تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۶۷۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نگاهی به نمایشگاه شیامن چین

می متالز - چین سال‌هاست بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است که با توجه به تحریم‌های امریکا و تجربه بار پیشین تحریم‌ها، می‌توان انتظار داشت حجم تبادلات دو کشور بالاتر رود، به طوری که صادرات غیرنفتی ایران به این کشور در آبان‌ امسال نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که حجم واردات از چین ۲۵ درصد کاهش داشته است.
نگاهی به نمایشگاه شیامن چین

به گزارش می متالز، چینی‌ها از زمان توافق برجام تاکید می‌کنند که ایرانی‌ها چین را فقط برای زمان تحریم می‌خواهند و پس از برداشتن تحریم‌ها ما را فراموش می‌کنند اما به نظر می‌رسد این گزاره بیش از آنکه واقعی باشد، ابزاری است برای چانه‌زنی در مذاکره‌ها. اگر از آمار و تحلیل‌های اقتصادی بگذریم، انتخاب سفیر پیشین ایران در چین به عنوان رئیس بانک مرکزی، ورود سفیر جدید ایران به پکن پس از چند ماه معطلی در اواخر آذر و البته جنگ تجاری امریکا و چین، چشم‌انداز مثبتی از تبادلات تجاری ایران را با اژدهای زرد در ماه‌های آینده به نمایش می‌گذارد.
نمایشگاه تخصصی سنگ شیامن چین از سال ۲۰۰۱میلادی (۱۳۷۸خورشیدی) تاسیس شد و از منبع غنی سنگ تزئینی در شهر «فوجیان» به بهترین نحو استفاده کرد. موفقیت این نمایشگاه، شیامن را تبدیل به مرکز جهانی سنگ کرد که به رشد و توسعه اقتصاد محلی و پیشرفت این صنعت کمک می‌کند. از یک سو، منابع فراوان این ماده معدنی موجب توسعه و رشد نمایشگاه سنگ شده است، از دیگر سو خود نمایشگاه سنگ شیامن چین هر سال به شکلی منظم، مستمر و موفقیت‌آمیز برگزار شده است که این عامل نیز امکان بهره‌برداری و فراگیری آخرین فناوری‌های این صنعت از بازار جهانی را برای شرکت‌های محلی، بیش از پیش فراهم کرده است.
نمایشگاه سنگ شیامن که هر سال در آغاز سال چینی برگزار می‌شود، به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است و به بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین نمایشگاه سنگ جهان تبدیل شده، به طوری که سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۸۰هزار متر مربع زیربنای این نمایشگاه بود و در سال‌های اخیر ۲هزار غرفه فعال در این نمایشگاه بر پا شد. سال گذشته میلادی، ۶۷ درصد آنها داخلی و ۳۳ درصد از ۵۶ کشور جهان بودند. در نمایشگاه سال گذشته، حدود ۷۰ درصد غرفه‌ها را تامین‌کنندگان سنگ تشکیل می‌دادند، بیش از ۲۷ درصد به ماشین‌آلات اختصاص یافته بود و بقیه غرفه‌ها را نیز شرکت‌های خدماتی در اختیار داشتند.
ترکیه با ۲۷.۷۲ درصد، بزرگ‌ترین سهم غرفه‌های خارجی را در سال ۲۰۱۸ میلادی از آن خود کرد؛ در حالی که ایرانی‌ها سال گذشته با ۴.۹۵ درصد از سهم غرفه‌ها، جلوتر از پرتغال در رده ششم کشورهای فعال در این نمایشگاه بودند. ایتالیا با ۱۹.۴۱ درصد، برزیل با ۹.۳۱ درصد، هند با ۷.۹۲ درصد و چین و مصر با ۶.۱۴ درصد در رده‌های دوم تا پنجم فهرست کشورهای حاضر در این نمایشگاه قرار داشتند.
مجریان نمایشگاه شیامن چین مدعی هستند از نمایشگاه سال گذشته ۱۵۰ هزار و ۵۱۳ متخصص بازدید کرده‌اند که حدود ۲۰ درصد آنها را خارجی‌ها از ۱۴۶ کشور جهان تشکیل دادند. بیشترین بازدیدکننده‌های خارجی از قاره آسیا با حدود ۶۰ درصد هستند و امریکای جنوبی با بیش از ۲ درصد کمترین سهم بازدیدکننده را داشته است. همچنین اروپا با ۱۷.۴ درصد، امریکای شمالی با حدود ۱۰درصد، استرالیا با حدود ۴ درصد و افریقا با حدود ۳ درصد در رده‌های دوم تا پنجم آمار بازدیدکنندگان خارجی قرار داشتند.
نمایشگاه امسال شیامن ۲۰۱۹ همچون سال گذشته از ۱۵ تا ۱۸ اسفند امسال برگزار خواهد شد.

مصطفی پهلوانی - مدیر روابط عمومی انجمن ملی سنگ ایران

عناوین برگزیده