تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۶۵۱۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تقاضا در بازار‌های داخلی و خارجی آلومینیوم از روند کاهشی تبعیت کرد

سایه اژد‌های زرد بر بازار فلز نقره‏‏‌ای

‌می‌متالز - کاهش تقاضا برای فلز آلومینیوم به سبب شیوع دوباره ویروس کرونا در شرق آسیا و همچنین اتخاذ سیاست‌های انقباضی پولی در ماه‌های اخیر در کشور‌های غربی با محوریت ایالات‌متحده برای مهار تورم و به تبع آن، ترس از رکود، موجب شده است تا بهای این فلز به کمترین میزان در ۶ماه اول سال میلادی جاری برسد.

به گزارش می‌متالز، البته به دلیل بازگشایی‌های دوباره در چین و عزم این کشور برای افزایش رشد اقتصادی، قیمت آلومینیوم در هفته گذشته با افزایش ناچیزی مواجه شد. در بازار داخلی نیز کاهش نرخ ارز آزاد موجب کاهش تقاضا و نهایتا همسو شدن قیمت‌ها در بازار داخلی با بازار جهانی شده و تقاضا را برای فلز نقره‌ای کاهش داده است؛ اگرچه ضعف عرضه داخلی این فلز همچنان باعث برتری تقاضا نسبت به عرضه و نبود تعادل در معاملات آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس‌کالا شده است.

از اوایل سال میلادی جاری به دلیل افزایش مجدد مبتلایان به کووید-۱۹ در چین و سیاست کرونا صفر در این کشور که باعث تعطیلی مکرر شد، تقاضای تولیدکنندگان در شرق آسیا برای انواع فلزات صنعتی بسیار کاهش یافته است. همچنین افزایش تورم در کشور‌های غربی و به تبع آن بالا بردن نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و دیگر بانک‌های جهانی در سایر کشور‌ها برای کنترل تورم و جلوگیری از کاهش مکرر ارزش دلار که نگرانی‌ها برای وقوع رکود را میان تولیدکنندگان جهانی افزایش داد و موجب کاهش تقاضا از سمت آنان شد، از دیگر عواملی است که به عقیده تحلیلگران موجب کاهش تقاضای جهانی فلزات در صنعت شده است.

در این میان، فلز آلومینیوم از این قاعده مستثنی نبوده و در ماه‌های اخیر با کاهش حدود ۲۰ درصدی در قیمت مواجه شده است. بهای این فلز که از نیمه دوم سال گذشته میلادی به دلیل فروکش‌کردن همه‌گیری کووید-۱۹ و همچنین افزایش نرخ انرژی درشرق آسیا که در تولید فلز آلومینیوم بسیار حیاتی است، شروع به افزایش کرده بود، پس از اینکه در ماه ژوئن سال‌جاری در بورس فلزات لندن به بالاترین نرخ خود یعنی ۳‌هزار و ۸۴۹ دلار به ازای هرتن رسید، روندی کاهشی را در پیش گرفت؛ به طوری‌که روز جمعه ۲۴ ژوئن به پایین‌ترین حد خود در یک‌سال اخیر یعنی ۲‌هزار و ۴۳۶ دلار به ازای هرتن رسد. البته در روز‌های پس از آن قیمت این فلز با افزایش ناچیز حدود یک‌درصدی، به ۲‌هزار و ۴۵۲ دلار به ازای هرتن رسید و موجودی آلومینیوم در انبار‌های بورس فلزات لندن در روز دوشنبه ۶ تیرماه، با کاهش ۳‌هزار و ۹۵۰تنی، از ۳۸۸‌هزار و ۷۵۰تن به ۳۸۴‌هزار و ۸۰۰تن رسید.

گمانه زنی‌ها نشان می‌داد سخنرانی رئیس‌جمهور چین در اوایل هفته‌ای که گذشت و وعده‌های وی در خصوص رشد اقتصادی چین و بازگشت این کشور به مسیر تولید همچون تحولات قبل از کرونا و اخباری مبنی بر تحریم گاز صادراتی روسیه از سمت اتحادیه اروپا در دوماه آتی به دلیل تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین و پیش‌بینی‌ها برای افزایش نرخ گاز و به تبع آن سایر انرژی‌ها از عواملی بودند که موجب آغاز روند افرایشی بهای فلز آلومینیوم شدند. زمزمه‌هایی مبنی بر تحریم شرکت روسی «روسال» که بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است نیز در این افزایش قیمت بی تاثیر نبود. مدیران شرکت «ریوتینتو»، غول بزرگ معدنی، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کردند که هرگونه تحریم علیه این شرکت برای مقابله با روسیه به جهش بی سابقه قیمت این فلز منجر می‌شود؛ چرا که این شرکت از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این فلز به اروپاست. البته اصلاح قیمتی بعد از چند روز افزایش نرخ به دلیل بهبود انتظار تقاضا از سمت شرق آسیا موجب شد تا دوباره این فلز روند کاهشی را در پیش بگیرد و در پنج‌شنبه اخیر به ۲‌هزار و ۳۹۷ دلار به ازای هرتن در بورس فلزات لندن برسد.

سهام شرکت «الکوآ» از مهم‌ترین تولیدکنندگان فلز آلومینیوم و محصولات آلومینیومی نیز به دلیل کاهش مکرر قیمت این فلز دچار افت شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد، قیمت سهام این شرکت نسبت به سال پیش حدود ۱۹‌درصد و نسبت به ماه مارس سال میلادی جاری که رشد خوبی را تجربه کرده بود، حدود ۴۹‌درصد افت داشته است. طبق گزارش‌های این شرکت در سه‌ماه ابتدایی ۲۰۲۲، با وجود کاهش در تولید، الکوآ به دلیل افزایش بهای آلومینیوم رشد ۱۵ درصدی داشته و قیمت هر سهم این شرکت ۳ دلار بالا رفته است. همچنین این شرکت از ترازنامه خوبی برخوردار بوده و خالص بدهی آن حدود ۲۵۰ میلیون دلار است که نسبت به شرکت‌های هم رده خود رقم خوبی است. با وجود وقفه در رشد بهای آلومینیوم به دلیل رویداد‌های چندماه اخیر که برخی تحلیلگران را نسبت به بازار این انرژی جامد بدبین کرده است، دلایلی همچون احتمال کاهش ریسک کرونا و ادامه تلاش برای کنترل آن، فروکش قرنطینه در چین و دستورات جدید برای بازگشایی‌ها در صورت افزایش تولید صنعتی در چین می‌توانند نویدبخش رونق دوباره در صنایع آلومینیومی همچون شرکت الکوآ باشند. همین‌طور استفاده متنوع آلومینیوم در صنایع مختلف و سرمایه‌گذاری کشور‌های توسعه‌یافته به‌خصوص اتحادیه اروپا در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از عواملی هستند که ممکن است در بلندمدت موجب افزایش بهای آلومینیوم و سهام وابسته به این فلز باشند.

کاهش تقاضای داخلی مقطعی است؟

با وجود ثبات قیمت دلار در هفته‌های اخیر و کاهش رقابت‌های هیجانی به دلیل انتظارات تورمی، همچنان تقاضا برای آلومینیوم زیاد است و رقابت زیادی بر سر این فلز وجود دارد که برخلاف روند جهانی است؛ به طوری‌که روز یکشنبه گذشته با وجود عرضه تنها ۶ هزار تن فلز آلومینیوم در رینگ بورس‌کالا تقاضای حدود سه‌برابری معال ۱۹‌هزار و ۹۰۰ تن برای این فلز وجود داشته که با میانگین قیمت پایه ۶۶‌هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم معامله شده است. البته تقاضا برای این فلز نسبت به هفته گذشته به میزان ۳۳‌هزار و ۷۵۰ تن تقریبا نصف شده است که برخی دلیل این کاهش محسوس خرید را افت بهای ارز و کاهش اختلاف آن با ارز نیمایی می‌دانند که موجب شده است تا بعضی از خریداران غیر‌واقعی نتوانند با فعالیت‌هایی کاذب از این اختلاف قیمت سود ببرند و معاملات آلومینیوم جذابیت خود را برای آنان از دست داده است. البته باید دید به دلیل بی نتیجه ماندن مذاکرات در دوحه و ذهنیت افزایش احتمالی بهای ارز بین برخی از فعالان بازار، خریداران در هفته آتی چه واکنشی نشان می‌دهند. به جز موارد ذکرشده، برخی فعالان بازار معتقدند، دلیل عمده دیگر عدم‌تعادل در این بازار، کمبود عرضه آلومینیوم در بورس‌کالاست. برخی معتقدند، به دلیل آزاد شدن صادرات مواد خام، جذابیت عرضه داخلی برای تولیدکنندگان کاهش یافته است. به نظر می‌رسد نیاز است تا نهاد‌های مربوطه همچون وزارت صمت، تنظیم گری در بازار را جدی‌تر دنبال کنند تا تعادل به بازار معاملات آلومینیوم بازگردد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده