تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۲
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۶۵۵۷۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

توان مهندسی قطعه‌سازان ایرانی بالاتر از روس‌هاست/ تقاضای روسیه برای واردات قطعه از ایران افزایش یافت

توان مهندسی قطعه‌سازان ایرانی بالاتر از روس‌هاست/ تقاضای روسیه برای واردات قطعه از ایران افزایش یافت
‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در دو صنعت راهبردی خودروسازی و قطعه‌سازی بالاتر از صنعتگران روسی هستیم و از توان مهندسی بالاتری برخورداریم و قطعه‌سازان ایرانی توانایی طراحی و کار کردن با خودروسازان بین‌المللی را دارند.

به گزارش می‌متالز، «رضا رضایی» امروز دوشنبه در گفت‌وگویی افزود: تعداد قابل توجهی از قطعه‌سازان کشور به دلیل استاندارد‌های کاری و رعایت الزامات مهندسی، حرکت روزآمدی در این صنعت داشته و دارند، ضمن آنکه تعداد زیادی از این قطعه‌سازان توانایی طراحی و کار کردن با قطعه‌سازان و خودروسازان بین‌المللی را نیز دارند.

این پیشکسوت صنعت قطعه‌سازی با اشاره به مطرح شدن همکاری با روس‌ها، خاطرنشان کرد: در دو صنعت راهبردی خودروسازی و قطعه‌سازی بالاتر از صنعتگران روسی هستیم و از توان مهندسی بالاتری برخورداریم.

رضایی گفت: امروز جنگ روسیه و اوکراین فرصتی برای تعریف همکاری‌های مشترک با قطعه‌سازان و خودروسازان روسی به وجود آورده و تاکنون تماس‌های متعددی از سوی روس‌ها برای همکاری در این زمینه دریافت شده لذا در این راستا هیات‌هایی از این کشور به ایران سفر کردند و متقابلاً شرکت‌های ایرانی در روسیه حضور یافته اند که امیدواریم در آینده نزدیک این همکاری‌ها شکل بگیرد.

صادرات قطعه‌سازان ایرانی به روسیه/ افزایش تقاضای روس‌ها برای خرید بیشتر

«علیرضا عشقی» عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور نیز، گفت: برخی قطعه‌سازان ایرانی از سال‌های گذشته به بازار روسیه ورود کرده‌اند و اکنون نیز به این کشور قطعه صادر می‌کنند.

وی افزود: تماس و همکاری شرکت‌های ایرانی با روس‌ها حتی قبل از جنگ این کشور با اوکراین انجام می‌شده و اکنون تقاضا از سوی فعالان صنعتی این کشور با شرکت‌های ایرانی بیشتر شده که فرصتی برای ما است.

عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در خصوص مطرح‌شدن همکاری‌های سه‌جانبه بین قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی، روسی و ترکیه‌ای، گفت: هر کنسرسیوم که بتواند منافع کشورمان را حفظ کند، با توجه به تداوم تحریم‌ها و محدود و بسته بودن فضای کار، می‌تواند خوب باشد.

وی تصریح کرد: به‌طور قطع شرکت‌های روسی و ترکیه‌ای نیز منافع خود را در اولویت قرار می‌دهند و اگر وزارت صمت همراه با انجمن قطعه‌سازان بتواند کانال‌های ارتباطی قوی ایجاد کند، برای قطعه‌سازان ایرانی مثمر ثمر خواهد بود.

عشقی که تولیدکننده قطعات فلزی با روش «متالوژی پودر» است، افزود: متالوژی پودر یک فناوری است که در تولید قطعات دقیق و پیچیده که به شیوه‌های سنتی امکان تولید ندارند، استفاده می‌شود و فنّاوری به‌روزی است.

وی گفت: قطعات تولید حاصل این فناوری محصولاتی دانش‌بنیان بوده و در قطعات جانبی موتور و گیربکس خودرو‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و به‌زودی صادرات آن‌ها به کشور روسیه آغاز می‌شود.

براساس این گزارش، در سال‌های گذشته همکاری‌های سه‌جانبه نزدیک سیاسی و اقتصادی ایران، روسیه و ترکیه، مطرح شدن مباحثی همچون استفاده از ارز رایج سه کشور در مبادلات پولی، استفاده از پیام‌رسان بانکی بومی به‌جای سوئیفت بین ایران و روسیه و مواجهه این دو کشور با تحریم‌ها، زمزمه‌هایی در برخی محافل مبنی بر تعریف یک برند خودرویی بین این کشور‌ها ایجاد کرد، اما در عمل به جایی نرسید و مسوولان توجهی به آن نشان ندادند.

با این حال، برافروخته شدن جنگ بین روسیه و اوکراین و در ادامه خروج برند‌های خودروی خارجی از این کشور، نیاز روسیه به تامین بازار داخلی خود، همچنین سابقه تولید خودروی ال۹۰ در هر دو کشور ایران و روسیه که امروز خط تولید آن در هر دو کشور با توقف همراه شده، سبب شده تا در ماه‌های گذشته شاهد تماس‌های مکرر روس‌ها با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی باشیم.

براین اساس، ایده طراحی و ساخت خودرو یا خودرو‌های مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه بیش از گذشته می‌تواند شکل عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده