تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۶۱۸۷۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور

نقش واردات خودرو در تنظیم بازار چیست؟

‌می‌متالز - کارشناسان حوزه صنعت خودرو معتقدند قیمت خودرو‌های وارداتی باتوجه به شرایط ارزی کشور و محاسبه عوارض و تعرفه‌های گمرکی بیش‌از ۹۰۰میلیون تومان خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، یوسف حقیقی، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در این خصوص معتقد است: «واردات خودرو می‌تواند تهدیدی برای تولید داخل یا برعکس عامل رشد و توسعه صنعت خودرو باشد. این در حالی است که خودرو‌های داخلی عمدتا در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قرار دارند؛ بنابراین واردات خودرو تاثیری بر کاهش قیمت خودرو‌های داخلی و تنظیم بازار نخواهد داشت.»

شیوه تعیین قیمت فعلی محصولات خودروسازان درصورت آزادسازی واردات خودرو فضای بازار را رقابتی خواهد کرد؟

عامل رشد و توسعه صنعت قطعه و خودرو نه واردات بلکه حذف قیمت‌گذاری دستوری است، چراکه واگذاری تعیین قیمت به خودروسازان به اضافه سود معقول اختلاف‌قیمت خودرو در بازار و کارخانه را کاهش خواهد داد. با افزایش تعرفه قطعات وارداتی که امکان ساخت داخل دارند نیز می‌توان از واردات این قطعات به کشور جلوگیری و از طرفی با کاهش تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان از تولید داخل حمایت کرد.

آیا آزادسازی واردات خودرو در ازای صادرات قطعات و خودرو چرخ اقتصاد بنگاه‌های داخلی را به حرکت در خواهد آورد؟

تحقق قانون واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات را نیازمند ایجاد مشوق‌هایی برای قطعه‌سازان است. قطعه‌سازان از طریق برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی می‌توانند محصولات خود را به بازار‌های هدف معرفی کنند. دولت نیز می‌تواند با تقبل هزینه‌های برگزاری نمایشگاه تولیدکننده را در بازاریابی محصول یاری کند.

راهکار بازارگشایی بین‌المللی برای صنایع خودرو و قطعه‌سازی چیست؟

شرکت در نمایشگاه‌های مطرح و تخصصی جهان نباید صرفا محدود به یک نمایشگاه بلکه به صورت مستمر و باید حداقل ماه یکبار باشد. همچنین وزارت امور خارجه کشور با رایزنی‌های لازم می‌تواند ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعت قطعه کشور را به دنیا معرفی کند.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده