تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۶۳۴۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

هند و چین جایگزین اروپا برای خرید زغال سنگ روسیه هستند

‌می‌متالز - در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه باعث شده است تا برخی از کشور‌ها تمایلی به خرید زغال سنگ روسیه نداشته باشند، خبر‌ها نشان می‌دهد هند و چین خریداران تازه منابع انرژی روسیه هستند.

به گزارش می‌متالز، با شروع جنگ روسیه و اوکراین بازار کالا‌های اساسی در دنیا با شوک بزرگی روبرو شد و قیمت اغلب کالا‌ها در دنیا رشد کرد. اما این رشد قیمت تنها یک روی سکه است. در روی دیگر سکه تغییر معادلات تجارت جهانی قرار دارد که هم تحت تاثیر تغییر قیمت‌ها و هم تحت تاثیر تحریم‌های وضع شده علیه روسیه اتفاق افتاده است.

نشریه «ماینینگ» در گزارش اخیر خود نوشت: «با شروع تحریم ها، تقاضا برای خرید گاز طبیعی، نفت و زغال سنگ روسیه توسط کشور‌های اروپایی کاهش یافت. این کشور به دنبال این هستند تا از وابستگی خود به روسیه بکاهند و یا کشور‌های تازه را جایگزین روسیه می‌کنند یا منابع انرژی جدید را به جای سوخت‌های فسیلی به کار می‌گیرند. در این شرایط روسیه برای فروش محصولاتش به دنبال بازار‌های تازه می‌رود. بازار‌هایی که در این روز‌ها متقاضی محصولات روسی هستند که برای تطابق با اوضاع تحریمی با قیمت ارزان تری به خریداران عرضه میشود.»

این نشریه به استناد آمار‌های ارایه شده توسط وزارت صنعت روسیه نوشت: «قبل از جنگ روسیه و اوکراین ۳۰ درصد از زغال سنگ صادراتی روسیه به کشور‌های اروپایی فروخته می‌شد، ولی هم اکنون این سهم به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است که نشان از تحول بزرگی دارد. روسیه برای ورود به بازار‌های تازه اقدام به ارایه تخفیف‌های زیادی کرده است مثلا قیمت نفت و زغال سنگ روسی برای عرضه به بازار هند ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار است. بازار چین هم متقاضی محصولات صنعتی و مواد اولیه روسیه است که با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شود.»

هند اخیرا خبر از انعقاد قرارداد‌های تازه‌ای با روسیه برای خرید زغال سنگ داده است. قرار بر این است سهم زیادی از زغال سنگ مورد نیاز در بخش نیروگاهی هند توسط روسیه تامین شود و هزینه این مبادلات نه به واحد دلار بلکه به واحد‌های پولی قابل دسترسی برای روسیه انجام شود.

در چین هم سیاست مشابهی اجرا شده است و این کشور در تلاش است تا برای محصولات خریداری شده از روسیه یوان بپردازد. این سیاست باعث می‌شود تا هم حجم مبادلات یوان افزایش یابد که منافع مالی زیادی برای چین دارد و هم روسیه بتواند به سرعت پول محصولات صادراتی خود را دریافت کند و دیگر نیازمند سیستم مبادلاتی بین المللی نباشد. سیستمی که امریکا از آن برای تحریم اقتصادی روسیه استفاده کرده است.

به هر حال با وجود تمامی این اخبار هنوز شماری از کشور‌های اروپایی به خرید منابع انرژی از روسیه ادامه می‌دهند. آمار‌ها نشان می‌دهد آلمان همچنان به خرید زغال سنگ از روسیه ادامه می‌دهد، ولی میزان واردات گاز طبیعی را کاهش داده است و خبری در مورد قرار داد‌های تازه برای واردات در فصول آتی منتشر نشده است.

ولی کشور لهستان از ماه آوریل امسال واردات زغال سنگ روسیه را به طور کامل متوقف کرده است و در فرانسه هم تلاش برای کاهش چشمگیر واردات وجود دارد. این تغییرات برای کشور روسیه اهمیت زیادی دارد، زیرا این کشور سومین صادر کننده بزرگ زغال سنگ در دنیا است. اما مهمتر از روسیه، بازار جهانی است که نمی‌تواند به این سادگی هیچ کشوری را جایگزین روسیه کند. این جایگزینی هم در بازار محصولات مرتبط با حوزه انرژی اهمیت دارد و هم در بازار محصولات کشاورزی مانند گندم و برنج.

منبع: تحلیل بازار

عناوین برگزیده