به گزارش میمتالز، سرانجام قرار است قفل خصوصیسازی دو خودروساز بزرگ باز شود و سهام دولت در شرکتهای ایران خودرو و سایپا به بخشخصوصی واگذار شود.
براین اساس، قرار است ۴۰ و ۲۵ درصد از سهام دولت در سایپا و ایران خودرو واگذار شود. قطعهسازان یکی از مشتریان اصلی و قدیمی سهام دو شرکت جاده مخصوص هستند، اما باتوجه به شرایط موجود، قطعهسازان بزرگ تصمیم گرفتند با تشکیل کنسرسیوم بزرگ، اقدام به خرید سهام خودروسازان کنند.
در این رابطه قرار است شرکتهای کروز، آذینخودرو و سندنایرانیان برای خرید سهام این دو شرکت پیش قدم شوند. قدر مسلم خرید این سهام توسط قطعهسازان بزرگ دارای تبعات عظیمی در صنعت خودرو است که میتواند منشأ تحولات جدیدی شود.
بعد از کنسرسیوم قطعهسازان داخلی، گروه مالی پاسارگاد نیز برای این مساله پیشقدم شد. این گروه مالی که در عرصههای بانکداری، بیمه، سرمایهگذاری، ساختمانسازی و انبوه سازی، انرژی، معادن و صنایع معدنی فعال است و زیرمجموعههای متنوع آن در بورس حضور دارند، قصد دارد با خرید سهام مدیریتی دو خودروساز بزرگ به صنعت خودرو نیز بهعنوان یکی از صنایع مادر ورود کند. حال باید دید باتوجه به منابع مالی عظیمی که این گروه از آن برخوردار است، آیا در رقابت با رقبا میتواند در این مساله موفق باشد.
مشتری سوم سهام خودروسازان، کنسرسیوم بخش خصوصی متشکل از شرکتهای زر، میهن، گلرنگ و ماموت است. هلدینگ زر باتوجه به اینکه درصدد است حضور جدی در صنعت خودرو داشته باشد در این زمینه ورود کرد. شرکت ماموت نیز باتوجه به اینکه یکی از خودروسازان بخص خصوصی است با شراکت شرکتهای دیگر پا به این عرصه گذاشت.
مشتری چهارم نیز سرمایهگذاری مهر تامینپارس، زیر مجموعه سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح است که در این زمینه ورود کرد. حال باید دید درنهایت بلوک مدیریتی دو خودروساز بزرگ چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.
منبع: بورس پرس