تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۶۸۲۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امسال مبنا در اخذ مالیات اصناف، اطلاعات موجود آنهاست؛

در جلسه امروز اعضای شورای شهر تهران با رئیس کل سازمان مالیاتی چه گذشت؟ / تمرکز مالیاتی بر روی اصناف

‌می‌متالز - رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تمرکز ما روی اصناف در سال جاری افزایش یافته است، می‌گوید: امسال مبنای ما در مالیات اصناف، اطلاعات موجود از آنهاست.

به گزارش می‌متالز، داود منظور امروز در جریان هشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم این سازمان در وصول درآمد مالیاتی شهرداری‌ها اظهارداشت: در این دوره، همکاری ممتاز و متفاوتی را با شهرداری تهران آغاز کرده‌ایم و امیدواریم شکوفاتر شود و توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه سعی ما این است سهم مالیات را در بودجه دولت افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع ۳۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات با احتساب عوارض وصول شد که ۳۰۶ هزار میلیارد تومان مالیات و مابقی عوارض بوده که نسبت به سال ۹۹ بیش از ۵۹ درصد افزایش یافته است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به جهش قابل ملاحظه مالیات، تصریح کرد: میزان تکلیف ما ۴۵۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت بودجه مصوب ۶۲ درصد است و برای رشد این درآمد باید نسبت به شناسایی مؤدیان جدید اقدام کنیم. به همین دلیل تلاش ما این است که روی فرار مالیاتی تمرکز کنیم.

منظور با تأکید بر اینکه سال قبل ۲٫۲ میلیون نفر مؤدی جدید شناسایی شد، گفت: تعداد اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی در سال قبل دو میلیون و ۹۰۰ هزار مؤدی بود که به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است البته باید با کسانی که اظهارنامه نداشته‌اند به گونه‌ای دیگر برخورد شود.

وی با اشاره به افزایش اشراف اطلاعاتی بر فعالان اقتصادی، تصریح کرد: با کنترل جریان بارنامه‌ها، میزان واردات، میزان بیمه نامه‌ها، نقل وانتقالات دارایی‌ها و قرارداد‌های پیمانکاری می‌توانیم با مؤدیان در خصوص داده‌ها سخن بگوییم. بخشی از این اطلاعات در اختیار مؤدیان قرار گرفت که تا بدانند در مورد آن‌ها چه اطلاعاتی داریم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه میزان ابراز مالیات نسبت به سال قبل دو برابر شده است، افزود: این آمار افزایشی نشان می‌دهد که دست سازمان امور مالیاتی نسبت به فعالان اقتصادی پر است. بنای ما این است که حجم ریزداده‌ها وداده‌های کلان را نسبت به فعالان اقتصادی به طور دائم افزایش دهیم.

منظور با تأکید بر اینکه جهت‌گیری ما این است که با اطلاعات موجود اظهارنامه برآوردی برای افراد تولید کنیم، گفت: برای ۲۲۰ هزار نفر که اظهارنامه غیرمنطبق ارائه داده بودند، اظهارنامه برآوردی تهیه وبه آن‌ها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از درآمد مالیاتی کشور در تهران وصول می‌شود، خاطرنشان کرد: اداره مالیاتی ما به تنهایی حدود ۳۰ درصد از مالیات را از شرکت‌های بین استانی وصول می‌کند. در شمال، مرکز و غرب تهران ۸۰ درصد مالیات شهر وصول می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تمرکز ما روی اصناف در سال جاری افزایش یافته است، گفت: امسال مبنای ما در مالیات اصناف، اطلاعات موجود از آنهاست. برای مثال مالیات سال قبل پزشکان ۱۲ میلیون تومان بوده که به ۲۲ میلیون تومان رسیده است.

منظور با تأکید بر برخورد سختگیرانه در وصول درآمد مالیاتی یادآور شد: در تمام کشور با اصناف جلساتی را برگزار و از این مرحله به خوبی عبور کردیم. ما از ارقام مالیاتی ولو ارقام کوچک گذشت نخواهیم کرد.

وی از استخراج اطلاعات دلالان ارز و خریداران و فروشندگان طلا خبر داد و افزود: تمام این اطلاعات پایش شده و ۶۰ هزار فعال اقتصادی که نسبت به این فعالیت‌های واسطه گری بزرگ اقدام می‌کنند، شناسایی شدند و سازمان امور مالیاتی در راستای استیفای حقوق دولت از این محل وارد عمل خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه ۹۵ درصد تکلیف قانونی برای وصول درآمد در سال جاری محقق شده است، خاطرنشان کرد: ۱۴۳ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در چهار ماه ابتدایی امسال محقق شده است. ظرفیت وصول مالیات از تیر ماه افزایش پیدا کرده و امیدواریم سهمیه ۴۵۴ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ را محقق کنیم.

منظور با اشاره به وصول ۴۵ هزار میلیارد تومان عوارض شهرداری در سال قبل گفت: عوارض شهرداری‌ها نیز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و برآورد ما تا پایان سال، ۶۵ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: در سال قبل برای ارزش افزوده و عوارض به صورت جداگانه، ردیف جدا اختصاص داده میشد که این درخواست را دادیم که در یک ردیف ۹ درصدی قرار بگیرند و هر دو با هم وصول شوند. این موضوع کمک میکند که سهم شهرداری‌ها در وصول درآمد افزایش قابل توجهی داشته باشد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به پیش بینی ۱۸ برنامه تحول در این سازمان تصریح کرد: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان یکی از مواردی است که نیاز به کمک داریم. وقتی کار را تحویل گرفتیم سامانه مرکزی که اطلاعات فروشگاه‌ها را دریافت کند، ایجاد کردیم که آماده بهره برداری است و آماده فراخوان مؤدیان در این بخش هستیم. صندوق‌های فروش باید به برنامه‌های سازمان امور مالیاتی مجهز شوند و صورت حساب الکترونیکی برای تمام تراکنش‌ها صادر شود.

منظور با بیان اینکه تمام خرید و فروش‌ها در کشور تا پایان امسال صورت حساب الکترونیکی خواهند داشت، تأکید کرد: سازمان امور مالیاتی بر این اساس درآمد‌های خود را وصول خواهد کرد که منجر به عدالت مالیاتی وشفافیت در این زمینه خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون هشت فراخوان انجام شده و ۶۰۰ هزار مؤدی فراخوانده شده اند. اگر به سمت اجرای ارزش افزوده در سامانه پایانه‌های فروشگاهی برویم تعداد مؤدیان ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت که این می‌تواند برای شورای اسلامی شهر مورد اهمیت باشد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه منابع مالی دولت با این اقدام افزایش خواهد یافت و پایدار خواهد شد، گفت: منابع شهرداری‌ها نیز با اجرای این قانون افزایش پیدا میکند البته در اجرای آن کار سختی در پیش داریم. پیوست رسانه‌ای واطلاع رسانی و همچنین فضاسازی فرهنگی مناسب در این زمینه مورد نیاز است که شهرداری تهران همکاری خوبی در اطلاع رسانی داشته و قابل تقدیر است.

منظور افزود: باید تضامین اجرای قانون و جرائم را برای مردم توضیح دهیم که کار سنگینی را در دو سال آینده برای سازمان امور مالیاتی ایجاد می‌کند. اقدامات از مرداد ماه آغاز می‌شود و امیدواریم بتوانیم این تکالیف تحول آفرین را محقق کنیم.

وی با اعلام اینکه در بخشی از کالا‌های خاص از جمله نفت، دخانیات، نوشابه و مواردی از این قبیل، وصول درآمد به نفع شهرداری هاست، اظهار کرد: سهم شهرداری‌ها از این درآمد حدود ۵۰ درصد است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه میزان عوارض آلایندگی در سال قبل بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: این رقم در تهران با توجه به اینکه آلایندگی صنایع اطراف شهر پایین است، نسبت به سایر شهر‌ها و استان‌ها کمتر است. پرونده عوارض آلایندگی سال‌ها باز مانده بود که ما این امر را دنبال کردیم تا عوارض به نفع شهرداری‌ها وصول شود.

منظور تأکید کرد: دو تکلیف بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده که مالیات خانه‌های لوکس و باغ ویلا‌ها از مواردی است که باید اطلاعات آن را از شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم. متأسفانه سال قبل اطلاعات خوبی در این زمینه دریافت نشد.

وی افزود: با اطلاعات محدود، مالیات این خانه‌ها برآورد شد که به کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان رسید؛ اگر شهرداری در این زمینه به ما کمک کند، میتوانیم درآمد قابل توجهی از این محل دریافت کنیم. تقاضای من از رئیس ستاد هماهنگی کلانشهر‌ها این است که بتوانیم اطلاعات را در سراسر کشور دریافت کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: سال قبل تعداد رکورد‌های اطلاعاتی در این زمینه، ۱۲ هزار و ۷۹۸ مؤدی و ۱۱ هزار و ۲۴۵ ملک بود.

منظور با بیان اینکه در خصوص خانه‌های خالی نیز حجم اطلاعات دریافتی کافی نبود، گفت: آمار نشان می‌دهد که دو و نیم میلیون خانه خالی در کشور داریم، اما آمار وزارت راه و شهرسازی ۵۰۰ هزار واحد است! مالیات خانه‌های خالی سال قبل ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر در راستای وصول درآمد سال قبل قدم بر می‌داریم.

وی تأکید کرد: کسانی که این مالیات را پرداخت نکنند، ماهیانه ۲٫۵ درصد جریمه می‌شوند و باید اصل و جریمه را با هم پرداخت کنند.

منظور با بیان اینکه در خصوص خودرو‌های لوکس اطلاعات کافی را از پلیس راهور دریافت کردیم، یادآور شد: ما در حال دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس هستیم و اقدامات آن انجام شده است.

وی با اعلام اینکه از شهرداری‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اطلاعات را برای اراضی بایر دریافت خواهیم کرد، گفت: انتظار داریم از طریق سامانه‌های برخط، اطلاعات را به صورت منظم دریافت کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر متروی اسلامشهر به طور کامل از محل مالیات بر ارزش افزوده اداره می‌شود.

واکنش اعضای شورای شهر تهران به اظهارات منظور

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در هشتادمین جلسه این شورا در واکنش به گزارش رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه شهرداری تا زمانی عوارض اراضی بایر را دریافت می‌کرد، اما دولت این فرصت را از شهرداری گرفت، یادآور شد: اگر قانون در این زمینه اصلاح شود و مالیات خانه‌های خالی توسط شهرداری شناسایی و وصول شود، درآمد شهرداری افزایش خواهد یافت. شورای عالی استان‌ها نیز می‌تواند این اقدام را به صورت قانونی در دیگر شهر‌ها انجام دهد.

همچنین نرجس سلیمانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص پرسش‌های شهروندان در زمینه مالیات، گفت: مالیات بر واحد‌های مسکونی در حال استفاده به عنوان دفاتر پزشکان، اسناد رسمی، روزنامه و مواردی از این قبیل یکی از دغدغه هاست و با وجود اینکه فعالیت آن‌ها به رسمیت شناخته شده احتساب مالیات بر واحد‌های مسکونی جای سوال است.

در همین حال، حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه قانون مالیاتی در کشور ما عجیب و غریب است، خاطرنشان کرد: ما از کارمندان پیش از اینکه حقوق بگیرند و مشتریان فروشگاه‌ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنیم و باید اتفاقی بیفتد که مالیات از تمام افراد به ویژه کسانی که تمکن مالی دارند، دریافت شود.

وی افزود: در کشور‌های اروپایی ممکن است یک قاتل که مرتکب قتل غیرعمد شده با وکیل بتواند از بند رها شود، اما فرار مالیاتی اتفاق نمی‌افتد. اگر وصول درآمد مالیاتی به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند مالیات پرداختی آن‌ها منجر به خدمت شود، همکاری بیشتری خواهند داشت.

کاشانی با بیان اینکه ضعیف‌ترین اقشار مالیات پرداخت می‌کنند، یادآور شد: این دریافت مالیات سلیقه‌ای انجام می‌شود و اینکه حضور اشخاص به هر عنوانی می‌تواند باعث کسری مالیات شود، فاجعه بوده و ناامیدی ایجاد می‌کند.

این در حالی است که مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، امروز پس از سخنان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در صحن شورای شهر، تاکید کرد که نظام امور مالیاتی باید با استفاده از اطلاعاتی در حوزه حمل و نقل، گمرک، بازرگانی، بانکی، صنعت و سایر حوزه‌ها و پردازش اطلاعات، بتواند آنالیز اطلاعات انجام و نظام مالیاتی هوشمند را ایجاد کند.

وی با طرح چند پرسش از رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، اظهار داشت: قانون ایجاد سامانه مودیان و سامانه فروشگاهی بیش از یک سال است که به تاخیر افتاده و باید توضیح داده شود که چند درصد از این سامانه شکل گرفته و چه زمانی افتتاح می‌شود.

پیرهادی با اشاره به سخنان رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: به تفکیک مشخص شود که چقدر از این مالیات به شکل نقد، چقدر اقساط بوده و سهم تهران از آن چقدر است.

وی با اشاره به اینکه شرایط تهران به دلیل موضوع حمل و نقل، موضوعات حاکمیتی و اقتصاد کشور و تمرکز قسمتی از آن در کلان شهر تهران، متحمل هزینه‌هایی می‌شود، تأکید کرد که در بسیاری از موارد شهرداری تهران به تنهایی هزینه‌های بسیاری که مربوط به استان تهران است را متحمل می‌شود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده