تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۵
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۶۵۴۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا خبر داد

دارایی‌های جدید در راه بازار مشتقه و گواهی سپرده کالایی/ مجوز دو صندوق چند کالایی در حال اخذ از سازمان بورس است

‌می‌متالز - مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران روز گذشته در نشست «بازار مشتقه در ایران، چالش‌ها و راهکارها» اقدامات و برنامه‌های بورس کالا در راستای توسعه بازار مشتقه، صندوق‌های کالایی و گواهی سپرده کالایی را تشریح کرد و گفت: با توجه به اینکه مشکل مالیاتی در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی تقریبا حل شده است، دارایی‌های زیادی از جمله شمش طلا، مس کاتد، آلومینیوم، قیر و محصولات پتروشیمی در صف ورود به معاملات گواهی سپرده و قرارداد‌های آتی قرار دارند و راه اندازی صندوق‌های فلزات اساسی نیز از دیگر برنامه‌های بورس کالا به شمار می‌رود. در همین زمینه مجوز دو صندوق چند کالایی در حال اخذ از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به گزارش می‌متالز، رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران در نشست بازار مشتقه در ایران، چالش‌ها و راهکار‌ها با بیان اینکه می‌توان به رونق چشمگیر معاملات بازار مشتقه در بازار سرمایه ایران به خصوص بورس کالا امیدوار بود، گفت: معاملات پرحجمی که در حوزه آپشن به ویژه در بورس کالا در حال وقوع است ما را به آینده این بازار امیدوار کرده است؛ چرا که رصد قیمت‌ها و حجم معاملات انجام شده نشان می‌دهد بازار به بلوغ رسیده است.

وی تصریح کرد: معاملات قرارداد‌های آتی در بورس کالا از سال ۸۷ آغاز شد و اگرچه در ابتدای امر این بازار گمنام و ناشناخته بود، اما به مرور با اضافه شدن دارایی‌های جدید از جمله سکه طلا، نقدینگی وارد این بازار شد و حتی در برهه ای، رکورد ارزش معاملات بازار سرمایه در قرارداد‌های آتی سکه طلا در بورس کالا شکسته شد.

اقبال سرمایه گذاران به زعفران

وی ادامه داد: توسعه بازار و ورود دارایی‌های جدید به بازار مشتقه از جمله رسالت‌های بورس کالا در سال‌های اخیر بوده و در همین راستا، قرارداد‌های آتی زعفران، واحد‌های صندوق طلا و نقره نیز راه اندازی شد. در بخش زعفران با اقبال فعالان بازار و سرمایه گذاران، زنجیره‌ای از ابزار‌های مالی در این دارایی پایه راه اندازی شد و امروز می‌توان ادعا کرد که ورود زعفران به بازار مالی بورس کالا، تجربه‌ای بسیار موفق همراه با ثبت رکورد‌های متنوع بوده است؛ به عنوان مثال در قرارداد آپشن زعفران در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار موقعیت باز وجود دارد.

سامانه بومی و دانش بنیان

آراسته با بیان اینکه یکی از محاسن بزرگ بورس کالا، سامانه‌ها و زیرساخت‌های قوی معاملاتی است، اظهار کرد: سامانه‌های بورس کالا یک سامانه بومی و دانش بنیان است که تسویه و معاملات در همان فضا انجام می‌شود و در حوزه مدیریت ریسک بازار نیز تجربیات چندین ساله بورس کالا، بسیار ارزشمند و راهگشا است.

تسویه خودکار هر ۱۰ دقیقه یکبار

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران به طرحی که مطالعات آن انجام شده نیز اشاره کرد و گفت: این طرح همان تسویه لحظه‌ای است؛ به گونه‌ای که در بازار فیوچرز اکنون هر ۳۰ دقیقه یکبار تسویه لحظه‌ای انجام می‌شود تا حاشیه سود مشتریان حفظ شود. این طرح در حال بروزرسانی است تا تسویه هر ۱۰ دقیقه یکبار به صورت خودکار انجام شود. با اجرای شدن این طرح، چیزی به اسم صف یا بازار جبرانی نخواهیم داشت و شرایط برای بهبود روند معاملات کالا‌ها و دارایی‌های جدید که نوسان زیادی دارند، مهیاتر می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: بازار اهرمی در همه جای دنیا ریسک‌های خود را دارد، اما موضوع مهم آن است که توسعه زیرساخت و سامانه می‌تواند ریسک‌های معاملاتی را کاهش دهد و به پویایی هر چه بیشتر بازار کمک کند.

دارایی‌های جدید در راه هستند

آراسته با اشاره به راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری طلا و موفقیت این ابزار در بازار اظهار کرد: ارزش معاملات و بلوغ مشتریان نوید آینده‌ای روشن برای این ابزار را می‌دهد. در ادامه توسعه بازار مالی بورس کالا، برنامه‌هایی برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا داریم و انتظار می‌رود بازار خوبی برای آن شکل بگیرد.

وی با تاکید این نکته که مشکل مالیاتی گواهی سپرده تقریبا حل شده است، افزود: برنامه ریزی شده گواهی سپرده پیوسته مس کاتد و آتی آن راه اندازی شود. همچنین راه اندازی معاملات گواهی سپرده و آتی محصول‌هایی نظیر آلومینیوم، قیر، محصول‌های پتروشیمی و فلزات و همینطور صندوق‌های فلزات اساسی از دیگر برنامه هاست و با راه اندازی آن‌ها انتظار بازار‌هایی پر عمق، جذاب و پویا را خواهیم داشت. کما اینکه صندوق‌های کالایی در چند وقت اخیر بازدهی خوبی را نصیب سرمایه گذاران کرده اند.

مجوز دو صندوق چند کالایی در حال اخذ است

آراسته ادامه داد: مجوز دو صندوق چند کالایی در حال اخذ از سازمان بورس و اوراق بهادار است تا به نوعی به رونق بخشی بیشتر بازار آتی کمک شود.

وی به قرارداد‌های اختیار معامله و آپشن نیز پرداخت و گفت: علت اصلی اقبال کم سرمایه گذاران به معاملات آپشن در سال‌های قبل، آنلاین نبودن این معاملات بود، اما به مرور شاهد اقبال سرمایه گذاران و رشد حجم معاملات بودیم.

به گفته آراسته، اگرچه بازار اختیار معامله پیچیدگی‌های خود را دارد، اما به آینده پر رونق این بازار خوش بین هستیم، چون بلوغ خوبی در میان فعالان بازار طی چند سال اخیر شکل گرفته و شاهد ثبت رکورد‌های جدیدی در بازار آپشن هستیم.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: با راه اندازی قرارداد‌های آتی شمش طلا، قرارداد‌های آپشن را روی فیوچرز شمش طلا اعمال خواهیم کرد تا با ایجاد یک بازار پویا، شاهد یک سبد کامل از ابزار‌های مورد نیاز فعالان بازار و سرمایه گذاران با سلایق مختلف باشیم و امیدواریم این طرح‌ها تا آخر سال اجرایی شوند.

وی در بخش پایانی سخنرانی خود، بزرگترین چالش بازار مشتقه را عدم شناخت نسبت به کارکرد‌ها و مزایای این بازار عنوان کرد.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده