متالز، آنچه مشخص است اخبار مربوط به واردات خودرو‌های خارجی مانع از رشد قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی شده است. این در شرایطی است که طی سه سال گذشته، خودرو با قطب‌نمای نرخ ارز حرکت کرده است. با شروع سال جدید به دلیل انتشار اخبار مختلف اعم از عدم‌واردات خودرو، بازار نسبت به اسفندماه ۱۴۰۰ با افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵درصدی مواجه شد، اما از اواسط اردیبهشت‌ماه و در پی انتشار اخباری همچون آزادسازی واردات، قیمت‌ها در بازار خودرو روند ریزشی به خود گرفتند که این روند ریزشی با شیبی ملایم همچنان ادامه دارد. در این زمینه روز گذشته خبرگزاری مهر در گزارشی به نقل از فعالان بازار خودرو تاکید کرد که با توجه به اینکه خریداران منتظر گشایش‌های بیشتر و ریزش قیمت‌ها هستند، بازار دچار یک رکود سنگین شده است و خرید‌وفروش خاصی در بازار انجام نمی‌شود. آنچه مشخص است بسیاری از متقاضیان خودرو با وعده وزارت صمت مبنی بر واردات خودروی اقتصادی و ارزان و همچنین ورود محصولاتی برای تمام اقشار جامعه، دست از خرید کشیده‌اند و در انتظار تحقق وعده‌های سیاستگذار هستند. وزارت صمت بعد از فرمان هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، مامور تهیه آیین‌نامه اجرایی ورود خودرو‌های خارجی به کشور شد.

آیین‌نامه مذکور قرار است تا پایان خردادماه ابلاغ شود. این در شرایطی است که دوشنبه گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی صنعت خودرو را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. در این قانون نیز با تاکید بر آزادسازی واردات خودرو پیشنهاد‌هایی در راستای تنظیم آیین‌نامه اجرایی به وزارت صمت ارائه شده است. مجلس همچنین در تبصره‌ای اعتباری ۵ساله برای واردات خودرو در نظر گرفته است. این در شرایطی است که پیش از این سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، عنوان کرده بود که مقررات مربوط به واردات خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ اعتبار خواهد داشت.

به این ترتیب در حالی قانون ساماندهی صنعت خودرو و همچنین فرمان ۸ماده‌ای رئیس‌جمهور در باب واردات خودرو، بازار را متاثر از خود کرده که به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران بازار، به ازسرگیری واردات محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمت مانع از خرید محصولات داخلی و رونق معاملات این خودرو‌ها شده است، چرا که با توجه به نزول کیفیت خودرو‌های داخلی، تمایل بسیاری از متقاضیان به خرید محصولات خارجی و حتی دست‌دوم است. اما سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «فارس» درباره آخرین وضعیت بازار خودرو عنوان کرده که بازار خودرو تقریبا در شرایط آرامی قرار دارد و در دو هفته اخیر تغییرات قیمت محسوسی مشاهده نشده است. به طورکلی قیمت اغلب خودرو‌ها ثابت و قیمت برخی خودرو‌ها نیز تا حدودی کاهش یافته است.

وی همچنین این نکته را مورد تاکید قرار داده که با توجه به اینکه عرضه خودرو همچنان متناسب با تقاضای بازار نیست، اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه همچنان حدود ۱۰۰‌درصد است. وی نیز به لزوم واردات خودرو برای تنظیم بازار تاکید و اظهار کرده که برای تنظیم بازار خودرو باید خودرو‌های اقتصادی و باکیفیت وارد شوند، زیرا واردات خودرو‌های گران‌قیمت تاثیری در تنظیم بازار نخواهد داشت. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بیان کرد: قیمت خودرو در دو هفته اخیر تقریبا ثابت و با شیب ملایمی کاهشی بوده است.

به این ترتیب هر چند ازسرگیری واردات خودرو به کشور تاثیر مثبتی بر بازار داشته، اما نباید از فروش اخیر خودروسازان در سامانه یکپارچه خودرو غافل ماند. فروش خودرو توسط این سامانه که تمامی محصولات تولیدی بخش خصوصی و نیمه‌دولتی را در بر می‌گرفت، خود تاثیر فراوانی بر ثبات یا روند کاهشی بسیاری از خودرو‌ها داشت. اما خبرگزاری مهر روز گذشته قیمت برخی خودرو‌ها در بازار را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، کوییک اتوماتیک ۳۳۸میلیون تومان، کوییک دنده‌ای ۲۱۸میلیون تومان، پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) ۲۰۰ تا ۲۰۳میلیون تومان، پراید ۱۳۱ (مدل ۹۹) ۱۷۵ تا ۱۸۰میلیون تومان، تیبا صندوق دار ۱۹۲ تا ۱۹۴میلیون تومان، تیبا هاچ بک EX ۲۰۱ تا ۲۰۵میلیون تومان، ساینا EX دنده‌ای ۲۱۷میلیون تومان، رانا پلاس ۲۹۵ تا ۲۹۹میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۳۰۰ تا ۳۰۵میلیون تومان، تیپ ۵ مدل ۹۹ نیز بین ۳۴۵ تا ۳۵۰میلیون تومان، سمند LX EF ۷، ۳۳۳میلیون تومان، سمند LX ساده ۳۰۰ تا ۳۰۳میلیون تومان، تارا اتوماتیک ۵۹۵میلیون تومان، پژو پارس LX حدود ۳۸۰میلیون تومان، دنا معمولی ۳۹۵ تا ۴۰۰میلیون تومان و سورن پلاس نیز حدود ۳۶۰میلیون تومان از روز گذشته قیمت‌گذاری شده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده