تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۶۸۰۳۹
سرویس خبر : انرژی

جزئیات همکاری برقی بلند مدت ایران و عراق/عربستان قادر به حل مشکلات برق عراق نیست

‌می‌متالز - شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با سرمایه‌گذاری طرف عراقی ساخت ۳۶۴۲ مگاوات نیروگاه در این کشور همسایه را در دستور کار دارند که این عدد ۷ برابر کل برنامه صادرات برق عربستان به عراق در ۳ سال آینده است.

به گزارش می‌متالز، ایران در عرصه صنعت برق دستاورد‌های بی‌شماری را داشته که مجموع این دستاورد‌ها به خودکفایی در ساخت انواع نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر منتهی شده است.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از گزارش بریتیش پترولیوم هم اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتمندترین کشور از لحاظ تولید برق در غرب آسیا شناخته می‌شود. این رکورد که به دلیل رکوردزنی تاریخی در ساخت واحد‌های نیروگاهی با توسعه ۶۰۰۰ مگاوات واحد تولید برق در سال جاری همچنان تداوم خواهد داشت، به دلیل گسترش دانش بومی ساخت نیروگاه در کشور به دست آمده است.

صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی در قالب ساخت نیروگاه به سراسر دنیا

با توجه به گزارشات بین آماری بین‌المللی یاد شده، ظرفیت صنعت برق ایران تنها در مرحله خودکفایی و حل نیاز داخل متمرکز نشده و در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه شاهد یک گام رو به جلو و حرکت به سوی صادرات خدمات مهندسی به سایر نقاط دنیا بوده‌ایم.

بر این اساس تا این لحظه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با سرمایه‌گذاری طرف‌های خارجی در کشور‌های دیگر دنیا نظیر روسیه، سوریه، عراق و چند کشور دیگر نسبت به ساخت نیروگاه تولید برق اقدام کرده‌اند.

توسعه ۳۶۴۲ مگاواتی نیروگاه در عراق با دانش فنی ایرانی

برای مثال با توجه به آمار موجود، شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تا امروز در کشور عراق ۳ واحد ۱۶۲ مگاواتی گازی و ۸ واحد ۱۸۳ مگاواتی سیکل ترکیبی کلاس E را با سرمایه‌گذاری طرف عراقی در قالب ساخت ۴ نیروگاه با نام‌های الصدر، حیدریه نجف، فاز یک رمیله و فاز سه رمیله افتتاح کرده و فرآیند ساخت آن را به اتمام رسانده‌اند.

ظرفیت مجموع این واحد‌های نیروگاهی مجموعا ۱۹۵۰ مگاوات است که شبکه برق عراق را در ایام سال یاری می‌دهد.

نکته جالب توجه در ساخت نیروگاه با سرمایه‌گذاری طرف عراقی آن است که هم اکنون ۶ واحد گازی ۱۶۰ مگاواتی و ۴ واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی دیگر در قالب ساخت ۳ نیروگاه فاز ۲ تا ۴ رمیله توسط مجموعه دانش بنیان ایرانی در دست ساخت است که مجموع ظرفیت واحد‌های جدید نیز ۱۶۹۲ مگاوات برآورد می‌شود.

بر این اساس با توجه به گزارشات آماری موجود، ۳ هزار ۶۴۲ مگاوات نیروگاه حرارتی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با سرمایه‌گذاری طرف عراقی در این کشور همسایه ساخته شده و یا در دست احداث است.

بر اساس اظهارات عادل کریم، وزیر برق کشور عراق، همسایه غربی ایران هم اکنون ظرفیت تولید ۲۲ هزار مگاوات برق را در کشور خود دارا هستند و به ۱۵ هزار مگاوات برق مازاد این ظرفیت تولید نیز نیاز دارند. بر اساس این صحبت‌ها، ساخت ۳ هزار ۶۴۲ مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی ایران در کشور عراق به معنای آن است که هم‌اکنون ۱۶.۵ درصد از برق رسیده به دست مردم این کشور توسط شرکت‌های ایرانی رقم خورده که این عدد در کنار سایر خدمات یک سوم تا نیمی از ناترازی برق عراق را نیز پوشش می‌دهد.

تعمیر نیروگاهی که زیمنس و جنرال الکتریک هم از آن ناامید بودند

همکاری برقی ایران و عراق تنها به بخش ساخت نیروگاه منتهی نشده و در بخش تعمیرات نیروگاهی نیز عراقی‌ها از دانش فنی ایرانی بهره می‌برند.

در این راستا اخیرا یک توربین نیروگاه عراقی که پیشتر شرکت‌های جنرال الکتریک آمریکا و زیمنس آلمان از تعمیر آن ابراز ناامیدی کردند، در شرکت تعمیرات نیروگاهی تعمیر شد و کار به حدی خوب پیش رفت که در حال حاضر، طرف عراقی بدون برگذاری مناقصه و با ترک تشریفات تعمیرات نیروگاهی خود را به این شرکت ایرانی می‌سپارد.

توسعه همکاری برقی ایران و عراق با وضع قرارداد بلند مدت

مجموعه همکاری‌های انجام شده برقی بین دو کشور ایران و عراق تا این لحظه مرتبط با قرارداد‌های کوتاه مدت بوده است. بر این اساس علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: «اخیرا زمینه نخستین همکاری بلند مدت در بخش برق با کشور عراق مهیا شده و قرارداد مهم و راهبردی با این کشور امضا کرده‌ایم.»

محرابیان در تشریح محور‌های همکاری ایران و عراق در حوزه برق گفت: «محور‌های متعددی همکاری بین ایران و عراق از گذشته تا کنون وجود داشته است که از جمله آن می‌توان به قرارداد‌های متعدد ساخت و توسعه نیروگاه و نگهداری واحد‌های تولید برق موجود اشاره کرد.»

بر این اساس با توجه به انعقاد نخستین قرارداد بلند مدت برقی بین ایران و عراق پیش‌بینی می‌شود، سطح همکاری‌ها با قوت بیشتری از سال گذشته پیگیری شود.

جو رسانه‌ای آمریکایی-سعودی ۵ درصد مشکلات عراق را هم حل نمی‌کند

با توجه به قوت روزافزون همکاری برقی ایران با سایر کشور‌های منطقه اخیر یک جو رسانه‌ای با ایفای نقش اول توسط رئیس جمهور آمریکا در منطقه تحت عنوان اتصال برقی عربستان به عراق به راه افتاد. برای درک هرچه بیشتر این مسئله که موضوع مد نظر رئیس جمهور آمریکا بیشتر یک نمایش برای دستاوردسازی از سفر به غرب آسیا باید بدانیم که مطابق اظهارات مقامات عراقی، قرارداد امضا شده بین عربستان و این کشور در ۳ سال آینده در صورت اجرا و رفع موانع فنی تنها زمینه انتقال ۵۰۰ مگاوات برق به عراق را فراهم می‌کند.

مقامات عراقی در مصاحبه با شبکه رووداو تاکید کردند: «قرارداد برقی با عربستان که تا ۳ سال دیگر به نتیجه می‌رسد، ۵ درصد مشکل برق عراق را هم حل نمی‌کند.»

مقایسه برنامه آتی اتصال برقی عربستان به عراق و ظرفیت تامین این خط بیانگر آن است که این جو رسانه‌ای با بازیگردانی بایدن در سه سال آینده در صورت اجرا تنها ۱۳ درصد از ظرفیت شبکه برقی است که توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با سرمایه‌گذاری طرف عراقی در اختیار این کشور همسایه قرار می‌گیرد.

با توجه به جزئیات ذکر شده به نظر می‌رسد، دانش فنی ایرانی نه‌تن‌ها در حال حاضر به حل مسائل برقی کشورمان می‌پردازد بلکه در بلند مدت می‌تواند در توسعه صنعت برق کشور‌های همسایه نیز نقشی اثرگذار ایفا کند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده