تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۶۲۵۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
قیمت‌ها ۵۸ درصد افزایش یافت؛

دلیل افزایش بهای سیمان

‌می‌متالز - یک فعال بازار سیمان از افزایش قیمت پایه سیمان خبر داد و به تشریح دلایل این افزایش نرخ پرداخت.

به گزارش می‌متالز، در هفته گذشته تقاضای سیمان در بورس کالا به شکل چشم‌گیری افزایش داشت و این افزایش تقاضا منجر به عدم عرضه این کالا در روز‌های بعد از آن شد.

در روز یکشنبه، ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱، یک میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که می‌توان افزایش محسوس قیمت در معاملات انجام شده را مشاهده کرد.

ایرج فرجی، کارشناس بازار سرمایه درباره افزایش تقاضای سیمان در بورس کالا اظهار کرد: هرچه به تابستان نزدیک شویم تقاضا سیمان چه در بورس و چه در بازار آزاد افزایش می‌یابد.

وی گفت: بحث کنترل انرژی در کارخانه‌‎های صنعتی، سهمیه بندی برق و کاهش تولید باعث افزایش تقاضا و ایجاد تشنج می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث کنترل مصرف انرژی کارخانه‌های صنعتی و بحث افزایش تقاضا در این فصل، افزایش قیمت را هم در پی داشته است.

فرجی در پاسخ به ایراسین در خصوص نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه این افزایش درخواست کاذب است و واسطه‌گران عامل آن هستند، بیان کرد: این ادعا قابل اثبات نیست که این کار دلال است یا خیر؛ ما نهاد ناظر یا بازرسی نیستیم و مراجع ذی صلاح باید بگویند این ادعا‌ها صحت دارد یا خیر.

وی در خصوص وضعیت امروز بازار گفت: سیمان زنجان امروز ۶۴۰ کیسه معامله شده و قیمت پایه ۴۰۵ تومان بوده، پس ۵۸ درصد افزایش قیمت اتفاق افتاده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نوسانات نرخ ارز شاید تاثیر مستقیمی بر روی بازار سیمان نداشته باشد، اما هیجاناتی را در همه بازار‌ها ایجاد می‌کند و باعث ایجاد تورم می‌شود. در حقیقت یک انتظار تورمی وجود دارد و شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید خود را نشان ندهد در همه کالا‌های اساسی اتفاق می‌افتد.

فرجی به تمجید از عملکرد بورس کالا در حوزه سیمان پرداخت و عنوان کرد: نظر من این است که بورس کالا عملکرد خود را نشان داده و تا جایی که توانسته در کنترل بازار کار خود را کرده است. حال این وظیفه نهاد‌های ناظراست، چراکه بورس کالا ابزار اجرایی ندارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده