به گزارش میمتالز، محمدامین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر گفت: باید اذعان کنم که در تاریخ مهندسی نورد بعد از ریل زبانه سوزن، این دومین پروفیلی است که در همان مرحله اول طراحی و بدون نیاز به اصلاحیه دوم که جزء ذات طراحی است، نرمال شده و به ثمر مینشیند.
وی افزود: اخیراً تیم آباکوس مهندسی نورد با جذب جوانهای مستعد، در این زمینه و با هدایت عالی مسوول تیم طراحی عملکرد بسیار خوبی را رقم زده است به طوری که دقت ۶۰ درصدی قبلی به بالای ۹۵ درصد در طراحی و شبیه سازی رسیده است.
مدیر مهندسی نورد شرکت خاطر نشان کرد: در این مرحله کار بسیار حرفهای و جالب در استفاده از غلتکهای ۴۰ تنی قفسه ۹۰۰ مشترک برای تولید H ۲۴-H ۲۲ و H ۲۶صورت گرفت که انطباق این موارد اختلاف شدید، نیاز به دانش و تخصص بالایی را داشت و لذا این کار برای اولین بار است انجام گرفت و نتیجه درخشان در پی داشت.
این مقام مسوول گفت: قطعاً با الگو برداری از فرایندی که برای تیرآهن ۳۰ انجام شد، در این روش تبدیلی کاهش مصرف غلتک و صرفه جویی آن به میزان سه میلیارد تومان نیز حاصل میشود.
علیرضا مهرابی قائم مقام مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: پروفیل H ۲۴ به عنوان جدیدترین محصول با ارزش افزوده بالای ذوب آهن اصفهان که در بلند مرتبه سازیها رقیبی برای خودش باقی نگذاشته به همت تلاشگران نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان تولید شد.
وی افزود: به طور کلی تولید Hهای سایز ۲۰ به بالا نسبت به IPEها ارزش افزوده بسیار بالایی در حدود دو و نیم برابر و در کل سه و نیم برابر را برای ذوب آهن اصفهان رقم میزند که این دستاوردهای تولیدی بزرگ صرفاً با بومی سازی و تفکر داخلی و بدون هیچ وابستگی به خارج از کشور به ثمر نشسته است.
قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت تصریح کرد: ذوب آهن اصفهان طی دو ماه اخیر ۲۵ هزار تن تولید انواع پروفیل H داشته که برابر دو تا سه سال گذشته است و این روند تولید نشان میدهد که بخش طراحی کالیبر و تکنولوژی تولید نورد ۶۵۰ و تراش غلتک کارگاه میانی نورد به میزانی از پایداری رسیده است که با کمترین خطای طراحی و تکنولوژی تراش، محصول جهانی مطابق با استاندارد جهانی تولید میکند.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: بازسازی کارگاه منحصربه فرد نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان و اضافه شدن دو قفسه جدید به آن شرایط را برای گستردهتر شدن سبد محصولات شرکت به نحوی فراهم کرده که به طور میانگین هر دو ماه یک محصول جدید در این کارگاه تولید میشود.
مهرابی اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده تیرآهنهای H و تنها تولید کننده این محصول با سایز بالای ۲۰ و ۳۰ در منطقه میباشد. بهره گیری از این محصولات مزیتهای مختلفی نسبت به تیرآهنهای I دارد از جمله ایمنی ساختمان را در شرایط بحرانی مانند زلزله برای هموطنان مان تامین میکند تا دانش و اندیشه ایرانی در خدمت رفاه و سلامتی جامعه ایرانی قرار بگیرد و مسیر صادرات را طی نماید.
مهران مقراضچی سرپرست نورد ۶۵۰ شرکت نیز در ادامه گفت: نورد و تولید پروفیلهای H از حدود ۱۲ سال پیش شروع شده و با وجود وقفههایی که رقم خورد، H ۲۴ ششمین پروفیل تیرآهن بال پهن تولیدی ذوب آهن اصفهان به شمار میرود.
وی افزود: این محصول جدید طی سه ماه طراحی شد و تفاوت آن با سایر محصولات در این است که این پروفیل به لحاظ اینکه عرض بال و ارتفاع پروفیل آن یکسان است از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار میباشد و در مقابل نیروهای برشی و خمشی پایداری کامل دارد.
سرپرست نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تولید چنین تیرآهنهای کیفی، همچنان استفاده از تیر ورق را به روش نا ایمن جوشکاری شاهد هستیم که حوادثی را موجب شده است، نیز چنین اظهار نظر کرد: در اسکلت فلزی برخی ساختمانها که ریزش کرده اند متاسفانه ورقهای فولادی به صورت دستی جوشکاری شدند و سپس به شکل تیرآهن بال پهن در آمدند، آن هم در کشوری که تولید تیرآهن بال پهن آن با روش نورد گرم و بدون هیچ دخالت انسانی و کاملاً مکانیزه زبانزد است و متاسفانه حوادث غم انگیزی رخ داد. سازمان نظام مهندسی ساختمان نیاز است به عنوان متولی ساختمان سازی در کشور با نظارت بیشتر، به روشهای منسوخ و نا ایمن استفاده از جوشکاری ورق در ساختمان سازی برای همیشه پایان دهد و تیرآهنهای بال پهن را جایگزین تیر ورق نماید.
فرزاد اکبریان مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان گفت: تیم طراحی کالیبر ذوب آهن از طریق بهره گیری از نرم افزار شبیه ساز آباکوس در طی طراحی بیش از ۱۵ محصول متنوع در ذوب آهن اصفهان، تیرآهن H ۲۴ را در ۱۱۰ شیت نقشه طراحی و روانه ریل تولید کرد.
وی افزود: هم اکنون محدودیت خرید غلتک با تناژ و قطر بالا به عنوان یک چالش برای شرکت مطرح است که رفع آن مزایایی نظیر کاهش زمان طراحی و تولید را در پی دارد.
مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد شرکت تصریح کرد: برنامه مشترک کردن کالیبرها بین دو یا سه سایز تیرآهن نیز انجام شد که از جمله مزیتهای آن کم شدن مصرف غلتک و هزینه انبارش آنها است.
اکبریان اظهار داشت: در صنعت ساختمان سازی پروفیلهای بال نیم پهن در سقف و پروفیلهای H در ستون مورد استفاده قرار میگیرند، اما متاسفانه بعضاً برشهای لانه زنبوری و دوبل کردن (تیرآهن بال نیم پهن) را برای بدست آوردن سایزهای مورد نیاز، جایگزین تیرآهنهای بال پهن نورد گرم شده کرده اند، زیرا اگر آنها بخواهند تستهای لازم را برای استفاده طی کنند باید چهار برابر تولید تیرآهن H ذوب آهن هزینه کنند و همچنین زمان زیادی را اختصاص بدهند.
مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان اذعان داشت: هزینه اجرای سیستمهای اسکلت فلزی با شرایط استاندارد، ۱۵ درصد بیشتر از هزینه اجرای ساختمانهای بتنی است، اما به لحاظ زمان اجرا و حفظ سرمایه، ساختمانهای بتنی به عنوان مثال برای یک ساختمان ۷ طبقه با دو هزار متر زیربنا حداقل بین ۱۸ ماه تا دو سال زمان برای ساخت نیاز دارند در صورتی که این روند در ساختمانهای اسکلت فلزی به زیر یک سال کاهش مییابد و این مقیاس نشان میدهد که ساختمان اسکلت فلزی ارزانتر و مهمتر اینکه ایمنتر ساخته میشود البته تورم نیز به عنوان یک پارامتر دیگر سبب میشود سازنده ساختمان بگوید من یک سال معطل شوم و سود بیشتری کسب میکنم و لذا محاسبات اقتصادی خودش را به نحو دیگری تنظیم میکند.
وی گفت: در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت، ذوب آهن اصفهان برای تامین انواع تیرآهن و میلگرد استاندارد میتواند نقش بسیار پر رنگی داشته باشد لذا تعامل نزدیک تیم طراح ساخت این واحدها و ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده تیرآهن بال پهن در کشور سبب میشود طراحیهای اولیه بر اساس این پروفیل استاندارد و با حداقل هزینه انجام گیرد.
محسن شهسواری سرپرست کنترل کیفیت نورد ذوب آهن نیز گفت: امروزه با گسترش شهرها و احداث ساختمانهای بلند مرتبه، موضوع استحکام ساختمان اهمیت بسیار پیدا کرده است. یکی از عوامل موثر در این زمینه، محصولات فولادی به کار رفته در ساختمان است که کیفیت آنها تاثیر بسیار زیادی بر استحکام ساختمان دارد. از طرف دیگر با درخواستهای مشتری برای تنوع در سبد کالایی ذوب آهن اصفهان به ویژه محصولات تیرآهن بال پهن به دلیل دارا بودن کیفیت بالا و یکنواختی در آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی، با تصمیم مدیریت عالی کارخانه تولید محصول بال پهن سایز ۲۴ مطابق استاندارد ملی ایران در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: پس از تولید این محصول توسط مدیریت مهندسی نورد، کلیه پارامترهای ابعادی و کیفیت شکل ظاهری و همچنین خواص مکانیکی به وسیله اخذ نمونه مطابق استانداردهای تعریف شده کنترل و پس از مطابقت با دستور العملهای مربوطه کیفیت این محصول مورد تایید قرار گرفت.
سرپرست کنترل کیفیت نورد در ادامه اظهار داشت: محصولات تیرآهن بال پهن تولید شده به روش نورد در ذوب آهن اصفهان در مقایسه با تیر ورق این مزیت را دارد که محصول به صورت پیوسته و بدون دخالت دست به ویژه بحث جوشکاری تولید شده و از مقاومت فوق العاده زیادی برخوردار است و در نهایت کاهش چشمگیر هزینه تمام شده ساخت سازه و افزایش ایمنی در مقابل زلزله و حوادث غیر مترقبه را همراه دارد.
منبع: ذوب آهن اصفهان