تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۶۸۳۵۷
سرویس خبر : انرژی
طی جوابیه توانیر عنوان شد؛

مشکلات و ناترازی‌های صنعت برق ریشه در مشکلات و عملکرد گذشته دارد

‌می‌متالز - روابط عمومی شرکت توانیر اعلام کرد؛ مشکلات و ناترازی‌های به وجود آمده در صنعت برق ریشه در مسائل، مشکلات و عملکرد گذشته دارد و دولت مردمی سیزدهم با درک این مشکلات و بررسی‌های دقیق، اقدام به رفع آن از طریق اجرای توسعه ظرفیت نیروگاهی کرده است.

به گزارش می‌متالز، روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت توانیر به دنبال انتشار خبر باعنوان "انتقاد از عدم تحقق قول دولت سیزدهم برای تولید سالانه ۱۰ هزار مگاوات برق" جوابیه‌ای را به شرح ذیل را در اختیار این خبرگزاری قرار داد.

متن جوابیه به شرح است:

باسلام.

احتراماً در پاسخ به مطلب منتشر شده به نقل از نماینده محترم مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با عنوان"انتقاد از عدم تحقق قول دولت سیزدهم برای تولید سالانه ۱۰ هزار مگاوات برق" که در مورخ ۲۹ تیرماه در آن رسانه قرار گرفت، توضیح ذیل ارسال می‌شود.

آگاهی مجلس از طرح‌های اجرایی ساخت نیروگاه‌ها و برنامه‌های مدیریت بار/ ساخت نیروگاه به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد

  1. اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاهی برق به بیش از ۸۸ هزار مگاوات رسیده است. در عین حال این صنعت سالانه با رشد میانگین ۵ درصدی مصرف برق نیز مواجه است که برای آن نیز همواره برنامه‌ریزی‌های لازم متناسب با وضعیت مالی و اقتصادی کشور انجام شده است.

    لازم به ذکر است مشکلات و ناترازی‌های به وجود آمده در صنعت برق ریشه در مسائل، مشکلات و عملکرد گذشته دارد و دولت مردمی سیزدهم با درک این مشکلات و بررسی‌های دقیق، اقدام به رفع آن از طریق اجرای توسعه ظرفیت نیروگاهی (به میزان ۳۵ هزار مگاوات)، تعریف گسترده برنامه‌های تشویق محور مدیریت بار و تدوین برنامه‌های مدیریت بار با هماهنگی وزارتخانه صمت کرده است.

    لازم به ذکر است که احداث یک نیروگاه و رساندن آن به مرحله بهره‌برداری به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد. با این حال متخصصان ایرانی با اجرای همزمان مراحل مطالعاتی و اجرایی تعدادی از نیروگاه‌هایی که زیرساخت‌های آن از پیشتر آماده شده بود، موفق به بهره‌برداری از اولین واحد‌های نیروگاه‌های توافق شده با صنایع در کمتر از یکسال پس از انعقاد تفاهم نامه در تابستان امسال شدند.
  2. با تاکید براین که تمام برنامه‌های مدیریت بار صنعت برق که با هماهنگی وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی انجام و در این خصوص جلسات متعددی نیز در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، خاطرنشان می‌سازد که در سال جاری و با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون، هیچ گونه خاموشی برنامه ریزی شده ناشی از کمبود تولید برق اعمال نشده است و در صورت تداوم این برنامه‌ها و به شرط عدم بروز حوادث ناخواسته‌ای مانند ایجاد اشکال در واحد‌های نیروگاهی، افزایش ناگهانی و بیش از حد نرمال دمای هوا و... خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده وجود نخواهد داشت و انتشار جداول خاموشی نیز رخ نخواهد داد.
  3. همانگونه که در بند‌های پیشین نیز ذکر شد، با هماهنگی صورت گرفته با وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای اجرای برنامه‌های مدیریت بار صورت گرفته و برای نخستین بار، تنظیم برنامه‌های مدیریت بار در بخش صنایع با هم‌اندیشی و دیدگاه‌های وزارت صمت انجام شده است. لازم به ذکر است تمام برنامه‌های مدیریت بار برق به صورت تشویقی است و مشترکان همکار در این برنامه‌ها در ازای مشارکت، از پاداش‌های در نظر گرفته شده که به طور معمول بیش از هزینه برق خریداری شده از دولت است، به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
  4. در صنایع سیمان و فولاد، تفاهم نامه‌ها به گونه‌ای است که کوره‌های این صنایع هیچگاه به طور کامل خاموش نمی‌شود و به طور مثال در بخش سیمان از ساعت ۲۳ شب تا ۶ صبح تامین برق بدون محدودیت بوده و از ساعت ۶ تا ۱۱ صبح این صنایع می‌توانند با ۷۰ درصد راندمان و از ساعت ۱۱ تا ۲۳ شب با ۵۰ درصد راندمان به تولید بپردازند.
  5. در بخش کشاورزی نیز، کشاورزانی که تفاهم نامه را با شرکت برق منعقد کرده باشند، به مدت ۵ ساعت، مابین ساعات ۱۱ تا ۱۸، چاه‌های کشاورزی خود را خاموش می‌نمایند که در ازای این همکاری، از ۱۹ ساعت برق رایگان در بقیه ساعات بهره‌مند خواهند شد.
  6. همچنین درخصوص واردات برق از کشور‌های همسایه نیز براساس توافق‌های انجام شده، این مهم نیز در حال انجام است که کمیسیون محترم انرژی نیز در جریان توافق‌های انجام شده و میزان واردات برق است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده