تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۶۳۸۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت در نشست با اصحاب رسانه تأکید کرد:

گستردگی حوزه صنعت، معدن و تجارت نیازمند توجه بیشتر به سازوکار‌ها و راهبرد‌ها است/ در کشور با نبود توازن در سرمایه‌گذاری روبه‌رو هستیم/ تغییر جریان صدور مجوز‌ها به سمت شرکت‌های دانش بنیان/ ترازنامه ذخایر معدنی امسال تکمیل می‌شود

گستردگی حوزه صنعت، معدن و تجارت نیازمند توجه بیشتر به سازوکار‌ها و راهبرد‌ها است/ در کشور با نبود توازن در سرمایه‌گذاری روبه‌رو هستیم/ تغییر جریان صدور مجوز‌ها به سمت شرکت‌های دانش بنیان/ ترازنامه ذخایر معدنی امسال تکمیل می‌شود
‌می‌متالز - وزیر صمت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر این‌که بخش صنعت، معدن و تجارت تنوع و گستردگی بسیار بالایی داشته و ۲۵ درصد از اقتصاد و تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: به همین علت و برای جلوگیری از بروز مشکلات باید به سازوکار‌ها و راهبرد‌ها توجه کنیم.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی‌امین افزود: در سرمایه‌گذاری با نبود توازن در کشور روبه‌رو هستیم که به‌وفور در بخش‌های مختلف شامل صنعت فولاد، خودرو و ... قابل‌مشاهده است، همچنین در صنعت برق نیز این نبود توازن به‌طور کامل مشهود است.

وی بیان کرد: این ناترازی در وسعت جغرافیایی نیز قابل‌مشاهده است و به‌عنوان نمونه در شهرستان اشتهارد با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بیش از ۳ تا ۴ هزار شغل صنعتی بلاتصدی را می‌بینیم که این شرایط در برخی استان به شکلی متفاوت و برعکس دغدغه آفرین شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: توزیع نامتوازن موجود به این مفهوم است که برآیند سرمایه‌گذاری‌ها اثرگذار نیست. به همین خاطر، بهترین کار در مدیریت این بخش تغییر سازوکار‌ها است و مهم‌ترین رسالت وزارت صمت نیز رفتن به سمت سازوکار‌هایی است که از ظرفیت‌های موجود به شکل بهینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: در خصوص ضرورت تغییر سازوکار‌ها برای مثال نرخ ارز آثاری مانند تغییرات قیمتی اقلام کالایی، توجه مردم به حفظ دارایی‌ها و تغییر قیمت‌ها همسو با تغییرات نرخ جهانی اقلام کالایی را در اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت، مانند آنچه پس از جنگ روسیه و اوکراین رخ داد؛ به همین خاطر و با این نگاه ما دنبال تغییر ساختار و سازوکار‌ها و کاهش آثار اتفاقات بیرونی بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هستیم.

فاطمی‌امین با تأکید بر اصلاح ساختاری، بیان کرد: اصلاح ساختاری به چند علت سخت است. نخست این‌که ما در شرایط ناپایداری هستیم و نخستین بار است که برای پنج سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم که مشکلات اقتصادی زیادی را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: شناساندن سازوکار‌های جدید و قبولاندن آن‌ها زمان‌بر است و منافع عده‌ای را نیز به خطر می‌اندازد.

وزیر صمت ادامه داد: نکته دوم این است که ما باید این روند را با اعمال سازوکار‌های جدید تغییر دهیم و اگر این مسیر دوم انجام نشود، تغییرات جزئی خواهد بود و هرچه این سازوکار‌ها عملیاتی‌تر شوند، نتایج بهتری کسب خواهیم کرد.

صادرات مواد خام معدنی کمتر از یک درصد بوده است

فاطمی امین در بخش دیگری از توضیحات خود با اشاره به میزان برداشت معدنی در کشور ادامه داد: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن برداشت معدنی داشتیم و این در حالی بود که ۴.۵ میلیون تن ماده خام صادرشده است، که کمتر از یک درصد از برداشت معدنی بوده است.

وضعیت خودرو قابل دفاع نیست، اما روند آن قابل‌قبول است

وی با اشاره به وضعیت حوزه خودرو توضیح داد: وضعیت در حوزه خودرو قابل دفاع نیست، اما روند موجود قابل‌قبول است. در سال گذشته، ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو کف پارکینگ بود که در سه ماهه نخست امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسید.

وزیر صمت افزود: سال گذشته آمار تحویل خودرو نیز امسال با ۳۶ درصد افزایش به ۲۸۱ هزار دستگاه رسید؛ همچنین تعداد خودرو‌های معوق در سال گذشته ۷۰ هزار دستگاه بود که امسال با ۷۰ درصد کاهش به ۲۱ هزار دستگاه رسید.

رسیدن به ثبات تولید و تغییر در ترکیب پلتفرم‌ها دو گام اصلی در حوزه خودرو

فاطمی امین تصریح کرد: در حوزه خودرو، نخستین گام رسیدن به یک ثبات در تولید خودرو بوده است، امسال، سایپا روزانه ۸۰۰ دستگاه و ایران‌خودرو دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید عبور مستقیم داشته‌اند؛ گام دوم نیز تغییر در ترکیب پلتفرم‌ها بوده است به‌طوری‌که کمیت تولید هم‌زمان باکیفیت آن افزایش یابد.

سال گذشته تمرکز بر تکمیل سامانه جامع تجارت بود و امسال بر مبارزه با قاچاق است

وی اضافه کرد: سال گذشته تمرکز روی تکمیل سامانه جامع تجارت بود و روند کاهش قاچاق آغاز شد و امسال نیز طرح ویژه مبارزه با قاچاق کالا را از قطعات لوازم‌یدکی خودرو آغاز کردیم و در مرحله بعدی نیز به برخورد با قاچاق لوازم‌خانگی، دخانیات و پوشاک و ... می‌پردازیم.

فاطمی امین گفت: با زیرساختی که ایجاد شد، امسال از ۱۵ فروردین ماه طرح ویژه مبارزه با قاچاق لوازم یدکی خودرو را آغاز کردیم و اتفاقات خوبی افتاد. برای مثال، مواردی کشف کردیم که فرد کمک‌فنر دست دوم را می‌گرفت و آن را مرتب و رنگ می‌کرد و در بسته‌بندی شکیل به عنوان کمک‌فنر نو به فروش می‌رساند؛ این قطعه روی خودرو نصب می‌شود و بعد ایجاد تصادف می‌کند.

تغییر جریان صدور مجوز‌ها به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر صمت عنوان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها، رویکرد کلی وزارت صمت بر این مبنا بوده که از سال گذشته به سمت توسعه مناطق کم برخوردار حرکت کردیم و به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان جریان صدور مجوز را تغییر دادیم.

ترازنامه ذخایر معدنی امسال تکمیل می‌شود

فاطمی امین ادامه داد: یکی از کار‌های امسال که برای نخستین بار صورت می‌گیرد، تدوین ترازنامه ذخایر معدنی است و مشابه ترازنامه انرژی این اقدام در حوزه معدنی نیز دنبال می‌شود؛ همچنین قدم بسیار مهم و ویژه دیگری که در حوزه معدن رخ‌داده شراکت مردم در منافع معدن در محل استقرار آن‌ها است.

۵۰ درصد ارزش فعالیت معدنی شامل تولید سنگ معدنی است

رضا محتشمی پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت نیز گفت: تولیدات مواد معدنی در کشور بیش از ۵۰۰ میلیون تن و عملیات معدنی بیش از دو برابر حجم موجود است و سال گذشته درزمینه مصالح ساختمانی ظرفیت‌های بسیار بالایی داشتیم؛ همچنین به‌طور تقریبی حدود ۵۰ درصد ارزش فعالیت معدنی شامل تولید سنگ معدنی می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۲۹۲، حدود ۵۶ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج و حدود نیمی از آن صادر شد، اما اکنون حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج‌شده و بدون صادرات به‌صورت کامل در داخل کشور فرآوری می‌شود و کاهش صادرات سنگ‌آهن نشانه خوبی است؛ همچنین صادرات گندله با توجه به محدودیت‌های تأمین انرژی، افزایش داشته است.

محتشمی‌پور بیان کرد: در حوزه محصولات فولادی نیز رشد خوبی در صادرات داشتیم و در این زمینه آمار شمش فولادی بیش از سایر محصولات است و امیدواریم شرایط تولید محصولات فولادی در داخل کشور بهبود یابد.

معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت یادآور شد: برخی گلوگاه‌ها مانند تأمین انرژی در حوزه فولاد وجود دارد که امیدواریم در سال آینده این مشکلات رفع شوند و از سوی دیگر، توسعه نامتوازن در زنجیره تولید نیز وجود دارد که پیگیر این روند نیز هستیم.

وی اضافه کرد: عمده راهبرد ما صادرات محصولات معدنی با ارزش‌افزوده و کیفیت بیشتر و افزایش بهره‌وری بوده است.

احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارت صمت در حوزه خودرو/ پلتفرم جدید خودرو به زودی رونمایی می‌شود

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت نیز اعلام کرد: احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارت صمت در حوزه خودرو بوده است.

وی افزود: آمار تحویل خودرو در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۸۱ هزار دستگاه بود که با رشد ۳۶ درصدی در سه ماه نخست امسال به ۲۴۶ هزار دستگاه رسیده است و با توجه به دستور شخص وزیر، تمام تولیدات به بازار عرضه می‌شود.

منطقی یادآور شد: تولید عبور مستقیم به‌شدت روی کیفیت تولیدات تأثیر مستقیم و مثبتی دارد؛ در این میان، تولید کامل شرکت سایپا رشد ۱۶۱ درصدی و تولید ایران‌خودرو رشد ۷۱۹ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: راهبرد اصلی ما اصلاح روند موجود و هم‌افزایی فعالیت‌های بالادستی صنعت خودرو است.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت گفت: اکنون چهار پلتفرم باارزش در صنعت خودروی کشور وجود دارد که در دهک‌های مختلف قابل‌توزیع هستند و یکی از بحث‌های جدی ما که حدود ۴۵ درصد از نیاز مصرفی مردم به خودرو را شامل می‌شود، توجه به پلتفرم‌های اقتصادی است.

منطقی همچنین ادامه داد: کلید تولید این پلتفرم خودرویی زده‌شده است و به‌زودی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی می‌شود و پلتفرمی برای تولید محصولاتی با حدود قیمتی ۶ تا ۸ هزار دلار خواهد بود.

پس از توضیحات وزیر صمت و معاونان ایشان، ادامه این نشست به طرح پرسش‌های خبرنگاران اختصاص یافت.

تغییر راهبرد یک جریان است و یک شبه انجام نمی‌شود

فاطمی امین با اشاره به نشست اخیر خود با تشکل‌ها، گفت: در آن جلسه درخواست کردیم تشکل‌ها پیشنهاد‌های خود را برای اصلاح و تغییر مقررات ارائه دهند، زیرا تغییر راهبرد یک جریان است و یک شبه انجام نمی‌شود، اما گام‌های اولیه آن از مهرماه سال گذشته برداشته‌شده و هر سه ماه، گزارش عملکرد‌ها را ارائه کرده و نظرات صاحب‌نظران را احصا و اعمال می‌کنیم.

همکاری‌ها با صنعت خودروی روسیه در حوزه قطعات خودرو شکل می‌گیرد

وی در خصوص همکاری با صنعت خودروی روسیه نیز توضیح داد: پس از جنگ روسیه با اوکراین، قرار شد همکاری‌ها در حوزه قطعات خودرو شکل گیرد و در این زمینه قدم‌به‌قدم پیش خواهیم رفت.

وزیر صمت بیان کرد: ما دو کارکرد در حوزه خودرو در نظر داریم؛ نخست این‌که باید شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش‌یافته و دوم این‌که شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار باید پر شود؛ نکته قابل‌توجه این است که ما انباشتگی در تأمین خودروداریم که خود به شکاف قیمتی بازار و درب کارخانه دامن می‌زند.

وی ادامه داد: برای حل این مشکلات ما برنامه تولید هزار و ششصد دستگاه را از خودروسازان گرفته‌ایم که این درواقع بخشی از تقاضا است؛ مجموع خودروی تولیدشده در سه ماه نخست سال گذشته ۴۳ هزار دستگاه بوده، اما میزان تولید کامل خودرو در سه ماه نخست امسال با ۲۸۹ درصد افزایش به ۱۶۷ هزار دستگاه رسیده است.

امسال تولید بن‌سازه‌ها افزایش ۴ برابری خواهد یافت

فاطمی امین توضیح داد: یکی از کار‌های دیگر ما در حوزه خودرو، تغییر پلتفرم‌ها است، زیرا ما بن‌سازه‌های خوبی نداریم، اما به دنبال آن هستیم تا در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم، بنابراین امسال علاوه بر این که کیفیت خودرو افزایش می‌یابد، تولید بن‌سازه‌ها نیز ۴ برابر افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: وضعیت امروز خودروسازی قابل دفاع نیست، اما روند تحول آن رو به رشد است.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات در بهار امسال نسبت به سال گذشته

وزیر صنعت، معدن و تجارت درزمینه تجارت خارجی نیز بیان کرد: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده و میزان صادرات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، ۴۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان ۶۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است؛ همچنین سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز ۴۰ درصد رشد تجارت داشته‌ایم.

ترکیب صادراتی کشور به سمت کالا‌های دانش‌بنیان حرکت خواهد کرد

فاطمی امین بابیان این‌که ترکیب صادرات موضوعی مهم‌تر از رشد صادرات است، گفت: تمرکز ما این است که ترکیب صادرات به سمت کالا‌های دانش‌بنیان حرکت کند.

وی تصریح کرد: ما با کشور‌های مختلف روابط خوب سیاسی داریم، اما این مسئله برای پیوند تجاری کافی نیست، زیرا لازمه پیوند تجاری پیوند کسب‌وکار‌ها به یکدیگر است درنتیجه اقداماتی برای این منظور انجام‌شده است که یکی از این اقدامات پیوند استان‌های مختلف کشور ما با استان‌های کشور‌های هدف صادراتی است و به این منظور از کمک اتاق‌های بازرگانی نیز استفاده خواهیم کرد.

وجود ۳۱۷ بخشنامه و دستورالعمل در حوزه معدن

وزیر صمت در خصوص حوزه معدن نیز بابیان این‌که ۳۱۷ بخشنامه، دستورالعمل و مقرره در حوزه معدن وجود دارد گفت: برخی از این بخشنامه‌ها با یکدیگر متناقض است.

گفت‌وگویی در مورد تولید پلتفرم مشترک با روسیه انجام‌نشده است

فاطمی امین در مورد تولید مشترک خودرو با روسیه نیز گفت: گفتگو‌ها با روسیه در حد مبادله قطعات خودرو بوده و گفت‌وگویی درباره تولید پلتفرم مشترک انجام‌نشده است.

وی ادامه داد: هم ما تولیدکننده خودروی ال ۹۰ بوده‌ایم و هم روسیه این خودرو را تولید می‌کند، بنابراین گفتگو‌ها انجام‌شده تا به‌عنوان‌مثال مبادلات قطعات در خصوص چنین خودرو‌هایی انجام شود.

پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و کامل کردن سبد محصولات، دو علت واردات خودرو

وزیر صمت درباره موضوع واردات خودرو نیز بیان کرد: ما به دو علت به واردات خودرو توجه داریم؛ علت نخست پُر کردن شکاف عرضه و تقاضا است؛ سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد، اما برآورد ما تقاضای یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو بود؛ همچنین مدتی است که واردات خودرو انجام‌نشده و خودرو‌های فرسوده نیز وجود دارند، بنابراین انباشت تقاضا موجب شده تا قیمت بازار با قیمت کارخانه‌ای تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد؛ بنابراین یکی از کارکرد‌های ما برای واردات خودرو این است که با واردات تعدادی خودرو این فاصله قیمت را کاهش داده و همچنین پاسخگوی تقاضای انباشته‌شده باشیم.

فاطمی امین توضیح داد: بر اساس گفتگو‌هایی که با خودروسازان انجام‌شده، امسال برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه سواری، وانت و سنگین و تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی بابیان این‌که در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید خودرو ۲ درصد کاهش‌یافته است، گفت: البته این کاهش تولید نکته مهمی نیست، زیرا در سه ماهه نخست امسال ۱۶۷ هزار خودروی کامل تولیدشده است درحالی‌که در سه ماهه سال گذشته ۴۳ هزار خودروی کامل تولیدشده بود.

وزیر صمت اعلام کرد: متأسفانه در آمار تولید خودرو در سال گذشته اشتباهاتی وجود داشت به‌عنوان‌مثال اگرچه در سال گذشته تنها ۴۳ هزار خودرو کامل تولیدشده بود و ۱۷۰ هزار خودرو ناقص بود، اما آمار تولید ۲۱۳ هزار خودرو بیان‌شده بود که این آمار نادرست است، زیرا آمار واقعی خودرو باید تنها شامل خودرو‌هایی باشد که به‌صورت کامل تولیدشده‌اند.

فاطمی‌امین گفت: کارکرد دوم واردات خودرو این است که سبد محصولات ناقص را کامل کنیم؛ اکنون ۳ بن‌سازه یا پلتفرم خوب در خصوص خودرو وجود دارد که شامل شاهین، تارا و تندر ۹۰ است.

وی افزود: این سه پلتفرم خوب قیمت‌های بالایی دارند که البته قیمت تندر ۹۰ نسبت به دو مورد دیگر مناسب‌تر است، بنابراین ما باید یک محصول اقتصادی زیر ۱۰ هزار دلار در سبد محصولات نیز داشته باشیم.

وزیر صمت ادامه داد: بر این اساس در برنامه واردات خودرو به دنبال آن هستیم که عمده واردات خودرو مربوط به خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار دلار باشد.

فاطمی امین بابیان این‌که در میان خودروسازان معتبر اروپایی خودروسازانی وجود دارند که خودرو‌های باکیفیت و باقیمت زیر ۱۰ هزار دلار تولید می‌کنند، عنوان کرد: قید ما در مورد واردات خودرو، انتقال فناوری و دانش، کیفیت مناسب و استاندارد است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که خودرو را از چه کشوری وارد کنیم.

برگزاری اتاق پایش در حوزه صنایع معدنی

وی در خصوص اقدامات روسیه در مورد کاهش قیمت فولاد گفت: در هفته گذشته اتاق پایش در رابطه با صنایع معدنی برگزار شد و تدابیر اتخاذشده تا از اقدامات روسیه در این خصوص به ما آسیبی وارد نشود.

نحوه تأمین برق صنایع بهبودیافته و امسال مشکلی وجود ندارد/ نگرانی‌ای برای تولید سیمان نداریم

وزیر صمت یادآور شد: خوشبختانه با همکاری وزارت نیرو نحوه تأمین برق صنایع بهبودیافته و امسال مشکلی برای تأمین برق صنایع فولاد وجود ندارد؛ در مورد سیمان نیز نگرانی‌هایی که القاء شد انتظاری بود، یعنی با توجه به این‌که تصور قطع برق در صنعت ایجادشده بود، همین موضوع تقاضا برای سیمان را افزایش داد، اما با توجه به پیش‌بینی‌ها ۵ میلیون تن تولید کلینکر داشتیم که در صورت لزوم وارد بخش تولید می‌شود.

در واگذاری سهام خودروسازان اصلاح ساختاری و مدیریتی انجام می‌شود

فاطمی امین در مورد واگذاری سهام خودروسازان گفت: در واگذاری سهام خودروسازان هم اصلاح ساختاری و هم اصلاح مدیریتی را انجام می‌دهیم و اقداماتی در این خصوص را آغاز کرده‌ایم.

وی در مورد زمان واردات خودرو بیان کرد:آئین‌نامه ۱۰ بندی واردات خودرو تهیه و تدوین و در دولت مطرح‌شده که امیدواریم دو ماه پس از زمان ابلاغ آن، واردات خودرو انجام شود.

تا سال ۱۴۰۲ به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید

وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهداف صنعت خودرو در سال ۱۴۰۲، گفت: منظور ما این نیست که در آن سال همه‌چیز در مورد خودرو درست می‌شود، اما در این سال به اصلاح ساختار مدیریتی در خصوص خودرو خواهیم رسید به این صورت که ظرفیت‌های خالی این صنعت فعال و زنجیره تأمین اصلاح و بدیهیات کیفیت پایین تا سال ۱۴۰۲ اصلاح خواهد شد.

فاطمی امین افزود: البته برنامه ما برای تحول در صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ است، اما تا سال ۱۴۰۲ به نقطه عطف در صنعت خودرو خواهیم رسید.

گفتگو‌ها برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا از یک ماه و نیم پیش انجام‌شده بود

وی در مورد توقف ناگهانی عرضه دو خودرو در بورس کالا توضیح داد: از یک ماه و نیم پیش گفتگو‌هایی با بورس کالا برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفته بود، اما متأسفانه روال را جلو بردند و نامه یک روز پیش از عرضه به بورس کالا در مورد توقف عرضه خودرو نیز درواقع یک اتمام‌حجت بود.

وزیر صمت گفت: بورس کالا درواقع برای عرضه کالا‌های بی‌نام‌ونشان است، البته من باعرضه خودرو در بورس مخالف نیستم، اگرچه این کار حرفه‌ای نیست.

فاطمی امین توضیح داد: در مورد عرضه خودرو در بورس کالا رانت وجود داشت و کسانی که رانت آن‌ها از بین رفت، فضای رسانه‌ای را معکوس کردند.

با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده قیمت ۸ هزار قلم کالا کاهش یافت

وی در مورد طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا نیز تصریح کرد: این کار از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و هدف از درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا این بود که مرز قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده شفاف شود، بنابراین درج قیمت تولیدکننده روی کالا اقدام بسیار مناسبی برای کاهش قیمت‌ها بود و در پی آن قیمت ۸ هزار قلم کالا کاهش یافت و فایل‌های مربوط به آن در رسانه‌ها منتشرشده است.

پیشنهاد لغو ممنوعت واردات ۵ قلم کالا ازجمله خودرو را مطرح کرده‌ایم

وزیر صمت همچنین در مورد کالا‌هایی که واردات آن‌ها ممنوع است، اعلام کرد: نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ قلم کالا ممنوعیت واردات دارد که همچنان نیز ممنوعیت آن‌ها ادامه دارد، اما پیشنهاد ما این است که ممنوعیت پنج قلم کالا برداشته شود که یکی از آن‌ها خودرو بوده است.

اصلاح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باعث افزایش برخی قیمت‌ها در بازار شد

فاطمی امین مهم‌ترین اقدام وزارت صمت را تغییر نگاه حکمرانی دانست و در مورد حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بیان کرد: در چند ماه گذشته ارز واردات نهاده‌ها، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌ها ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ محاسبه تعرفه واردات حذف شد؛ بنابراین اصلاح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در این دو مورد باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شد.

درج قیمت ۱۰ هزار قلم کالا در سامانه ۱۲۴

وی گفت: سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت یک سامانه مرجع محسوب می‌شود که اکنون قیمت ۱۰ هزار قلم کالا در آن ثبت‌شده است، بنابراین سقف قیمت برای هر کالایی قیمت درج‌شده در این سامانه است و هیچ تولیدکننده‌ای نباید در بازار قیمتی بیش ازآنچه که برای کالایی در این سامانه اعلام می‌شود را اعلام کند.

تمام مسائل مربوط به کالا‌های اساسی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است

وزیر صمت افزود: تولید، توزیع، مدیریت بازار و واردات و همچنین صادرات تمام مسائل مربوط به کالا‌های اساسی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و ما در بازار روغن، برنج و ... به هیچ عنوان ورود نمی‌کنیم.

برنامه‌ای برای واردات خودرو‌هایی که بدون ثبت سفارش در گمرکات هستند، نداریم

فاطمی امین در مورد خودرو‌های وارداتی دپو شده در گمرک نیز عنوان کرد: تعدادی خودرو بدون ثبت سفارش از سال گذشته در گمرکات وجود دارد و ما هیچ برنامه‌ای برای واردات این خودرو‌ها نداریم.

وی بیان کرد: زمانی خودرو امکان ترخیص از گمرکات دارد که ثبت سفارش شود، بنابراین اگر مدتی از زمان نگهداری این خودرو‌ها در گمرکات بگذرد این خودرو‌ها به املاک تملیکی می‌رود و ما نیز هیچ برنامه‌ای برای واردات آن‌ها نداریم، زیرا همان‌طور که گفته شد قیودی برای واردات خودرو در نظر گرفته‌شده مبنی بر این‌که واردات خودرو همراه با انتقال تکنولوژی آن‌ها باشد.

وزیر صمت ادامه داد: برنامه دانش‌بنیان در حوزه صنعت، معدن و تجارت به‌صورت کامل تدوین‌شده و آیین‌نامه‌ای درباره آن آماده‌شده است و در دستور کار دولت قرار دارد. تمرکز ما در حوزه دانش‌بنیان این است که تحقیق و توسعه در بنگاه‌های بزرگ را گسترش دهیم. یک بخش این کار این است که وقتی شرکتی یک محصول دانش‌بنیان را تولید کرده، ما باید تلاش کنیم آن را به سمتی ببریم که افزایش تولید ایجاد شود، رویکرد دیگر این است که تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان را متناسب با نیاز بنگاه‌های بزرگ گسترش دهیم.

گفت‌وگوی چند شرکت ایرانی با عمان برای اکتشاف و استخراج

وی یادآور شد: در مورد عمان باید بگویم که این کشور ذخایر معنی خوبی دارد و چندین شرکت ایرانی برای بحث اکتشاف و استخراج آنجا رفته‌اند و گفتگو‌هایی را با طرف عمانی انجام داده‌اند.

سازوکار نظارت و بازرسی اصلاح می‌شود

وزیر صمت عنوان کرد: داریم به سمتی می‌رویم که سازوکار نظارت و بازرسی در بازار را اصلاح کنیم. در این میان یک روال عادی و یک روش جدید داریم. در روال موجود کسی که با ۱۲۴ تماس گرفته و یا به آن جا مراجعه می‌کند؛ بر اساس گزارش او بازرسی انجام می‌شود، اما این روال دقت لازم را نداشته و تنها انباشت پرونده صورت گرفته و به تعزیرات انتقال داده می‌شود و از زمان شکایت تا اجرای حکم، زمان زیادی لازم است که گاهی این فاصله زمانی زیاد بازرسی‌ها را بی‌اثر می‌کند.

فاطمی امین گفت: بنابراین چند اقدام را برای اصلاح این روند آغاز کردیم؛ پیش‌تر این‌گونه بود که اگر کسی شکایت می‌کرد، از او تنها یک نشانی گرفته می‌شد و اگر فرد دیگری از همان مورد شکایت داشت و از طرف دیگر نشانی می‌داد، دو گزارش ثبت می‌شد، بنابراین، داده‌های قبلی ما شناسه یکتا نداشتند تا بفهمیم، برای مثال از یک مغازه چند بار شکایت شده است و چه پرونده‌هایی برای آن تشکیل‌شده است.

وی توضیح داد:، اما از یک ماه پیش کار جدیدی آغازشده و اکنون به مرحله نهایی رسیده است و بر اساس آن در ورودی مغازه‌ها، برگه‌های نظارت مردمی درج‌شده است و روی آن کیوآرکد دارد و با اسکن آن می‌توان پرونده بنگاه را مشاهده کرده و شکایت را ثبت کرد؛ انجام این کار باعث ثبت داده‌ها خواهد شد، ضمن این‌که نرم‌افزار صمت من نیز به‌زودی منتشر خواهد شد که کار نظارت را ساده‌تر می‌کند.

برای رسیدگی به تخلفات در سامانه ۱۲۴ رده‌بندی انجام‌شده است

وزیر صمت بابیان این‌که در خصوص بازرسی و نظارت اصلاحاتی انجام داده‌ایم، گفت: یکی از کار‌هایی که انجام شد اصلاح سامانه ۱۲۴ بود؛ برای رسیدگی به تخلفات در سامانه ۱۲۴ رده‌بندی انجام‌شده است، بنابراین از زمان ثبت درخواست رسیدگی در سامانه تا پاسخگویی و رسیدگی به آن یک تا سه روز طول خواهد کشید.

با تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه، قانون جوانی جمعیت نیز عملیاتی شد

وزیر صمت در مورد قانون جوانی جمعیت نیز توضیح داد: یکی از کار‌هایی که ابتدا در حوزه تسهیلات خودرو اتفاق افتاد این بود که این قانون را دو خودروساز بزرگ اجرا می‌کردند، اما سایر خودروسازان آن را اجرا نمی‌کردند. این بار با تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه در عمل، قانون جوانی جمعیت نیز عملیاتی شد و همه خودروسازان آن را اجرایی کردند.

برای جلوگیری از تخلفات ثبت‌نام‌های خرید خودرو را در یک سامانه و با نظارت سازمان حمایت متمرکز کردیم

فاطمی امین در بحث قرعه‌کشی خودرو نیز یادآور شد: در سیستم جدید قرعه‌کشی خودرو ما اقدام خاصی انجام نداده‌ایم، بلکه تنها دو سامانه‌ای که از قبل موجود بود را ادغام کردیم و درمجموع یک سامانه برای ثبت‌نام خودرو قراردادیم.

وی افزود: متأسفانه در سامانه‌های قبلی که برای عرضه خودرو توسط خودروسازان وجود داشت، تخلفات زیادی صورت می‌گرفت و سوءاستفاده‌هایی انجام می‌شد، بنابراین تلاش کردیم تا با ایجاد یک سامانه تمام ثبت‌نام‌ها را در یک سامانه متمرکز کنیم و بر نحوه قرعه‌کشی نیز نظارت داشته باشیم.

متأسفانه ظرفیت‌های اقتصادی ایجادشده مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نبوده و آسیب‌پذیر است

وزیر صمت بابیان این‌که ظرفیت‌های زیادی در اقتصاد کشور ایجادشده، اما متأسفانه در زندگی مردم قابل‌لمس نیست، گفت: متأسفانه این ظرفیت‌های ایجادشده مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نبوده، بنابراین وقتی تکانه‌ای ایجاد می‌شود از همان نقاط ضعف، لطمه می‌خوریم.

به سمت اصلاح ساختار مجموعه ملی مس حرکت کرده‌ایم

فاطمی امین در مورد شرکت ملی مس آذربایجان گفت: شرکت ملی مس معادن مختلفی دارد که برخی از آن‌ها ازجمله معدن مس سونگون به‌اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند مستقل باشد، بنابراین وقتی یک چنین معدنی زیرمجموعه یک معدن بزرگ قرار می‌گیرد، ممکن است نتواند به‌اندازه کافی رشد کند، بنابراین به سمت اصلاح ساختار مجموعه ملی مس حرکت کرده‌ایم تا آن را به هلدینگ تبدیل کنیم و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ معدن مس سونگون باشد.

سه شرط برای واردات خودرو

وی عنوان کرد: واردات کالا‌های دست‌دوم و کارکرده ممنوع است، بر همین اساس واردات خودرو سه شرط دارد، شرط نخست این‌که خودرو‌های وارداتی خدمات پس از فروش داشته باشند، دوم، واردکننده با خودروساز قرارداد داشته باشد و سوم انتقال فناوری انجام شود.

وزیر صمت در مورد تعرفه واردات خودرو نیز توضیح داد: برای واردات خودرو‌های اختصاصی تعرفه‌ای در نظر گرفته‌شده است تا هزینه‌ها به مردم منتقل نشود.

تولیدکنندگان روغن‌موتور داخلی عرضه مناسبی نداشتند

فاطمی امین در مورد عرضه ناکافی برخی از محصولات ازجمله روغن‌موتور تصریح کرد: چهار تولیدکننده روغن‌موتور در کشور وجود دارد که متأسفانه عرضه خوبی نداشته‌اند.

وی بیان کرد: ضمن این‌که این تولیدکنندگان عمده محصولات خود را صادر می‌کنند، بنابراین جلسات متعددی با این شرکت‌ها داشته‌ایم تا عرضه را به‌اندازه کافی برسانند و با توجه به این‌که اقدام مناسبی در این خصوص صورت نداده‌اند یک پرونده تعزیراتی برای یکی از این شرکت‌ها تشکیل‌شده است.

وزیر صمت اضافه کرد: البته در همه صنایع دیگر همکاری خوبی در عرضه و توزیع کالا داشته‌ایم به‌عنوان نمونه هیچ مشکلی در توزیع محصولات بهداشتی یا شوینده‌ها و یا سایر محصولات وجود نداشته است.

پیشرفت سامانه جامع تجارت بسیار خوب بوده است

فاطمی امین همچنین در مورد اتصال سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت، یادآور شد: سامانه جامع تجارت بسیار خوب پیشرفت کرده است، اما گمرک مشکلی با پیمانکار دارد و به همین علت هنوز ارتباط بین سامانه گمرک با سامانه تجارت انجام‌نشده که در این خصوص وزارت اقتصاد باید گفتگو‌هایی را با پیمانکار انجام داده و مشکل را حل کند.

وعده داده‌شده درباره کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام‌شده خودرو باقیمت‌های ثابت، نسبت سال ۱۴۰۰ بود

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت محقق نشدن وعده سال گذشته درباره کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو، توضیح داد: از گفته‌های من در این خصوص برداشت اشتباهی صورت گرفت؛ صحبت من این بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت تمام‌شده خودرو باقیمت‌های ثابت، ۱۵ درصد نسبت به ۱۴۰۰ باید کاهش یابد.

وزیر صمت افزود: منظور من به‌طور دقیق این بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت تمام‌شده باقیمت‌های ثابت ۱۵ درصد کاهش می‌یابد که این اتفاق افتاده است و برآورد ما این است که قیمت تمام‌شده خودرو امسال تا ۲۰ درصد کاهش یابد که البته این مسئله تأثیری برای مردم ندارد و تأثیر آن برای خودروساز است.

فاطمی امین افزود: ازآنجا که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل‌شده است، قیمت بازار خودرو پیرو قیمت ارز افزایش می‌یابد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده