تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۶۳۷۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قادر به رقابت در بازار‌های جهانی نیستیم

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت متین آلومینیوم اراک، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: تحریم و دسترسی نداشتن به دانش و تکنولوژی روز تولید، باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان داخلی فرصت صادرات و رقابت در بازار‌های بین‌المللی را از دست بدهند.

به گزارش می‌متالز، حسین آخانی بیان کرد: سال ۱۴۰۰، تولید با افزایش مواجه شد، اما در حال حاضر با رکود و کاهش تولید مواد فلزی مواجه هستیم. تورم اقتصادی به شدت رشد پیدا کرده است و بسیاری از مشتریان توانایی مالی لازم برای خرید محصول را ندارند. همچنین صنعت ساختمان‌سازی همزمان با افزایش هزینه ساخت و ساز، با رکود نسبی همراه شده و به دنبال آن، فروش تولیدکنندگان پروفیل و در و پنجره آلومینیومی نیز کاهش یافته است. متاسفانه چالش‌های بخش تولید در سال‌های اخیر، روند افزایشی داشته است و شرایط تولید همواره دشوارتر از قبل می‌شود.

وی افزود: اگرچه قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی طی چند ماه اخیر رشد پیدا کرده است، اما خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه نداریم و با برنامه‌ریزی و مدیریت، به تولید خود ادامه می‌دهیم. شمش مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم و عرضه کافی این محصول باعث شده است چالش خاصی در این زمینه نداشته باشیم. در حالی که اگر شمش به میزان کافی عرضه نشود، با افزایش تقاضا و در نهایت رشد قیمت روبه‌رو خواهیم شد که در ادامه تولید را با چالش مواجه خواهد کرد. شرایط خرید مواد اولیه از بورس کالای ایران باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان تمایل چندانی به تامین خوراک مورد نیاز خود از این تالار صنعتی نداشته باشند و خرید از بازار آزاد را با قیمت کمتر از بورس ترجیح می‌دهند. در حال حاضر قیمت شمش در بورس کالا، ۸۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و این محصول با قیمت ۸۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سطح بازار عرضه می‌شود و تفاوت قیمت دو هزار تومانی باعث خواهد شد ماده اولیه را از بورس تامین کنیم.


ثبات قیمت آلومینیوم در بازار‌های جهانی


مدیرعامل شرکت متین آلومینیوم اراک عنوان کرد: بازار جهانی آلومینیوم در حال حاضر به آرامش نسبی رسیده است؛ در حالی که همزمان با جنگ روسیه و اوکراین، قیمت این فلز استراتژیک تا مرز چهار هزار دلار به ازای هر کیلوگرم رشد پیدا کرد، اما در حال حاضر قیمت آلومینیوم در محدوده دو هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار است. به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در قیمت آلومینیوم طی ماه‌های آینده ایجاد شود و قیمت این فلز روند کاهشی خواهد داشت.

آخانی در ادامه به کاربرد محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: پروفیل‌های صنعتی در مجموعه متین آلومینیوم اراک تولید می‌شود که کاربرد چندانی در صنعت ساختمان‌سازی ندارند و در صنایع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه به طور مستقیم در حوزه صادرات فعالیت نمی‌کنیم و محصولات شرکت پس از خریداری در داخل، به برخی کشور‌ها مانند عراق صادر می‌شود.

وی در ارتباط با نقش تحریم در صنعت آلومینیوم، مطرح کرد: تحریم‌های خارجی، تاثیر چندانی بر صنعت آلومینیوم نگذاشته است و مافیای این صنعت در داخل کشور، منجر به افزایش مشکلات شده است. در حالت کلی، نقش تحریم در صنایع بالادستی آلومینیوم نسبت به صنایع پایین‌دستی پررنگ‌تر است و به نظر می‌رسد تولید شمش متاثر از تحریم طی سالیان اخیر قرار گرفته است. وضعیت صنایع پایین‌دستی آلومینیوم چندان مناسب نیست و دولت به دنبال آن است که با کنترل تورم، بتواند شرایط حاکم بر بازار محصولات معدنی و فلزی را مدیریت کند. در واقع مسوولان به دنبال کنترل قیمت کالا‌های اساسی هستند و به نظر می‌رسد سیاست اصلی دولت، کنترل قیمت با وجود رکود حاکم در بازار است.


جای خالی حمایت در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم


این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی ضمن انتقاد از حمایت نکردن از صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، اظهار کرد: دولت تنها به دنبال حمایت از تولیدکنندگان شمش و صنایع بالادستی آلومینیوم است و تسهیلات بانکی بسیاری را به فعالان این بخش اختصاص می‌دهد. این در حالی است که تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی به منظور توسعه و پیشرفت در تولید، نیازمند حمایت مسوولان هستند، اما متاسفانه هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود و شرایط دریافت تسهیلات، به شدت دشوار شده است و اگرفرد وام گیرنده نتواند در زمان مقرر نسبت به بازپرداخت اقساط وام اقدام کند، با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد. بر همین اساس، دریافت وام در این شرایط صرفه اقتصادی ندارد.

آخانی در خصوص اهمیت نیروی انسانی در تولید، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد کارگران مهاجر در داخل از سایر کشور‌ها مانند افغانستان به شدت افزایش یافته و همین مساله بر عملکرد نیروی انسانی داخلی، تاثیر مستقیم گذاشته است. از سوی دیگر، تورم به قدری افزایش یافته است که افزایش ۵۷ درصدی حقوق نیروی انسانی، تفاوت چندانی در شرایط جامعه کارگری ایجاد نخواهد کرد. اگرچه ممکن است شرکت‌های تولیدی بتوانند حقوق نیروی انسانی خود را افزایش داده و پرداخت کنند، اما در مشاغل غیر مولد، این مهم در آینده نزدیک با چالش مواجه خواهد شد و بسیاری از کارفرمایان قادر به تامین مالی برای افزایش دستمزد نخواهند بود.


لزوم به روزرسانی تکنولوژی تولید


وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه کیفیت پروفیل شرکت‌های داخلی را با نمونه‌های مشابه خارجی چطور ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: پروفیل درجه سه و چهار در داخل کشور تولید می‌شود و کیفیت نمونه‌های مشابه خارجی بهتر از این محصولات است. تکنولوژی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خط تولید برای حدود ۵۰ سال پیش است و امکان تولید محصول استاندارد با چنین تجهیزاتی فراهم نیست. میزان مصرف انرژی برق و گاز در این دستگاه‌ها به شدت زیاد است و نیروی انسانی نیز در چند شیفت کاری از تجهیزات قدیمی برای تولید استفاده می‌کند. در حالی که کشور‌های همسایه مانند ترکیه و امارات متحده عربی از تکنولوژی روز دنیا برای تولید محصولات جدید بهره برده‌اند و تحریم، اجازه تحقق چنین مهمی را به تولیدکنندگان داخلی نمی‌‍دهد. متاسفانه شرکت‌های چینی نیز دانش خود را در اختیار فعالان صنعتی قرار نمی‌دهند و نوسان نرخ ارز منجر به افزایش چشمگیر ماشین‌آلات شده است که در این شرایط، واردات تجهیزات و دستگاه‌‎ها نیز صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت متین آلومینیوم اراک در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مطرح کرد: قیمت گاز به یک باره در زمستان سال گذشته رشد پیدا کرد و از دو میلیون تومان در ماه به حدود ۲۰ میلیون رسید و حدود ۱۰ برابر شد. برق مجموعه نیز دو روز در هفته از اواسط خرداد ماه سال جاری قطع می‌شود و ما ناچار هستیم در روز‌های پایانی هفته تولید خود را افزایش بدهیم. به نظر می‌‍رسد قطعی برق در هفته تاثیر چندانی بر کاهش مصرف برق نخواهد گذاشت.


دولت در امور تولیدکنندگان دخالت نکند


آخانی ضمن تاکید بر تقویت روابط اقتصادی به منظور توسعه صنعت آلومینیوم، تاکید کرد: متاسفانه ما بازار‌های صادراتی را به دنبال تحریم طی سالیان اخیر از دست داده‌ایم و تولیدکنندگان نمی‌توانند محصولات خود را به کشور‌های پیشرفته صنعتی صادر کنند. در حالی که شرکت‌های ترکیه‌ای به عنوان رقیب تولیدکنندگان داخلی به راحتی محصولات خود را در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی به فروش می‌رسانند و گوی سبقت را از ما ربوده‌اند. به نظر می‌رسد اگر دولت فعالان بخش خصوصی را به حال خود رها کند و در بخش‌های مختلف سنگ‌اندازی نکند، تولیدکنندگان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و می‌توانند شرایط را مدیریت کنند.

وی در پایان یادآور شد: دولت باید از واحد‌های کوچک‌مقیاس حمایت کند و حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی را دستور کار خود قرار دهد. هدف ما چیزی جز اشتغال‌زایی برای نیروی انسانی جویای کار نیست و امیدواریم شرایط تولید در آینده بهبود پبدا کند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده