تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۶۲۷۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با سهمیه‌بندی برق؛

سیمان ۵۷۰ هزار تومانی به یک میلیون تومان رسید

‌می‌متالز - صنعت سیمان این روز‌ها بیش از همیشه نگران قطع برق است. اتفاقی که تقریبا هر ساله می‌افتد و کارخانه‌ها را به تعطیلی تابستانه می‌کشاند. ظاهرا این بار هم از ۱۶ خرداد ماه جاری برنامه سهمیه‌بندی برق به شرکت‌های سیمانی ابلاغ شده و به طور میانگین هر کارخانه یک میلیون تنی تقریبا در سه ماه تابستان مجاز به استفاده از ۳۰ مگاوات خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، سهمیه بندی که اگر چه فقط چند روز از ابلاغ آن می‌گذرد، اما به شدت بازار را دچار شوک قیمتی کرده و قیمت هر تن سیمان فله را به یک میلیون تومان رسانده است.

جهش قیمت سیمان

عضو هیات‌مدیره انجمن کارفرمایی صنعت سیمان گفت: در صحبت‌های اولیه با وزارت نیرو قرار بود ۵۰۰ مگاوات برق در اختیار صنعت سیمان قرار بگیرد تا کارخانه‌ها بتوانند ۷۰ درصد برق مورد نیازشان را استفاده کنند، اما هم‌اکنون برای عمده کارخانه‌ها حدود ۳۰ مگاوات تعیین شده است که باید در طول سه ماهه تابستان مدیریت شود. احمد رضا عمرانی فرد با اشاره به این مطلب، افزود: با وجود اینکه سهمیه‌بندی مصرف برق از ۱۶ خرداد اجرایی شده است، قیمت هر تن سیمان فله با جهش قابل ملاحظه‌ای از ۵۷۰ هزار تومان در بورس کالا به یک میلیون تومان رسیده است. وی با اشاره به اینکه قطعا بازار دچار کمبود سیمان می‌شود، ادامه داد: کلینکری که اغلب شرکت‌های سیمانی ذخیره کرده‌اند، در انبار‌های روباز نگهداری شده باید با کلینکر با کیفیت ترکیب شود تا سیمان دچار افت کیفی نشود. برای اینکه کوره یک کارخانه با ظرفیت سالانه یک میلیون تنی فعال باشد، به ۵۰ درصد برق دیماند نیاز دارد و اگر قرار باشد فقط یک آسیاب هم روشن شود، میزان مصرف حداقل ۵ مگاوات دیگر افزایش می‌یابد؛ بنابراین با این سهمیه‌ها طبیعی است که شاهد کمبود سیمان باشیم. اگر مسوولان محترم از ۱۰ شب تا ۶ صبح اجازه بدهند شرکت‌ها با تمام ظرفیت کار کنند، می‌تواند به تامین سیمان بازار کمک کند. البته این درخواست را مطرح کردیم که تا کنون موافقت نشده است.

استفاده از ۵۰ درصد برق سال گذشته

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز اظهار کرد: با خواب تولید، کاهش تولید در کشور جدی خواهد شد که این موضوع بزرگ‌ترین علت افزایش قیمت در بازار آزاد خواهد بود. ما به عنوان تولیدکننده از طریق بورس کالا سیمان خود را عرضه می‌کنیم و تاثیری برای ما نخواهد داشت و درآمد مازادی برای ما ایجاد نخواهد کرد، اما سبب التهابات در بازار آزاد می‌شود. عبدالرضا شیخان تاکید کرد: پیشنهاد ما این بود که شرکت‌های برق هر منطقه با کارخانه‌های زیر پوشش خود، توافق کنند و با هماهنگی کارخانه‌ها، زمان تعمیرات خود را تنظیم کنند تا همه کارخانه‌ها بتوانند از میزان برق آن منطقه استفاده کنند و تولید مختل نشود. در این صورت شاید بتوانیم کمترین آسیب را متحمل شویم، اما در غیر این‌صورت دچار مشکل خواهیم شد. همچنین پیشنهاد کرده‌ایم که ۷۰ درصد دیماند خریداری شده در سال گذشته تخصیص داده شود. برای سیمانی‌ها ۳۰ درصد کاهش برق برای کمک‌رسانی به شبکه برق مناطق شهری، قابل مدیریت خواهد بود، اما ۵۰ درصد غیرقابل تحمل خواهد بود.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان تاکید کرد: ما اصطلاحی به‌نام دیماند مصرفی نداریم، اما مقرر شده است امسال، ۵۰ درصد برق مصرفی سال گذشته، برق دریافتی کارخانه‌های سیمان از شبکه برق باشد. اما باید بدانیم با توجه به اینکه سال گذشته هم قطعی برق در تابستان و هم قطعی گاز در زمستان داشتیم و تولید با افت قابل توجهی مواجه شد، این ۵۰ درصد برق مصرفی، پاسخگوی صنعت سیمان نخواهد بود و قطعا کارخانه‌های سیمان با این میزان نمی‌توانند ادامه دهند.

مصرف بالای برق در شرکت‌های سیمانی

قطع برق شرکت‌های سیمانی در حالی اتفاق می‌افتد که در حال حاضر بر اساس آخرین آمار تولید موجود در آمارنامه بین‌المللی تولید سالانه سیمان در ایران به ۶۶ میلیون تن در سال می‌رسد و ایران با این تولید سنگین پس از چین، هند، ویتنام، آمریکا، ترکیه، اندونزی و برزیل در جایگاه هشتم تولید سیمان دنیا قرار دارد. البته تولید سیمان در ایران یک تفاوت عمده با سایر کشور‌های جهان دارد. در این راستا اگر نگاهی به مصرف انرژی لازم برای تولید یک تن سیمان بیندازیم، به وضوح متوجه این تفاوت آشکار تولید سیمان در ایران در مقایسه با سایر کشور‌های جهان خواهیم شد. در حال حاضر متوسط سطح انرژی واحد مصرفی کارخانه‌های سیمان در دنیا ۳۳ کیلووات ساعت به ازای تولید هر تن سیمان است، اما این عدد در برخی از کارخانه‌های سیمان می‌تواند ۴۰ کیلووات ساعت بیشتر از میانگین باشد و نهایتا به عدد ۷۳ کیلووات ساعت به ازای تولید هر تن سیمان افزایش یابد. در همین راستا اگر نگاهی به وضعیت مصرف برق صنعت سیمان کشور کنیم، متوجه یک اختلاف آشکار در این حوزه با میانگین دنیا می‌شویم. در همین رابطه، مدیر دفتر آموزش و اطلاع‌رسانی سازمان بهره‌وری انرژی ایران در مورد مصرف انرژی صنعت سیمان در کشور گفته بود: «اختلاف مصرف انرژی ویژه در صنعت سیمان کشور با میانگین عملکرد جهانی تولید این محصول، بالغ بر ۳۰ کیلووات ساعت برق برای هر تن سیمان فاصله دارد.»

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که فعالان صنعت سیمان به این مساله اعتقادی ندارند. بر این اساس معاون فنی و تولید انجمن سیمان درخصوص میزان مصرف انرژی در صنعت سیمان می‌گوید: «در صنایع سیمانی ایران نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌های اصولی انجام‌شده میزان مصرف برق در حد استاندارد جهانی است و حتی در برخی کارخانه‌های تولیدی میزان آن کمتر از میانگین جهانی گزارش شده است.»

با توجه به این مساله واکاوی آمار مصرف انرژی صنایع سیمانی در مقایسه با تولید سالانه این صنایع از اتفاقات دیگری در این حوزه روایت می‌کند. بر این مبنا به استناد به روزترین آمار موجود در صنعت کشور، میزان مصرف برق سالانه صنایع سیمان کشور به ۷۹۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق در سال رسیده است. مقایسه این آمار با تولید ۶۶ میلیونی بر اساس آمار جهانی تولید سیمان در کشور بیانگر آن است که تولید هر تن سیمان در کشور به ۱۲۰ کیلووات ساعت انرژی نیاز دارد. به عبارت دیگر اگر حداکثر برق مورد نیاز در دنیا ۷۳ کیلووات ساعت باشد، مصرف برق هر تن سیمان در ایران ۴۷ کیلووات ساعت معادل ۶۴ درصد بیشتر از حداکثر جهانی است. در همین راستا ضرب این عدد مصرف فراتر از الگو در میزان تولید سیمان کشور بیانگر آن است که صنعت سیمان سالانه ۳۱۰۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق را هدر می‌دهد که عمده این هدر رفت مرتبط با الگو‌های قدیمی تولید سیمان است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده