تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۰۰
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۶۸۰۶۹
سرویس خبر : انرژی

راهکار پرداخت بدهی ارزی معوق نیروگاه داران

‌می‌متالز - کارگروه تخصصی شورای گفتگو حل چگونگی پرداخت بدهی‌های ارزی معوق نیروگاه داران به صندوق توسعه ملی را در دستورکار قرار داد و به دنبال راهکاری برای این مساله است.

به گزارش می‌متالز، در نشست اخیر کارگروه تخصصی شورای گفتگو، مجددا بررسی راه‌های پرداخت بدهی ارزی معوق نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی در دستورکار قرار گرفت. دبیرخانه شورای گفتگو به دنبال آن است با پیدا کردن راه حل‌های قابل اجرا، زمینه بازپرداخت تسهیلات ارزی صندوق را که توسط نیروگاه‌ها از سال ۹۱ دریافت شده، فراهم کند.

در این نشست، تعریف اوراق سلف نفتی به‌عنوان راهکار مورد تایید دولت، بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی پیشنهاد شد. همچنین اعضا به این نتیجه رسیدند که در نشست بعدی به صورت طبقه بندی‌شده، وضعیت نیروگاه‌های مختلف را بررسی کنند و متناسب با هر طبقه، راه حل ارائه دهند. همچنین مقرر شد پیشنهاد‌هایی که به صورت مجزا از سوی دستگاه‌های مختلف مطرح است به دبیرخانه شورای گفتگو ارسال شود تا در یک چارچوب به صورت منسجم بررسی و جمع بندی شود. نمایندگان صندوق توسعه ملی، بانک‌مرکزی، وزارت‌اقتصاد، سازمان برنامه وبودجه، وزارت نیرو، نیروگاه داران و اتاق ایران اعضای این نشست را تشکیل می‌دادند. متناسب با این وضعیت باید توجه کرد که ارائه تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به پروژه‌های نیروگاهی از سال ۹۱ آغاز شد و قرار بود بازپرداخت آن‌ها به صورت ارزی و براساس نرخ رسمی دولت باشد. متاسفانه با جهش‌های ارزی، ارزش ریالی این بدهی‌ها بسیار بالا رفت و از آنجا که نیروگاه‌ها در بازار داخلی با قیمت‌های تکلیفی فروش برق مواجه هستند و پرداخت طلب آن‌ها از طرف دولت هم در طولانی مدت انجام می‌شود و همچنان بخشی از این مطالبات پرداخت نشده است، بازپرداخت تسهیلات صندوق معوق شده و مرتب رقم آن بیشتر می‌شود. این مساله چند سال است که وجود دارد و چند بار در جلسات شورای گفتگو بررسی شده و متاسفانه به نتیجه نرسیده است. تا امروز ۴۶ نیروگاه توسط صندوق توسعه ملی تامین مالی شده و از سال ۹۱ بالغ بر ۶/ ۴میلیارد دلار از طرف صندوق مسدودی اعلام شده که ۵/ ۳میلیارد دلار آن پراخت شده است. از طرفی مجموع مطالبات معوق صندوق ۸۸۲ میلیون دلار برآورد می‌شود که از سال ۹۵ شروع شده و از آن زمان صندوق با توجه به شرایط پرداخت تسهیلات را متوقف کرده است، چون واحد‌ها در بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل شدند و در این شرایط صندوق تا زمانی که بدهی‌ها پرداخت نشود، نمی‌تواند تسهیلات جدید بپردازد. در حال حاضر، طبق اطلاعات ارائه‌شده از طرف وزارت نیرو، قیمت فروش برق به مشترکان ۱۱۹تومان، میانگین قیمت دفتری بدون سوخت ۲۹۰تومان، میانگین قرارداد‌های خرید تضمینی با نیروگاه‌های حرارتی ۵۲۰تومان و با نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۱۰۳۰تومان است. با این شرایط، وزارت نیرو پیشنهادی را مطرح کرده مبنی بر اینکه براساس میزان بدهی ثبت‌شده وزارت نیرو به نیروگاه دار، این وزارتخانه بدهی خود را با سهام نیروگاه‌های دولتی تهاتر و تسویه کند و معتقد است در این صورت، بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده