تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۲۰
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۶۲۴۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا بورس، تنها راه‌حل فوری مشکلات فعلی اقتصاد ایران است؟

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: بورس، تنها راه‌حل فوری مشکلات فعلی اقتصاد ایران است.

به گزارش می‌متالز، محسن علی حسینی، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه و استاد دانشگاه است. وی بر این باور است که بورس راه‌حل فعلی حل مشکلات فعلی اقتصاد ایران باشد به‌شرط اینکه در این مسیر گروه خودرو عهده‌دار شروع حرکت شود.

وی بر این باور است که باید هرچه زودتر ارزشگذاری خودرو انجام شود و سازمان بورس نیز نظارت لازم و دقیق بر عرضه حقوقی‌ها در این گروه داشته باشد.

این فعال اقتصادی معتقد است که این روش درآمد مردم را افزایش می‌دهد به همین نسبت سطح نارضایتی‌ها را کاهش خواهد داد.

دیگر نظرات علی حسینی را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت فعلی اقتصادی کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر عمده کالا‌ها اعم از کالا‌های اساسی، زراعتی، تولیدی و... به جز نان و دارو که احتمالا به زود ارز ترجیحی آن‌ها نیز حذف خواهد شد، با افزایش قیمت مواجه شده اند.

افزایش قیمتها، منجر به تورم در سالجاری خواهد شد و این موجبات نارضایتی عمومی را فراهم کرده و بر آن دامن خواهد زد. از سویی تصمیمات سازمان مالیاتی در خصوص مالیات‌هایی که برای اصناف تعیین شده، موجبات نارضایتی در اصناف را فراهم کرده و آن‌ها را به خیابان‌ها کشیده است.

از طرفی تمام مولفه‌های اقتصاد در حوزه‌های طلا، ارز، سکه، مسکن و... از رشد قیمتی غیرقابل قبولی برخوردار شده اند و با توجه به چسبندگی قیمتها، پایین آوردن این قیمت‌ها سخت بوده و اصلاح ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی آن‌ها امری دور از ذهن است.

با افزایش قیمت‌ها و از جمله نرخ دلار، روز به روز قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

البته بخشی از اتفاقاتی که در این دوسال اتفاق افتاده بخشی به اقدامات دولتی قبلی مربوط است که به هر تقدیر باید حل و مدیریت شوند. در دولت فعلی نمی‌توان همه تقصیر‌ها را برگردن دولت قبلی انداخت، چون در حال حاضر دولت فعلی پاسخگوست و باید تمرکز بر حل مشکلات باشد.

سرمایه مردم به سمت بورس هدایت شود
بورس خیلی عقب‌تر از سایر بازارهاست
بهترین راه حل در چنین شرایطی چیست؟

به اعتقاد من این مسأله به راحتی قابل حل است. بهترین راه حل، هدایت سرمایه مردم به سمت بورس است.

با شرایط موجود بهترین راه حل بازار سرمایه است. دوسال قبل بازار سرمایه با افزایش‌هایی روبرو شد، ولی به تدریج شاخص‌ها از ۲ میلیون و ۲۰۰ به یک میلیون و سیصد کاهش یافت. در حال حاضر، بورس خیلی عقب‌تر از سایر بازارهاست.

سرمایه‌هایی که در قالب سکه، ارز و... در دست مردم است می‌تواند به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

خودرو می‌تواند موتور متحرک بازار سرمایه شود
چگونه می‌توان به بازار سرمایه حرکت و رونق داد؟

به نظر من بهترین خبر که بازار سرمایه را می‌تواند حرکت دهد و موتور متحرک آن باشد، بحث واگذاری گروه خودرو است. عموما هر زمان بنا بوده حرکتی در بورس ایجاد شود گروه خودرو توانسته این حرکت را ایجاد کند.

با توجه به افزایش نرخ ارز، انتظار می‌رفت پتروشیمی، سیمان و فولاد بتوانند با افزایش‌هایی بورس را تکان دهند، ولی نتوانستند.

به نظر من خودرو می‌تواند محرک خوبی باشد. وزارت کار، اقتصاد، نفت و صنایع نیز می‌توانند این اقدام را با یک مدیریت مناسب و صحیح صورت دهند.

این اتفاق به جای اینکه فرایندش در چند ماه طی شود، می‌تواند طی حرکتی انقلابی در مدت زمان کوتاهی صورت گیرد.

بالای ۵۰ میلیون نفر دارای سهام عدالت هستند
وقتی روند بورس مثبت شد مردم اجازه خرید و فروش سهام عدالت را بیابند
چه‌انتظاری از نتیجه آن دارید؟

به نظر من اگر بازار بورس حرکت کند درآمد مردم افزایش می‌یابد. این فارغ از بحث یارانه است.

در دولت قبل مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه دعوت شدند، در حال حاضر از هر ۴ نفر یک نفر حداقل در بورس سرمایه دارد. براساس آمار بالای ۵۰ میلیون نفر دارای سهام عدالت هستند.

تا زمانی که بورس روند مثبت نیافته سهام عدالت نباید در بازار خرید و فروش شود و بعد از مثبت شدن روند، این امکان می‌تواند فراهم شود.
بعد که بازار روندش مثبت شد آزاد شود.

در حال حاضر می‌توان گفت ۷۰ یا ۸۰ درصد مردم سهام عدالت دارند. شروع حرکت بازار سرمایه می‌تواند سبب افزایش قیمت سهام عدالت شود. با افزایش این قیمت، درآمد مردم نیز بالا می‌رود و تمایل به سمت بورس افزایش می‌یابد.

سازمان بورس جلوی فروش حقوقی‌ها را در گروه خودرو بگیرد
شرط موفقیت در این مسیر چیست؟

گروه خودرو محرک و پیشران باشند. تیم قوی از قوه قضاییه و مجلس و وزارتخانه‌های مربوطه بر این مهم نظارت کرده و بازار و تحولات آن را رصد کند، سازمان بورس نیز جلوی فروش حقوقی‌ها در این گروه راه که موجبات صدمه به سهامدار جز را فراهم می‌کنند، به خصوص در آغاز رونق بازر، بگیرند.

به زبان دیگر، هرچه زودتر ارزشگذاری خودرو انجام شود و سازمان بورس نیز نظارت لازم و دقیق بر عرضه حقوقی‌ها در این گروه داشته باشد.

من به نتایج این اقدام خوشبین هستم و معتقدم به حل مشکلات فعلی اقتصاد کمک خواهد کرد.

توصیه شما در همین ارتباط به دولت چیست؟

دولت با اقداماتی که می‌کند می‌تواند باعث رونق بورس شود. اولین کار اصلی و جدی دولت در این خصوص

ارزشگذاری زودتر گروه خودرو است، همین یک حرکت سبب سرازیر شدن پول به سمت بورس خواهد شد.

دولت خواهد توانست از محل خرید و فروش سهام کسب مالیات و درآمد نماید. از سویی رونق و شور و اشتیاق را نیز برای مردم به ارمغان آورده و از نارضایتی‌ها به تدریج بکاهد.

علاوه بر اینکه درآمد مردم افزایش می‌یابد، درآمد خود دولت نیز افزایش خواهد یافت. دولت طبق برآورد من حداقل می‌تواند ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات خرید و فروش سهام در بورس کسب کند.

گفتگو از: مریم سلیمی

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده