به گزارش میمتالز، محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه درباره نقش بورس کالا در نظام اقتصادی و حذف قیمت گذاری دستوری گفت: سازوکار بورس کالا میتواند جایگزینی برای نظام قیمت گذاری تکلیفی باشد.
وی افزود: باید اعتمادسازی میان تولیدکننده و مصرف کننده برای عرضه در بورس کالا به وجود بیاید و به بیان دیگر تولیدکنندگان بدانند که بالاترین ارزشی که برای محصولهای تولیدی خود میتوانند کسب کنند در بورس کالا رقم میخورد و محقق میشود و از سوی دیگر مصرف کننده بداند که شرایط برد-برد را با حضور در بورس کالا میتواند به دست بیاورد. در آن زمان شاهد قیمتهای تکلیفی نخواهیم بود بلکه در مکانیزم شفاف عرضه و تقاضا قیمتهای واقعی شکل خواهد گرفت.
به گفته طیب نیا امیدواریم با سیاست گذاری خوبی که اکنون وجود دارد این موضوع به صورت کامل در تمامی حوزهها محقق شود و تولیدکنندگان خود تمایل نشان دهند و به این نتیجه برسند که بورس کالا بهترین مکان برای کشف قیمت و عرضه محصولهای به صورت شفاف است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه مجموعه فولاد مبارکه در دو حوزه بورس کالا و بورس اوراق بهادار جزو برترینهای بازار سرمایه شناخته میشود گفت: در بخش بورس کالا توانستیم سیاستهای دولت را به خوبی عملیاتی کنیم.
طیب نیا افزود: فولاد مبارکه در راستای تنظیم بازار و تعادل قیمت ها، با عرضه بالغ بر ۹۰ درصد محصولها خود در بورس کالا موفق شد طرف تقاضا را به طور کامل پوشش داده و ثبات قیمتها را با هدف حفظ منافع مصرف کننده نهایی و تولیدکننده در بازار به ارمغان آورد.
به گفته طیب نیا، فولاد مبارکه همواره و به ویژه در طول یک سال اخیر تلاش کرده با سیاستهای اتخاذ شذه همان هدف بورس کالا که نزدیک کردن و بهم رساندن تولیدکننده و مصرف کننده نهایی میباشد را محقق کند.
وی اشارهای به عرضه تلفیقی به منظور تنظیم بازار ورق داخلی داشت و گفت: در برههای به دلیل حفظ بازار در مسیر تعادل و مهار قیمتها اقدام به واردات صورت گرفت و در قالب عرضه تلفیقی به بازار تزریق شد که این سیاست موفقی نیز به شمار میرود.
مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: فولاد مبارکه با حدود ۳۶۰ همت (هزار میلیارد تومان) از ارزش بازار سهام، دومین شرکت بورسی محسوب میشود و رشد سهام و سودآوری این شرکت در مقایسه با بازارهای موازی مانند طلا، ارز و مسکن نشان میدهد چه در میان مدت و چه در بلند مدت این ارزش آفرینی و بازدهی بالاتر از بازارهای موازی بود؛ به طوری که در مقایسه این بازارها با ارزش سهام این سهم ارزنده طی سال ۹۹ تاکنون، رشد حدود ۲۵۰ درصدی را شاهد هستیم. این درحالی است که بازارهای موازی مذکور تنها یک سوم این رشد را تجربه کرده اند.
منبع: کالاخبر