تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۶۷۳۵۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

رویکرد ایران خودرو در تغییر ترکیب تولید با هدف کاهش زیان را درست و مغتنم می‌دانم

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه حضور پرقدرت و پایدار خودروسازان در عرصه تولید انتظار عموم جامعه است، گفت: حرکت ایران خودرو در راستای کاهش زیان دهی این شرکت را درست و مغتنم می‌دانم، اما سلامت و نفع جامعه از این رویکرد باید شفاف‌سازی شود.

به گزارش می‌متالز، روبرت بگلریان بهینه سازی تولید خودرو در ابعاد اقتصادی، صنعت و بازار و رویکرد ایران خودرو در جهت افزایش تیراژ و تغییر ترکیب تولید از خودرو‌های زیان ده به محصولات سودده یا کم‌تر زیان ده با هدف کاهش زیان‌دهی را رویکرد درستی ارزیابی کرد و اظهار داشت: انتظار عمومی حضور پرقدرت، پایدار و فعالیت مستمر تولیدکنندگان داخلی است و به عنوان فردی که در مسائل اقتصادی دستی بر آتش دارم و همانند انسان معقولی که سعی‌مان بر این است که درست بیاندیشیم و درست برآورد نماییم، حرکت ایران خودرو در این راستا را مغتنم و مناسب می‌دانم.

وی در ادامه ضمن اعلام موافقت و تاکید بر ضرورت آزادسازی قیمت خودرو و حذف قیمت‌های تکلیفی به منظور جبران زیان تولید، سهامداران و مصرف‌کنندگان واقعی تصریح کرد: البته این امر منوط بر آزادسازی کامل واردات خودرو است.

نماینده مردم ارامنه جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی به این نکته اشاره کرد که حمایت از اشتغالزایی و صنعت خودرو مورد قبول است، اما می‌بایست در مرحله اجرا با قید و شرط همراه باشد و گفت: هر چند بنده موافق آزادسازی قیمت‌ها هستم، اما در این میان تکلیف مصرف‌کننده روشن نیست و آزادسازی می‌بایست توام با رفع انحصار و تعدیل قیمت‌ها باشد.

بگلریان با توجه به ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر تکلیف دولت بر پرداخت مابه‌التفاوت قیمت دستوری و هزینه تمام شده از محل اعتبارات یا کسر بدهی‌های مالیاتی تولیدکنندگان گفت: درست است که دولت می‌بایست بر اساس قانون وظایف خود را جامه عمل بپوشاند، اما از باب بدهی‌های بانکی و تامین اجتماعی، توان مالی محدودی دارد و ناگزیر قدرت خود را به شکل قیمت‌گذاری بر خودروسازان تحمیل می‌کند.

وی در عین حال ملاحظات اجتماعی، فنی و کیفی را یک بحث جدی دانست و افزود: فضای اجتماعی و اقتصادی جامعه نسبت به صنعت خودروی داخلی در حال حاضر غبارآلود شده و نفع جامعه از رویکرد ایران خودرو مشخص نیست. این در حالی است که انتظار عمومی عرضه خودروی باکیفیت و ایمن در عین حفظ شرایط و ملاحظات تولید است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چنبره‌ای از سیاست‌گذاری‌های متناقض خود را احاطه کرده‌ایم در خاتمه خاطرنشان کرد: دولت، اقتصاد، مردم، صنایع بزرگ و کوچک و خودروسازی‌ها از این شرایط زیان می‌بینند. در عین حفظ برند، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به جامعه و رسانه‌ها به نحوی که همگان توجیه شوند این روند یک روند سالم است، بسیار حائز اهمیت است. صرف تصمیمات اقتصادی و تصمیم‌گیری پشت در‌های بسته ما را دچار همین فضایی می‌کند که کماکان دچار آن هستیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده