تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۶۶۳۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت ورق فولادی روسیه به پایین‌ترین حد خود رسید

قیمت ورق فولادی روسیه به پایین‌ترین حد خود رسید
‌می‌متالز - مازاد عرضه در کارخانه‌های روسی که ناشی از فقدان صادرات از زمان اعمال تحریم‌ها پس از تهاجم بی دلیل روسیه به اوکراین می‌باشد باعث شد در هفته منتهی به دوشنبه (۴ ژوئیه)، قیمت فولاد در منطقه فدرال مرکزی روسیه در اطراف مسکو به کاهش خود ادامه دهد.

ارزیابی بازار ورق HR و CR

به گزارش می‌متالز، کارخانجات در تلاش هستند تا مشتریان و سهام داران را متقاعد کنند که قیمت آهن و فولاد به پایین‌ترین حد خود رسیده و کاهش بیشتری وجود نخواهد داشت. اما سهامداران، با توجه به این واقعیت که تعداد زیادی از تولیدکنندگان در حال تعقیب سفارشات خود هستند، نسبت به ثبات قیمت فولاد در سطح فعلی خود تا ماه ژوئیه تردید داشتند.

همانطور که در هفته گذشته پیش بینی می‌شد، همه تولیدکنندگان عمده قیمت‌های پیشنهادی خود را به نزدیک به سطح معاملات واقعی در بازار ثانویه تعدیل کردند.

در همین حال در روز دوشنبه شاخص هفتگی قیمت ورق سیاه داخلی cpt مسکو، روسیه نیز ۵۰،۸۰۰ روبل (۹۱۵ دلار) در هر تن، با ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده، بود که ۴۲۰۰ – ۶۲۰۰ روبل در هر تن نسبت به قیمت ۵۵۰۰۰ – ۵۷۰۰۰ روبل در هر تن یک هفته قبل کاهش یافت و در همین راستا Severstal، NLMK و MMK همگی قیمت‌هایی را در آن سطح ارائه کردند.

به غیر از تولیدکنندگان داخلی، تاجران گفتند که مواد کویل شده از ArcelorMittal Temirtau قزاقستان با قیمت ۴۷،۰۰۰ روبل در هر تن در دسترس است.

هزینه‌های پردازش مرکز خدمات فولاد در روسیه برای ورق برش خورده حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ روبل در هر تن تخمین زده شد که عملاً قیمت ArcelorMittal Temirtau برای ورق را به ۴۹۰۰۰ – ۵۰۰۰۰ روبل در هر تن CPT نزدیک کرد.

سهامداران بدون مراکز خدمات فولادی وابسته گفتند که به دلیل شرایط تحویل بهتر ترجیح می‌دهند مستقیماً از تامین کنندگان داخلی خرید کنند.

در روز دوشنبه در بازار ثانویه، ورق ۴ میلی متری HR از شرکت‌های تجاری بزرگ با قیمت ۵۰۵۰۰ تا ۵۳۰۰۰ روبل در هر تن در دسترس بود که نسبت به قیمت ۵۳۰۰۰ تا ۵۷۰۰۰ روبل در هر تن در هفته قبل، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ روبل کاهش یافت.

تقاضای کم برای کویل نورد سرد و همچنین کاهش قیمت ورق HR در کاهش قیمت مواد منعکس شد و بر همین اساس در روز دوشنبه شاخص هفتگی قیمت برای ورق فولادی نورد سرد داخلی cpt مسکو، روسیه ۵۸۰۰۰ روبل در هر تن تخمین زده شد که نسبت به قیمت ۶۲۰۰۰ تا ۶۷۵۰۰ روبل در هر تن در هفته گذشته ۴۰۰۰ تا ۹۵۰۰ روبل کاهش داشت.

ارزیابی بازار ورق فولادی روسیه

به نقل از متال بولتن، ورق به عنوان یک کالای صادراتی در روسیه در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا تقریباً تمام تولیدات در داخل مصرف می‌شود که عامل قیمت بالاتر مواد در مقایسه با قیمت ورق HR با ضخامت ۴ – ۱۶ میلی متر است.

در روز دوشنبه شاخص هفتگی قیمت برای ورق فولادی داخلی cpt مسکو، روسیه ۷۰۰۰۰ تا ۷۲۰۰۰ روبل در هر تن با احتساب مالیات بر ارزش افزوده تخمین زده شد که نسبت به قیمت ۷۰۰۰۰ – ۷۲۵۰۰ روبل در هر تن در هفته قبل کاهش یافته است.

ورق MMK و Asha Steel با قیمت پیشنهادی ۷۲۰۰۰ روبل در هر تن از سوی تامین کنندگان اصلی در دسترس بودند، در حالی که معامله گران سطح قیمت قابل اجرا را ۷۰۰۰۰ – ۷۲۰۰۰ روبل در هر تن تخمین زدند.

در همین حال، قیمت ۷۱۰۰۰ روبل Alchevsk به ازای هر تن به دلیل قرار گرفتن تاسیسات آن در منطقه لوهانسک اوکراین که تحت کنترل نیرو‌های نظامی روسیه می‌باشد، در ارزیابی لحاظ نشده است.

محصولات Alchevsk از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ توسط مقامات روسی به عنوان مشابه کالا‌های با مبدا روسیه تلقی می‌شود و برای خرید توسط نهاد‌های دولتی و شهرداری روسیه مجاز است.

با این حال، از زمانی که روسیه اوکراین را اشغال نمود، محصولات مناطق لوهانسک و دونتسک اوکراین در اکثر بازار‌های بین المللی «غیرقانونی» تلقی شدند.

روز دوشنبه، شرکت‌های تجاری بزرگ ورق فولادی ۲۰ میلی متری را در بازار ثانویه با قیمت ۷۲۰۰۰ تا ۷۸۰۰۰ روبل در هر تن CPT بدون تغییر نسبت به هفته گذشته عرضه کردند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده