تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۶۷۱۳۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ایران خودرو در جاده سودآوری

‌می‌متالز - صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران و سومین صنعت بزرگ ایران، به صورت مستقیم سهم زیادی در سرانه تولید ناخالص ملی (GDP) دارد. از دیگر سو بیش از ۶۰ صنعت دیگر به خودروسازی وابسته هستند که می‌توان آن‌ها را در دوسته بالادستی و پایین دستی طبقه بندی کرد. بالادستی‌ها صنایعی همچون فولاد، فلزات، معادن، لاستیک، پلاستیک، شیشه و الکترونیک را دربر می‌گیرند و پایین دستی‌ها نیز صنایعی نظیر خدمات پس از فروش، بیمه، لیزینگ، حمل و نقل، رسانه و تبلیغات، مراکز تعمیرگاهی و... هستند.

به گزارش می‌متالز، بنابراین صنعت خودرو نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد و در صورتی که مشکلی برای این صنعت به وجود آید صنایع وابسته به آن نیز با نقص مواجه می‌شوند. همچنین رونق در صنعت خودرو صنایع پیشین و پسین خود را به حرکت می‌اندازد. طی ۱۰ سال گذشته صنعت خودروسازی ایران دو بار با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شد و هر بار نیز تقریبا اکثر شرکای خارجی کشور را ترک کرده و عملا فرآیند تولید خودرو متوقف شد.

سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ سال‌های طلایی صنعت خودروسازی کشورمان محسوب می‌شود به طوری که در سال ۹۰ میزان تولید صنعت خودرو ۱.۷ میلیون دستگاه بوده است و از آن به بعد شاهد کاهش تولید خودرو بوده ایم. البته در ادامه صنعت خودرو توانست تا حدودی عملکرد خود را بهبود دهد و به تولید در حدود ۱ میلیون در سال برسد. از جمله مهمترین عوامل موثر بر کاهش تولید خودرو در کشور می‌توان به اثر تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان اشاره نمود.‌

می‌توان امید داشت با انجام توافق احتمالی ایران و کشور‌های ۱+۵ و همچنین تغییر سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو، این صنعت دوباره جانی تازه بگیرد.

بزرگترین خودروساز کشور زیر ذره‌بین

در ادامه به بررسی وضعیت عملیاتی بزرگ‌ترین خودروساز کشور یعنی شرکت ایران خودرو خواهیم پرداخت.
تولید ایران خودرو در سال ۹۹ در حدود ۴۸۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۰ در حدود ۴۵۱ هزار دستگاه بوده است؛ لذا در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش تولید ۲۹ هزار دستگاه (کاهش ۶ درصدی) بوده ایم. براساس آمار گزارش ماهانه خرداد ماه شرکت، میزان تولید تجمیعی ایران خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۲۳، ۸۸۷ دستگاه بوده است. همچنین تولید در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ برابر با ۹۷، ۲۳۰ دستگاه بوده است. از این روی امید می‌رود ایران خودرو بتواند در سال ۱۴۰۱ عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به سال گذشته داشته باشد. نکته قابل توجه در بررسی عملکرد ایران خودرو در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ افزایش نرخ‌های بسیار مناسب محصولات می‌باشد.

همین موضوع نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ علیرغم کاهش جزئی در تولید و فروش شرکت مبلغ فروش نسبت به سال ۹۹ افزایش چشمگیر ۶۴% داشته و توانسته از حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته باشد. همین موضوع تاثیر مثبت خود را بر عملکرد شرکت گذاشته و منجر به کاهش قابل توجه زیان ناخالص شرکت شده است (زیان ناخالص سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب برابر با حدودا ۱۱.۲ هزار میلیارد تومان و ۵، ۶۰۰ میلیارد تومان است).

با بررسی صورت‌های مالی در می‌یابیم که تولید محصول دنا برای ایران خودرو سودده بوده و توانسته در سال ۱۴۰۰ سود ناخالص معادل ۴۹۳ میلیارد تومان کسب کند. تولید مناسب این محصول در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته به طوری که تولید و فروش این محصول از ابتدای سال جاری تا خرداد ماه به ترتیب ۱۴، ۶۱۱ و ۱۵، ۵۸۸ بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳% و ۶۸% داشته است. فلذا با توجه به موارد مذکور انتظار می‌رود با اتخاذ سیاست‌های درست قیمت گذاری وضعیت ایران خودرو بهبود قابل توجهی داشته و بتواند روند مثبت و رو به رشد خود را ادامه دهد.

به نظر می‌رسد که ایران خودرو با توقف تولید گروه‌های پژو ۴۰۵ و سمند، نوسازی و مهمتر از آن، داخلی سازی دیگر محصولات گروه پژو از جمله ۲۰۶ و ۲۰۷، تقویت آپشن‌ها و ویژگی‌های محصولات موفق و سودآور مانند گروه دنا، رانا و سورن، شتابگیری طرح اسقاط به خصوص در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نیز ارتقای تبلیغات و بازاریابی بتواند گامی بلند در مسیر تبدیل شدن به شرکتی سودآور بردارد. هرچند در این مسیر نیازمند بازنگری در سیاست‌هایی هستیم که چاره‌ای جز در نظر گرفتن منافع سهامدار و رعایت اصل تداوم فعالیت شرکت نخواهد داشت، که در راس آن‌ها نظارت دستوری بر قیمت‌ها قرار می‌گیرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده