تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۶۷۶۰۶

مذاکره با چینی‌ها برای تبدیل ایران به هاب ترانزیت کریدور شرق-غرب

مذاکره با چینی‌ها برای تبدیل ایران به هاب ترانزیت کریدور شرق-غرب
‌می‌متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با چینی‌ها برای تبدیل ایران به هاب ترانزیت کریدور شرق-غرب با توجه به زیرساخت‌ها، امکانات و برنامه‌های آتی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، شهریار افندی‌زاده در دیدار با سفیر چین در ایران اظهار کرد: ایران هم در محور کریدور‌های شمال به جنوب و هم در مسیر شرق به غرب می‌تواند نقش سازنده‌ای را در فضای برد_ برد با سایر کشور‌ها ایفا کند. مطلعیم حجم زیادی کالا از طریق چین به کشور‌های اروپایی صادر و به این کشور وارد می‌شود، بنابراین ایران می‌تواند محوری ایمن با ظرفیت‌های مناسب جابجایی کالا برای کشور چین باشد.

وی یادآور شد: با توجه به برنامه همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین می‌توان از پتانسیل ایران برای ترانزیت استفاده کرد و در حوزه حمل و نقل، توسعه شبکه‌های ریلی و توسعه بنادر و حمل و نقل ترکیبی مد نظر است.

وی ادامه داد: محور‌های ایران با همسایگان در مرز سرخس و اینچه برون است که هر دو به کشور ترکمنستان ختم می‌شود، بنابراین چین می‌تواند از طریق کشور‌های مختلف از جمله ترکمنستان و ترکیه به اروپا متصل شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های بالای بنادر ایران مثل آستارا، امیر آباد و انزلی برای سرمایه‌گذاری گفت: ایران به طور جدی به دنبال توسعه محور غرب به شرق است و کشور چین هم می‌تواند در جهت ارتقا و توسعه سیستم‌های ریلی در بنادر شمالی مشارکت داشته باشد.

افندی‌زاده با بیان اینکه در بنادر جنوبی نیز آمادگی توسعه کریدور شمال به جنوب وجود دارد، افزود: در این کریدور ۳ محور ریلی تاثیر گذار برای ایران در آینده وجود دارد، مهم‌ترین محور اتصال بندر عباس به سمت شرق و آستارا است که اگر قطعه رشت و آستار با حدود ۱۶۰ کیلومتر به اتمام برسد، شبکه ریلی ایران از طریق بندر عباس به شمال روسیه وصل می‌شود.

وی محور دیگر را از سرخس به سمت بندر عباس دانست که در حال بهره‌برداری است و گفت: قطاری که از طریق مسکو وارد ایران شد از طریق سرخس یه سمت بندر عباس و سپس به هند حرکت کرد و کالا‌های هند نیز از طریق بندرعباس به روسیه رسید.

به گفته وی، ایران به دنبال ایجاد سیستم ریلی از طریق چابهار به سمت زاهدان و از زاهدان به سمت سرخس است و اگر این محور ریلی بین چابهار تا سرخس در آینده تکمیل شود، قطعا مسیر کریدور شمال_ جنوب از سمت شرق ایران کوتاهتر می‌شود و می‌تواند دولت چین را به سمت کشور‌های آزاد جنوب و حوزه خلیج فارس متصل کند.

افندی‌زاده ادامه داد: بنادر ایران ظرفیت ایجاد مراکز لجستیک و تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد و امروز فرصت مناسبی برای دو کشور به منظور توسعه روابط حمل و نقلی و ترانزیت ایجاد شده که باید از آن استفاده کرد. از سوی دیگر تمام شبکه‌های ریلی کشور ایران در چند سال آینده به هم متصل شده و بهترین مسیر برای کشور‌های چین و روسیه در جهت اتصال به مقاصد مختلف است.

وی با تاکید بر این‌که ایران می‌تواند کریدوری ایمن با هزینه و زمان کم برای جابجایی کالا‌های چین باشد، اضافه کرد: سال گذشته ۱۱.۵ میلیون تن کالای از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد و هدف امسال دستیابی به ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیت است که طی سه ماهه اول امسال حدود ۴ میلیون تن کالای ترانزیت داشتیم.

وی با بیان اینکه موافقت‌نامه‌های زیادی با پاکستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و ترکیه در حال تنظیم است، افزود: کشور‌های منطقه باید باهم هماهنگ شوند تا کالا‌های ترانزیتی بیشتری بین کشور‌ها جابجا شود.

افندی زاده ایران را بهترین مسیر اتصال به اروپا برای کشور‌های آسیایی دانست و تاکید کرد: این امر تا چند سال آینده محقق خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت