تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۶۳۹۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تهدیدی جدید در اقتصاد جهانی

‌می‌متالز - رشد تولید از آسیا به اروپا کند شده، زیرا محدودیت‌های کووید-۱۹ چین و حمله روسیه به اوکراین زنجیره تامین را مختل کرده است و خطر فزاینده رکود اقتصادی در ایالات‌متحده آمریکا تهدید جدیدی برای اقتصاد جهانی محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت‌های بالا در منطقه یورو به این معنی است که تقاضا برای کالا‌های تولیدی در ژوئن با سریع‌ترین نرخ از ماه مه ۲۰۲۰، یعنی زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا در حال گسترش بود، کاهش یافت و شاخص مدیران خرید تولید اس‌اندپی گلوبال (PMI) به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر یعنی از ۵۴.۶ به ۵۲.۰ رسید.

البته نظرسنجی رویترز افت به میزان ۵۳.۹ را پیش‌بینی کرده بود و شاخص به مرز ۵۰ علامتی که رشد را از انقباض جدا می‌کند نزدیک‌تر شده است.

جک آلن رینولدز در کپیتال اکونومیکس گفت: بررسی‌های PMI منطقه یورو در ژوئن کاهش بیشتری را در بخش خدمات نشان داد، در حالی که به نظر می‌رسد تولید در بخش تولیدات اکنون به‌طور کامل در حال کاهش است. با توجه به اینکه شاخص‌های قیمت بسیار قوی هستند، به نظر می‌رسد منطقه یورو وارد دوره رکود تورمی شده است.

اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند که تقریبا یک در سه احتمال رکود اقتصادی در بلوک، طی ۱۲ ماه وجود دارد. آنان همچنین گفتند: تورم که در ماه گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۸.۱ درصد رسید هنوز به اوج خود نرسیده است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت: بانک مرکزی در تلاش برای مهندسی رکود در ایالات‌متحده برای توقف تورم نیست، اما کاملا متعهد است که قیمت‌ها را تحت کنترل درآورد حتی اگر این کار خطر رکود اقتصادی را به همراه داشته باشد.

شایان‌ذکر است که رکود اقتصادی آمریکا چشم‌انداز رشد جهانی را تاریک کرده است.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده