تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۶۵۹۶۳
سرویس خبر : انرژی

روایت شایعات بنزینی دولت سیزدهم

‌می‌متالز - شایعات رگباری درباره یک موضوع حساس همچون قیمت بنزین، سوژه مطلوبی برای برخی از رسانه‌ها بوده تا بتوانند بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

به گزارش می‌متالز، در چند ماه اخیر افزایش قیمت بنزین، موضوع مورد علاقه شایعه‎سازان بوده است. مرور اخبار مرتبط با این شایعات نشان می‌دهد، از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا به امروز بیش از ۱۵ بار این شایعه در سطح جامعه و عمدتاً فضای مجازی مطرح شده است.

از منظر ارزیابی رسانه‌ای، عموم شایعاتی که از مهرماه سال گذشته تا امروز درباره بنزین در رسانه‌ها منتشر شده، بیشتر جنبه گمانه‌زنی‌های مجازی داشته که فاقد هرگونه مستند رسمی بوده است. این در حالی است که از سال گذشته تاکنون، طیف گسترده‌ای از مقامات مسئول بالادستی و میان‌رده دولتی این شایعات را علناً در رسانه‌های کشوری و استانی به طور مکرر تکذیب کرده‌اند؛ اما متأسفانه عدم صداقت مقامات دولتی در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان۹۸، موجب آن شده که بخشی از افکار عمومی به نوعی صدور تکذیبیه از سوی مقامات رسمی را به صورت معکوس برداشت کند.

بررسی‌های نشان می‌دهد در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۱۵ شایعه درباره افزایش قیمت و میزان سهمیه سوخت مطرح شده است که همه آن‌ها با تکذیبه رسمی دولت همراه بوده است.

«سخنگوی دولت» پرچمدار تکذیب شایعات بنزینی سال ۱۴۰۰

با آغاز به کار دولت سیزدهم، در مهرماه اولین شایعه با موضوع بنزین ۱۴ هزار تومانی مطرح شد و گفته شد که قرار است در سال ۱۴۰۱ بنزین ۱۴ هزار تومان شود. اما سخنگوی وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آن زمان اعلام کرد: خبری از گرانی بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

در سال گذشته سخنگوی دولت پرچمدار اعلام تکذیبیه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود. علی بهادری جهرمی بار‌ها همراه با موج شایعات بنزینی سال۱۴۰۰، در جلسات نشست خبری دولت این گرانی‌ها را تکذیب کرد.

در آذرماه سال گذشته همزمان با رسانه‌ای شدن نامه‌ای که معاون اقتصادی دولت آن را امضا کرده بود و در آن از بازتوزیع یارانه بنزین به نفع اقشار کم‌درآمد صحبت کرده بود، بهادری جهرمی بلافاصله آن را تکذیب کرد و گفت: آنچه در رسانه‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده، صحیح نیست و سوءبرداشت از نامه معاون اقتصادی دولت است.

همچنین بار دیگر، سخنگوی دولت در هفتم دی‌ماه، با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم اهل تصمیم‌های یک‌شبه یا اخبار تلخ صبح جمعه‌ای نیست، گفت: در دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین وجود ندارد.

علی بهادری جهرمی، در نشست خبری درباره طرح بنزینی که قرار بود طرح آزمایشی آن در دو جزیره کیش و قشم عملیاتی شود، گفت: این دولت مردمی است، نه امنیتی. این میراث تلخ اخبار صبح جمعه‌ای به دولت جدید نسبت داده نشود، چون دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

موج شایعات، رئیسی را هم ناچار به تکذیب کرد

موج شایعات تا آنجا پیش رفت که دیگر رئیس‌جمهور نیز در یازدهم دی ماه در دیدار با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره بنزین و طرح بازتوزیع یارانه‌ها به رفع ابهامات بنزین پرداخت.

سیدابراهیم رئیسی، در این دیدار با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، گفت: ما به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم، بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه بنزین را عادلانه کند که آن هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود تا آثار مثبت و منفی آن را دقیق و به‌صورت میدانی ارزیابی کنیم.

«وزیر نفت» پرچمدار تکذیب شایعات بنزینی سال ۱۴۰۱

در سال جدید نیز بار‌ها شایعات متعددی درباره افزایش نرخ حامل‌های انرژی مجددا اوج گرفت و اینبار شخص وزیر نفت و مجموعه وزارت نفت بودند که وارد میدان شدند و بار‌ها به این گمانه‌زنی‌ها پاسخ صریح دادند.

با وجود آنکه جواد اوجی وزیر نفت در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۰ تأکید کرد که در سال ۱۴۰۱ خبری از افزایش قیمت بنزین نیست، برخی در فضای مجازی این اظهارات وزیر نفت را به‌عنوان مقدمه افزایش قیمت مطرح کردند و بار دیگر به شایعه افزایش قیمت بنزین دامن زدند.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ با آغاز روند جراحی اقتصادی دولت، شایعات به اوج خود رسید،، اما این بار جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وارد بحث شد و با تکذیب شایعات افزایش قیمت بنزین به‌دنبال تغییر در نظام پرداخت یارانه‌ها، گفت: تغییری در قیمت بنزین نداریم و دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

در اواخر اردیبهشت ماه امسال جواد اوجی در حاشیه نشست هیئت دولت، اعلام کرد: همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلام کرد، هیچ‌گونه تغییر قیمتی در نان، بنزین و دارو نخواهیم داشت.

همچنین وزیر نفت در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، بار دیگر شایعات بنزینی را تکذیب کرد و در گفتگو با برنامه «صف اول» شبکه خبر مجددا به صراحت اعلام کرد خبری از افزایش قیمت بنزین نخواهد بود.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز مجددا طی اطلاعیه‌ای در تاریخ ۷ خردادماه ۱۴۰۱ شایعات منتشرشده در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر افزایش و چند نرخی شدن قیمت بنزین را تکذیب کرد.

بنزین جذاب‌ترین سوژه برای افزایش بازدیدکننده!

با وجود توضیحات پی‌درپی و تلاش دولت برای رفع ابهامات، اما شایعات بنزینی همچنان ادامه دارد. ۲۱ خردادماه برخی مدعی شدند که کارت سوخت آزاد جایگاهداران جمع‌آوری شده و قرار است، قیمت بنزین افزایش داشته باشد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پی شایعات مطرح‌شده در رسانه‌ها و فضای مجازی مجدداً اطلاعیه‌ای صادر و این موضوع را تکذیب کرد.

این طیف از شایعات رگباری درباره یک موضوع پرمخاطب همچون بنزین، خوراک مطلوبی برای برخی از رسانه‌های مجازی بوده است تا با سوءاستفاده از نگرانی‌های جامعه درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حساسیت درباره تجربه تلخ افزایش ناگهانی نرخ بنزین در سال ۹۸، بتوانند در مقاطع حساس بر امواج رسانه‌ای خودساخته سوار شوند و مخاطبان گسترده‌ای را عمدتاً در فضای مجازی به سمت خود جلب کنند و بازدید بیشتری را برای بنگاه خبری خود به همراه داشته باشند.

اگر قرار باشد کاری روی بنزین انجام شود، دولت با مردم در میان می‌گذارد

سیدابراهیم رئیسی، در آخرین گفت‌وگوی زنده با مردم که چهارم تیرماه از رسانه ملی پخش شد، در خصوص قیمت بنزین گفت: «نان، دارو و بنزین هیچ تغییر قیمتی نخواهد داشت؛ مردم بدانند که اگر قرار باشد کاری انجام بگیرد، مسئله را با مردم عزیزمان در میان می‌گذاریم.»

از اینرو، مردم نیازی نیست پیگیر اخبار رسانه‌های زرد در مورد تغییر در قیمت یا نحوه توزیع بنزین باشند، طبق صحبت صریح رئیس‌جمهوری، اولا امسال دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر در قیمت بنزین ندارد؛ ثانیا، هر زمان برنامه‌ای در این خصوص در دستور کار دولت قرار بگیرد، مسئله با مردم در میان گذاشته خواهد شد و از زبان مسئولان، به صورت رسمی، اخبار دقیق اعلام خواهد شد.

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده