تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۴
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۶۷۸۵۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مرگ فولاد در صنعت خودروسازی

‌می‌متالز - با توجه به هدف کاهش وزن خودرو به منظور کاهش هزینه‌ها و احیای صنعت خودروسازی، استفاده از آلومینیم یا فولاد بهینه پیشنهاد شده است.

فولاد و صنعت خودروسازی

به گزارش می‌متالز، در کنفرانس استراتژی‌های موفقیت فولاد امسال در میامی، هیئت متخصص خودروسازی فولاد به بررسی خطرات و فرصت‌های پیش روی فولاد در تولید خودرو پرداختند.

در این خبر بحث بین جان کاترال معاون برنامه خودرو در موسسه آهن و فولاد آمریکا AISI، دین کانلوس مدیر توسعه بازار و برنامه‌های کاربردی محصول، Nucor و برایان بیشاپ (Brian Bishop) معاون اجرایی تجاری Cleveland Cliffs به صورت خلاصه آورده شده است. در این بحث افراد ذکر شده به سؤالات مربوط به خطرات و فرصت‌های موجود برای فولاد در صنعت پیشرفته خودروسازی پرداخته اند.

آیا وسایل نقلیه سبک‌تر به معنای استفاده از فولاد کمتر است؟

فعالان بازار گزارش دادند صنعت خودرو مدتی است که به سمت تعادل کامل بین پایداری و دوام حرکت می‌کند. سازندگان خودرو علاوه بر افزایش عملکرد و بهبود مصرف سوخت، به طور مداوم به دنبال کاهش وزن کلی در تولید خودرو هستند.

معامله گران اعلام کردند آلومینیوم به دلیل نسبت استحکام به وزن و چگالی کمتر، نسبت به وزن مخصوص فولاد امتیاز بالاتری نسبت به فولاد برای سبک وزن کردن خودرو دارد.

آیا آلومینیوم یک تهدید واقعی برای فولاد در صنعت خودروسازی است؟

جان کاترال، معاون برنامه خودرو در موسسه آهن و فولاد آمریکا AISI اظهار کرد: تا کنون فولاد کار خود را در صنعت خودروسازی به خوبی انجام داده است. بررسی‌ها نشان داد وقتی بدنه ساخته شده از آلومینیوم ۱۵۰ به وجود آمد، پیش بینی می‌شد که تمام بدنه‌های کامیون‌های آینده به آلومینیوم تبدیل شوند. اما ما تحقیقاتی انجام دادیم تا به OEM‌ها ثابت کنیم که شاید جایگزینی فولاد با آلومینیم در آن زمان کار درستی نباشد.

کاترال در ادامه تصریح کرد: بنابراین وقتی صحبت از ساختار بدنه می‌شود، حتی صنعت آلومینیوم نیز اهداف خود را بیان می‌کند که به نظر می‌رسد اکنون می‌تواند در بخش‌هایی مانند در‌های جانبی، کاپوت، دروازه‌های بالابر و ... مورد استفاده قرار گیرد.

جان کاترال همچنین گفت:. اما مطمئناً وقتی صحبت از وسایل نقلیه کوچکتر می‌شود، فکر می‌کنم فرصتی برای فولاد وجود دارد که برخی بخش‌هایی که از آلومینیم ساخته شده اند دوباره به فولاد تبدیل شوند. تبدیل مجدد این قطعات کمی ساده‌تر است، زیرا یک سیستم پیچ و مهره می‌باشند؛ بنابراین هنوز فرصتی برای استفاده از فولاد در برخی موارد، به ویژه در خودرو‌های کوچکتر وجود دارد تا بخشی از این تقاضا را برای فولاد بازگرداند.

چگونه برقی شدن حمل و نقل بر استفاده از فولاد در تولید خودرو تأثیر می‌گذارد؟

دین کانلوس مدیر توسعه بازار و برنامه‌های کاربردی محصول اظهار کرد: با استفاده از سیستم برق رسانی، همه چیز در حال تغییر می‌باشد. قبل از این، CAFE (استاندارد‌های میانگین مصرف سوخت) محرک اصلی برای کاهش وزن خودرو بود، زیرا OEM‌ها موظف بودند وزن را کاهش دهند تا از پرداخت جریمه جلوگیری کنند. بنابراین، OEM‌ها مایل بودند برای تولید با وزن کم، هزینه اضافی بپردازند تا مقداری از وزن وسایل نقلیه را کاهش دهند. منظور از کاهش وزن، کاهش وزن بسیار زیاد نیست، زیرا خودروسازان می‌توانند فولاد را نیز بهینه کنند. اما تغییر از فولاد به آلومینیم بسیار آسان‌تر از بهینه سازی فولاد است. باید توجه داشت که استفاده از آلومینیوم، مخصوصاً برای پانل‌های بدنه بزرگ و درب‌های کوچک بسیار مناسب می‌باشد.

کانلوس در ادامه تصریح کرد: الکتریکی سازی ممکن است این هدف کاهش وزن را محقق سازد و دلیل آن این است که هزینه سیستم‌های باتری در حال نزدیک شدن به حدود ۱۰۰ دلار در هر کیلووات ساعت شده است و یک مبادله بین کاهش هزینه‌های وسیله نقلیه و استفاده از سیستم برقی وجود دارد. خودروسازان می‌توانند توان باتری را کمی افزایش دهند یا به طور بالقوه می‌توانند به سراغ آلومینیوم، منیزیم یا کامپوزیت‌ها بروند تا وزن خودرو را کاهش دهند، اما با انجام این کار هزینه بیشتری برای وسیله نقلیه خواهند پرداخت. وسایل نقلیه در حال حاضر ارزان نیستند، بنابراین مقرون به صرفه بودن همه موارد مربوط به خودرو از تعمیر پذیری گرفته تا جنبه‌های دیگر باید مد نظر خودروسازان قرار گیرد.

کانلوس همچنین گفت: همانطور که می‌دانید صنعت فولاد در طول سال‌ها کار بسیار خوبی برای تولید مجدد خود انجام داده است و ما به انجام آن ادامه خواهیم داد؛ بنابراین وقتی OEM‌ها تصمیم می‌گیرند که چگونه با این چالش‌ها در آینده به روشی مقرون به صرفه مقابله کنند، استفاده از فولاد بهینه قطعا بخشی از این معادله خواهد بود.

تغییر نقش فولاد در خودرو برای تولید کنندگان فولاد چه معنایی دارد؟

برایان بیشاپ، معاون اجرایی تبلیغات Cleveland Cliffs اظهار کرد: صنعت خودروسازی در حال احیای مجدد خود با تولید خودرو‌های برقی است، بنابراین بخشی از این احیای مجدد به خودی خود، فولادسازان را درگیر چالش می‌کند.

برایان بیشاپ درادامه تصریح کرد: تولید کنندگان خودرو این فرصت را دارند که به شکل گیری این تکامل کمک کنند. در Cleveland Cliffs ما واقعاً از این موضوع هیجان زده هستیم و فرصت ها، قابلیت‌های تحقیق و توسعه زیادی وجود دارد که بی نظیر بوده و ما واقعاً به دنبال استفاده از آن‌ها برای شکل دادن به آینده و تکامل فضای خودرو در جهان هستیم.

کمبود تراشه چگونه بر تقاضای فولاد تأثیر می‌گذارد؟

برایان بیشاپ (Brian Bishop)، معاون اجرایی تبلیغات Cleveland Cliffs اظهار کرد: در رابطه با کمبود تراشه و اینکه چگونه تقاضا را سرکوب می‌کند باید به آن فکر کنید که نرخ ساخت وسایل نقلیه در آمریکای شمالی قبل از کووید ۱۹ چگونه بود؟ بررسی‌ها نشان داد نرخ ساخت وسایل نقلیه قبل از سال گذشته در محدوده ثابت و نزدیک به ۱۶ تا ۱۶.۵ میلیون واحد بود و این میزان در سال گذشته به ۱۳ میلیون واحد کاهش یافت. اکنون این رقم در سال جاری حدود ۱۴.۵ میلیون پیش بینی شده است.

بیشاپ در ادامه تصریح کرد: بنابراین اگر از قیاس به کار بردن یک تن فولاد برای هر وسیله نقلیه استفاده کنید، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳ میلیون وسیله نقلیه در سال ساخته شد. اگر نرخ ساخت سالانه وسیله نقلیه ۱۷ میلیون در سال باشد، حدود ۴ میلیون تن فولاد در سال توسط صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که این مقدار تقاضا واقعاً خارج از بازار می‌باشد. با شروع رفع کمبود تراشه، همه چیز به نرخ ساخت مناسب‌تر بر‌گشته و تقاضا بهبود می‌یابد و از دیدگاه تولید کنندگان فولاد، پاسخ به این تقاضا هیجان انگیز می‌باشد.

بحران تراشه چه زمانی پایان خواهد یافت؟

برایان بیشاپ، معاون اجرایی تبلیغات Cleveland Cliffs گفت: کاش جواب این سوال را می‌دانستم. من فکر می‌کنم اتفاق نظر تولید کنندگان این است که اوضاع تا پایان سال جاری به تثبیت خود ادامه خواهد داد و تا سال ۲۰۲۳ بهبود خواهد یافته و از آن به بعد روند صعودی به خود خواهد گرفت. اما باید توجه داشت که برای رسیدن به هدف جنبه‌های زیادی وجود دارد که باید به همه آن‌ها پرداخته شود.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده