تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۲۶۶۹۷۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

فهرست قطعات موردنیاز روس‌ها در دست قطعه‌سازان ایرانی

‌می‌متالز - تحریم‌های گسترده علیه روسیه بسیاری از بخش‌های صنعتی و خدماتی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ شرکت‌های ریز و درشت خارجی به‌سرعت از این کشور خارج و بخش صنعت خودرو این کشور تقریبا نیمه‌تعطیل شده است.

به گزارش می‌متالز، تحریم‌های گسترده علیه روسیه بسیاری از بخش‌های صنعتی و خدماتی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ شرکت‌های ریز و درشت خارجی به‌سرعت از این کشور خارج و بخش صنعت خودرو این کشور تقریبا نیمه‌تعطیل شده است. حتی برخی شرکای چینی صنعت خودرو روسیه هم پس از این تحریم‌ها پا پس کشیده و حاضر به ادامه همکاری نشده‌اند. خودروسازان روسی حالا پیش از گذشته نیاز به قطعات مختلف خودرو دارند و همین مساله باعث شده است روسیه به دنبال شرکای تازه‌ای برای خود باشد. بر همین اساس، نمایشگاه «اتومکانیکا» که در سال‌های گذشته جزو نمایشگاه‌های بسیار مهم در حوزه خودرو و قطعات بوده است، در سال جاری و به‌دلیل تحریم‌ها با اسم جدیدی یعنی نمایشگاه «اتوموبیلیتی» برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه، از قطعه‌سازان ایرانی نیز دعوت شده است. هرچند این نمایشگاه مانند سابق نخواهد بود و شرکت‌های بزرگ قطعه‌ساز دنیا به‌دلیل تحریم‌ها و مساله جنگ با اوکراین در آن حضور نخواهند داشت، اما برای طرف‌های ایرانی فرصت مناسبی است تا بازار خود در کشور روسیه را که این روز‌ها نیاز شدیدی به انواع قطعات دارد، گسترش دهند.

نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه از ۳۱ مرداد تا ۳ شهریورماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۲ تا ۲۵ آگوست ۲۰۲۲ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸کشور و در ۳۰هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه با حضور مسوولان نمایشگاه، سفیر جمهوری اسلامی ایران و فعالان صنعتی و بازرگانی حوزه خودرو و قطعه‌سازی ایران و روسیه افتتاح خواهد شد. همچنین برگزاری پنل مشترک صنعت قطعه‌سازی دو کشور، امضای تفاهم‌نامه انجمن‌های قطعه‌سازی ایران و روسیه، برگزاری تور‌های بازدید از چند کارخانه خودرو و قطعه‌سازی روس و تشکیل جلسات B۲B با شرکت‌ها و صنعتگران روسیه از برنامه‌های جانبی است که انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور برای این نمایشگاه در نظر گرفته است. برای بررسی بیشتر حضور قطعه‌سازان ایرانی در این نمایشگاه و اهداف پیش‌روی برای آن‌ها با آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو کشور به گفتگو پرداختیم.

ابتدا درخصوص چرایی شرکت در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه توضیح دهید؛ این نمایشگاه چه جایگاهی در جهان دارد؟

این نمایشگاه در واقع همان نمایشگاه اتومکانیکا بوده که با توجه به تحریم‌های روسیه به اتومبیلیتی تغییر نام داده است. این نمایشگاه جزو معتبرترین نمایشگاه‌های قطعات خودرو در سطح بین‌المللی است. درحال‌حاضر هم که روسیه مورد تحریم قرار گرفته، فرصت خوبی برای کشور‌های صاحب صنعت به‌خصوص صنعت خودرو و قطعه‌سازی مانند ایران است که حضور چشمگیری در این کشور داشته باشند و بتوانند محصول یا دانش و فناوری خود را بفروشند. زیرا روسیه بازار خوبی برای این صنایع محسوب می‌شود.

سابقه حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه چگونه بوده است؟

در گذشته حضور قطعه‌سازان ایرانی در نمایشگاه‌های روسیه به‌صورت جدی نبوده است. روس‌ها در کنار گزینه‌های دیگری که داشته‌اند، مسلما ایرانی‌ها را به‌صورت آلترناتیو نه‌چندان جدی نگاه می‌کردند، اما درحال‌حاضر این ضرورت پیش آمده که ایران به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه همکاری با روسیه در زمینه تامین قطعات خودرو و تولید خودرو مطرح است. بر این اساس، امیدوارم بتوانیم از این فرصت استثنایی که پیش آمده است، استفاده کنیم و این فرصت را از دست ندهیم.

چه تعداد قطعه‌ساز قرار است در این نمایشگاه حضور داشته باشند؟ آیا قطعه‌سازان ایرانی آماده استفاده از خلأ وجود خارجی‌ها در روسیه برای توسعه کسب‌وکار خود هستند؟

در مورد تعداد قطعه‌سازان بیش از آن‌که تعداد این شرکت‌ها اهمیت داشته باشد، کیفیت کار آن‌ها مهم است. هرچند برآورد ما این است که قریب به ۲۰شرکت قطعه‌ساز و خودروساز در این نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد و مسلما خلأ عرضه برخی قطعاتی که در ایران امکان ساخت و تولید آن وجود دارد و روسیه تولید نمی‌شود، پر خواهند کرد و امیدواریم قرارداد‌های خوبی در این زمینه بسته شود.

وظیفه انجمن در این بخش چیست؟ چگونه می‌توان این ظرفیت را دائمی کرد و همواره در بازار روسیه فعالیت داشت؟

وظیفه انجمن در این میان، فراهم آوردن بستر مناسبی است که بعد از برداشته شدن تحریم‌های روسیه هم به‌نوعی قطعه‌سازان بازار خود را از دست ندهند و بتوانند کماکان فعالیت خود را در این کشور ادامه دهند و این‌طور نباشد که طرف روس، صنعت ایران را تنها برای زمان تحریم‌های خود بخواهد.

چرا که ممکن است تحریم‌های روسیه شش ماه یا یک سال دیگر برداشته شود و آن زمان قطعه‌سازان ایرانی در ادامه همکاری مشکل پیدا کنند و این حجم از سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی نداشته باشد.

باتوجه به تحریم‌های گسترده‌ای که علیه روسیه اعمال شده، نیاز اصلی این کشور در بخش قطعات به چه نوع قطعه‌ای بیشتر است؟ آیا نسبت به بازار خودرو و قطعات روسیه با توجه به تحریم‌های نیازسنجی از سوی شما انجام شده است؟ به‌طور کلی آیا ضعف روس‌ها در بخش قطعات بررسی شده است؟

نیاز‌های کشور روسیه به قطعات توسط لیست‌هایی از سوی طرف روسی به ما اعلام شده و ما هم به تمام قطعه‌سازان اعلام کرده‌ایم که شامل قطعات الکترونیکی، الکتریکی، انواع سنسورها، برخی قطعات فلزی و ریخته‌گری، برخی قطعات پلیمری و لنت‌ها و... است. امیدواریم قطعه‌سازانی که برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند، بتوانند این نیاز‌ها را برآورده کنند. نیازسنجی توسط روس‌ها انجام شده است و امیدواریم که نمایشگاه پرباری با هم داشته باشیم.

آیا برای عقد قرارداد با قطعه‌سازان ایرانی یا ایجاد جوینت‌ونچر با شرکت‌های روسی به‌منظور تبادل دانش فنی و... نیز قرار است در این نمایشگاه اقداماتی انجام شود؟

عقد جوینت‌ونچر با شرکت‌های روسی و انتقال دانش فنی بیشتر درحال‌حاضر در قالب انتقال دانش‌فنی و تکنولوژی از ایران به روسیه می‌تواند معنی پیدا کند. چراکه در کل صنعت قطعه‌سازی ایران از روسیه جلوتر است و می‌توانیم این کار را برای روس‌ها انجام دهیم. در کنار ارسال قطعه می‌توانیم دانش‌فنی هم به آن‌ها بدهیم و جوینت‌ونچر هم ایجاد کنیم یا در آن کشور تولید کنیم یا روس‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کنند و قطعات به صورت مشترک تولید شود.

بحث همکاری مشترک خودروسازان روسی و ایرانی هم مطرح شده است. نقش قطعه‌سازان دو کشور در برقراری این ارتباط و همکاری چه خواهد بود؟ آیا در شرایط فعلی امکان گسترده شدن این همکاری‌ها به وجود آمده است؟

بحث همکاری خودروسازان روسی و ایرانی نیز بیشتر به خودروسازان مربوط می‌شود، اما هر توافقی انجام شود؛ ما در کنار خودروسازان خواهیم بود.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده