تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۶۷۲۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس سازمان صمت اردبیل خبر داد؛

راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس تا ۲۰ ماه آینده

می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: کارخانه فرآوری محصولات معدنی فلزی تا ۲۰ ماه آینده در مشگین‌شهر راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رامین صادقی بعد از ظهر پنجشنبه در مراسم اعطای پروانه بهره‌برداری معدن صاحب دیوان در مشگین‌شهر اظهار کرد: امروز شاهد بهره‌برداری از اولین معدن فلزی استان در باب مس هستیم که این معدن با تخمین ذخیره انجام شده در حال انجام مراحل اکتشاف است.

وی تصریح کرد: این معدن جز سه معدن مهم کشور محسوب می‌شود و انتظار می‌رود با تخمین ذخیره ۷۰ میلیون تن در فاز اول، تحولات اقتصادی را در استان اردبیل به ویژه منطقه مشگین‌شهر رقم بزند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با قدردانی از سرمایه‌گذار این طرح معدنی و اقتصادی گفت: کارخانه فرآوری محصولات معدن فلزی به ویژه مس، مولیبدن و طلا در منطقه در حال احداث است و تا ۲۰ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

صادقی افزود: احداث این کارخانه که زمینه فرآوری محصول را در قالب یک زنجیره مشخص از صنایع مس تا فرآوری به محصول ارزش افزوده مهیا می‌کند، به اشتغال و کارآفرینی جوانان منطقه نیز کمک خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این مجموعه گام مهمی در توسعه اشتغال و تولید منطقه خواهد بود و در حقیقت این سایت معدنی به دانشگاه عملی برای حضور دانشجویان، اساتید و محققان تبدیل خواهد شد تا مطالعات خود را در حوزه معدن انجام داده و تکمیل کنند.

صادقی اضافه کرد: ظرفیت نهایی اشتغال در این زمینه یک‌هزار نفر پیش‌بینی شده که نه تنها برای مشگین‌شهر بلکه برای استان موتور محرک اقتصادی بوده و اردبیل را در جرگه استان‌های معدنی کشور به یک چهره تحول‌یافته تبدیل خواهد کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: از سال ۹۳ در این محدوده مطالعات و بررسی‌ها انجام شد تا بالاخره سرمایه‌گذار پروژه موفق شد تا ذخیره نهایی را در کنار زنجیره ارزش افزوده به عنوان طرح پیشران در این بخش ارائه کند تا با تصویب نهایی امروز شاهد اعطای پروانه بهره‌برداری معدن صاحب دیوان به سرمایه‌گذار هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محدوده معدنی صاحب دیوان در ۱۵ کیلومتری شمالغرب مشگین‌شهر قرار گرفته و مساحت محدوده پروانه بهره‌برداری ۳۳.۳۵ کیلومتر مربع است و عنصر مس به عنوان ماده معدنی اصلی و مولیبدن و طلا به عنوان محصولات فرعی در کنار مس قابل استحصال است.

ذخیره قطعی مس در این معدن بر اساس محاسبات و بررسی‌های دقیق اکتشافی ۷۰ میلیون تن است که با توجه به انجام عملیات اکتشاف حین استخراج، پیش‌بینی می‌شود این میزان با افزایش قابل توجهی مواجه شده و در آینده مشگین‌شهر به یکی از قطب‌های معدنی و صنایع این حوزه در کشور تبدیل شود.

پروانه بهره‌برداری ۲۵ ساله برای معدن صاحب دیوان صادر شد تا میزان استخراج آن یک میلیون تن در سال باشد که در سال‌های آینده با گسترش عملیات معدن‌کاری، تا پنج میلیون تن در سال قابل افزایش خواهد بود.

اشتغال فعلی این مجموعه معدنی ۱۱۰ نفر است و میزان اشتغال پیش‌بینی شده در این معدن ۳۵۰ نفر است که با توجه به گستردگی عملیات معدنی و احتمال کشف سایت‌های جدید، عملیات اکتشاف این استخراج و بهره‌برداری از واحد‌های پر عیارسازی و استخراج عناصر همراهی فرعی، این تعداد اشتغال را افزایش خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده