تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۶۴۶۶۳
سرویس خبر : بین الملل

IEA: اروپا باید مصرف گاز را یک سوم کاهش دهد

‌می‌متالز - کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، در سه ماه نخست سال آینده، مجبور خواهد بود، مصرف گاز طبیعی خود را ۳۰ درصد کاهش دهند.

به گزارش می‌متالز، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، در سه ماه نخست سال آینده، مجبور خواهد بود، مصرف گاز طبیعی خود را ۳۰ درصد کاهش دهند تا برای توقف کامل جریان گاز روسیه آماده شوند.

فاتح بیرول، مدیرعامل آژانس بین المللی انرژی گفت: «قطع کامل عرضه گاز روسیه به اروپا می‌تواند تا قبل از زمستان، سبب شود، متوسط ذخایر به پایین‌ترین سطح برسد و اتحادیه اروپا را وضعیتی آسیب پذیر قرار دهد.»

وی خاطرنشان کرد: «در شرایط فعلی، من قطع کامل صادرات گاز به اروپا از روسیه را رد نمی‌کنم.»

روسیه در اوایل ماه ژوئن به علت مسائل فنی، ارسال گاز به خط لوله نورد استریم را تا ۶۰ درصد کاهش داد.

اتحادیه اروپا تا اول نوامبر باید ذخایر گاز خود را تا ۹۰ درصد پر کند؛ با این حال، توقف عرضه روسیه می‌تواند به میزان چشمگیری مانع تحقق آن شود و به یک افزایش قیمت دیگر برای گاز طبیعی شود. قیمت گاز طبیعی در حال حاضر ۳ برابر قیمت در مدت مشابه سال گذشته است.

به علت ازسرگیری جریان گاز روسیه در خط لوله ترک استریم سبب شده تا قیمت گاز طبیعی اروپا در ۳ روز گذشته چندان تغییر نکند.

روز گذشته نیز مقامات هلندی هشدار دادند، در صورتی که اتحادیه اروپا نتواند تا قبل از اول نوامبر، تاسیسات ذخیره سازی را پر کند، تمامی این قاره با خطر مواجه خواهد شد.

راب جتن، وزیر آب و هوا و انرژی هلند هشدار داد، بحران گاز در هر یک از کشور‌های اتحادیه اروپا می‌تواند تاثیرات دومینو واری داشته باشد و به سرعت در سراسر این قاره گسترش یابد.

هلند، هفته گذشته، تمام محدودیت‌های نیروگاه‌های زغال سنگ را با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی لغو کرد و در عین حال از کسب و کار‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی پیش از فصل زمستان درخواست کرد.

این درحالی است که تعدادی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز از برنامه خود برای اجرای سیاست اضطراری سهمیه‌بندی گاز و استفاده دوباره از زغال سنگ به خاطر کمبود عرضه گاز روسیه خبر داده اند.

طی هفته جاری آلمان، اتریش و هلند اعلام کردند که نیروگاه‌های زغال سنگ سوز می‌تواند به آن‌ها برای گذر از زمستان پیش رو در سایه بحران کنونی کمبود گاز کمک کند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده