تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۶۲۱۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نرخ دلار تا پایان سال چند؟ اتفاقات تلخ تکرار خواهد شد؟

‌می‌متالز - در سال ۱۴۰۱ در بهترین حالت اگر توافق محکمی ایجاد شود صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی و صادرات خدمات حدود ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، ستون اصلی سرکوب نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ توسط دولت از مسیر فروش نفت است. همچنین در حال حاضر دلار حباب منفی دارد و هر خبر منفی از فروش نفت حباب منفی را کم می‌کند؛ در نتیجه با نقدینگی فعلی ارزش دلار حدود ۳۴۰۰۰ تومان است و هر خبر کم‌رنگ منفی هم قیمت دلار را به سمت ارزش ذاتی آن می‌برد و دلار تا پایان سال به سمت ۴۰۰۰۰ تومان خواهد رفت؛ از این رو اگر دولت و بانک مرکزی دلار را در کوتاه‌مدت سرکوب کنند، در میان‌مدت اتفاقات سال ۹۱، ۹۷ و ۹۹ تکرار خواهد شد.

سجاد بوربور، مدیرعامل شرکت میداس سرمایه گفت: تورم اعلام شده از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران واقعی نیست و تورم واقعی برابر است با تفاوت رشد نقدینگی با رشد اقتصادی است.

وی افزود: طبق بررسی انجام شده، کف نقدینگی برحسب دلار به‌صورت میانگین بعد از هر جهش ارزی (سال ۹۱، ۹۷ و ۹۹) حدود ۱۷۰ میلیارد دلار و در دهه ۹۰ رشد اقتصادی حدود صفر درصد بوده است.

به گفته این کارشناس بازار ارز، ارزش دلار با قیمت دلار متفاوت و ارزش دلار روی کاغذ است.


سقف ارزش دلار در سال ۱۴۰۱

بوربور تصریح کرد: اقتصاد ایران در سال‌هایی که تحریم خاصی هم نبوده، به صورت میانگین سالانه ۲۷ درصد رشد نقدینگی داشته است و به نظرم در خوش بینانه‌ترین حالت در پایان سال ۱۴۰۱ نقدینگی به ۶۳۰۰ همت خواهد رسید و در این سال رشد اقتصادی و تورم جهانی به ترتیب ۴.۵ درصد و ۳ درصد خواهد بود که این مفروضات ارزش دلار را روی کاغذ در پایان سال ۱۴۰۱ به بالای ۴۰ هزار تومان می‌رساند.


کف ارزش دلار

وی اظهار داشت: در سال ۹۶ که آرامش نسبتا خوبی در بازار حاکم بود، قیمت دلار به‌صورت میانگین ۴۰۰۰ تومان بوده است و از سال ۹۶ تا حالا قیمت مسکن در تهران به‌صورت میانگین به گفته بانک مرکزی ۶.۳ برابر شده است (از سال ۹۶ تاکنون قیمت مسکن از بازار‌های سهام، خودرو، بیت کوین و... کمتر رشد کرده است)؛ پس دلار ۲۵۵۰۰ تومانی خودش را با مسکن هماهنگ کرده است و در شرایط فعلی به دلایل زیادی مسکن نمی‌تواند افت یا رشد خاصی داشته باشد. همچنین اگر دلار افت شدیدی کند و مسکن افت نکند، در میان‌مدت سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن، دارایی خود را نقد کرده و دلار ارزان را می‌خرند و همین مهم خروج سرمایه را تشدید می‌کند و دلار به قیمت تعادلی خود برمی‌گردد. (این اتفاق در بازار‌های دیگر هم رخ خواهد داد و خروج سرمایه را بیشتر می‌کند و در سال ۹۶ شاخص بورس ۱۰۰.۰۰۰ واحد بوده و تا حالا بیش از ۱۵ برابر شده است).

این کارشناس بازار ارز بیان داشت: این گفته به این معنی نیست که قیمت دلار نمی‌تواند به‌صورت هیجانی تا حدود ۲۲۰۰۰ تومان افت کند (شاید این اتفاق بیفتد)، ولی ماندگار نخواهد بود. حتما به یاد دارید در سال ۹۹ دلار هیجانی ۳۳۵۰۰ تومان شد و بعد تا ۲۰۷۰۰ تومان افت کرد و در کانال ۲۵۰۰۰ تومان زمان زیادی تثبیت شد یا در سال ۹۷ دلار هیجانی ۱۹۳۰۰ تومان شد و بعد هیجانی حدود ۱۰۰۰۰ تومان شد و در کانال ۱۱۰۰۰ تومان مدتی تثبیت شد. همچنین قیمت دلار می‌تواند هیجانی از ارزش خود فاصله بگیرد و این اتفاق فرصت سودآوری برای فعال اقتصادی ایجاد می‌کند.


قیمت دلار در سال ۱۴۰۱

بوربور عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ در بهترین حالت اگر توافق محکمی ایجاد شود صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی و صادرات خدمات حدود ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد بود. در خوش بینانه‌ترین حالت حدود ۹۰ میلیارد دلار هم برای واردات رسمی، قاچاق و واردات خدمات هزینه داریم؛ اینجا در بهترین حالت ۳۰ میلیارد دلار مازاد است که با نگاه به خروج سرمایه در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد (طبق گزارش بانک مرکزی در سه‌ماهه سوم ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه داشتیم که اگر به‌صورت خطی ببینیم تا پایان سال ۱۴۰۰ حدودا بیش از ۱۳ میلیارد دلار خروج سرمایه خواهیم داشت).

به گفته وی دولت در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه کرده است و در سال ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیحی باید همین میزان یارانه نقدی پرداخت کند؛ پس دولت ارزی برای سرکوب نخواهد داشت و یادمان باشد حتی اگر توافق محکمی هم ایجاد شود توان سرکوب وجود ندارد (مگر منابع بلوکه‌شده ایران آزاد شود).

این کارشناس بازار ارز اظهار داشت: به نظرم فضایی که در این مذاکرات ایجاد می‌شود، سیاه‌وسفید نیست و تحلیلم را بر اساس فضای خاکستری بود (فضای خاکستری یعنی مذاکرات فرسایشی و آزادی قطره‌چکانی منابع بلوکه‌شده).مدیرعامل میداس سرمایه گفت: اقتصاد ایران در شرایط بحرانی قرار دارد، زیرساخت‌های صنعتی بسیار ضعیف و شکننده شده است و اگر بخواهیم قطع شدن برق در تابستان و قطع شدن گاز در زمستان را نداشته باشیم (که به رشد اقتصادی و صادرات به‌شدت آسیب وارد می‌کند) حداقل ۴۰ میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری کنیم. حالا منطقی است با فرض آزاد شدن تمام منابع آن را به سرکوب مقطعی نرخ ارز اختصاص دهیم یا برای حیات اقتصاد ایران مصرف شود؟

وی افزود: اگر منابع بلوکه شده ایران آزاد شود، دولت می‌تواند با تفکرات پوپولیستی نرخ ارز را در کوتاه‌مدت سرکوب کند و این اتفاق باعث می‌شود فاصله بین ارزش و قیمت دلار زیاد شود که به‌صورت تاریخی هر وقت چنین اتفاقی رخ دهد، ابتدا خروج سرمایه سنگین و در گام بعد، جهش ارزی شکل می‌گیرد.

به نظر این کارشناس بازار ارز، ستون اصلی سرکوب نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ توسط دولت از مسیر فروش نفت است. همچنین در حال حاضر دلار حباب منفی دارد و هر خبر منفی از فروش نفت حباب منفی را کم می‌کند. در نتیجه با نقدینگی فعلی ارزش دلار حدود ۳۴۰۰۰ تومان است و هر خبر کم‌رنگ منفی هم قیمت دلار را به سمت ارزش ذاتی آن می‌برد و دلار تا پایان سال به سمت ۴۰۰۰۰ تومان خواهد رفت. از این رو اگر دولت و بانک مرکزی دلار را در کوتاه‌مدت سرکوب کنند در میان‌مدت اتفاقات سال ۹۱، ۹۷ و ۹۹ تکرار خواهد شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده