به گزارش میمتالز، رامین بیات: سرانجام قرار است قفل خصوصیسازی دو خودروساز بزرگ کشور باز شود و سهام دولت در شرکتهای ایرانخودرو و سایپا به بخشخصوصی واگذار شود.
در این رابطه قرار است، به ترتیب ۴۰ و ۲۵ درصد از سهام دولت در سایپا و ایرانخودرو واگذار شود.
در این رابطه قطعهسازان یکی از مشتریان اصلی و قدیمی سهام دو شرکت جادهمخصوص هستند. اما باتوجه به شرایط موجود قطعهسازان بزرگ تصمیم گرفتهاند، با تشکیل یک کنسرسیوم بزرگ، اقدام به خرید سهام خودروسازان کنند.
در این رابطه قرار است شرکتهای «کروز»، «آذینخودرو» و «سندنایرانیان» برای خرید سهام این دو شرکت پیشقدم شوند.
قدر مسلم خرید این سهام توسط قطعهسازان بزرگ دارای تبعات عظیمی در صنعت خودرو است که میتواند منشأ تحولات جدیدی در این خودرو شود.
بعد از کنسرسیوم قطعهسازان داخلی گروه مالی «پاسارگاد» نیز برای این مساله پیشقدم شده است.
این گروه مالی که در عرصههای بانکداری، بیمه، سرمایهگذاری، ساختمانسازی و انبوهسازی، انرژی، معادن و صنایع معدنی فعال است و زیرمجموعههای متنوع آن در بورس حضور دارند، اینبار قصد دارد، با خرید سهام مدیریتی دو خودروساز بزرگ کشور، به صنعت خودرو نیز بهعنوان یکی از صنایع مادر کشور ورود کند، حال باید دید باتوجه به منابع مالی عظیمی که این گروه از آن برخوردار است، آیا در رقابت با رقبا میتواند در این مساله موفق باشد.
مشتری سوم سهام خودروسازان، کنسرسیوم بخش خصوصی متشکل از شرکتهای «زر»، «میهن»، «گلرنگ» و «ماموت» است، «هلدینگ زر» باتوجه به اینکه درصدد است حضور جدی در صنعت خودرو داشته باشد، در این زمینه ورود کرده، شرکت «ماموت» نیز باتوجه به اینکه یکی از خودروسازان بخص خصوصی بوده، با شریک شدن با شرکتهای دیگر پا به این عرصه گذاشته است.
مشتری چهارم نیز شرکت «سرمایهگذاریمهر تامینپارس» است که در این زمینه ورود کرده، حال باید دید درنهایت بلوک مدیریتی دو خودروساز بزرگ کشور چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.