تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۷۸۸۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزئیات درآمد مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۱/ سهم مالیاتی اشخاص حقوقی غیردولتی ۲ درصد کاهش یافت

‌می‌متالز - بررسی گزارش‌های منتشره از درآمد‌های مالیاتی در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که برخلاف ادعا‌های مطرح شده مبنی بر فشار مالیاتی، سهم مالیاتی اشخاص حقوقی غیردولتی از کل درآمد مالیات اشخاص حقوقی درسال جاری در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۲ درصدی همراه بوده است.

به گزارش می‌متالز، آخرین آمار ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی درباره عملکرد درآمد‌های مالیاتی کل کشور طی سال ۱۴۰۱ (به تفکیک منابع وصول) نشان از افزایش درآمد‌های مالیاتی در برخی بخش‌ها و کاهش در برخی دیگر از بخش‌هاست.

مطابق گزارش عملکرد درآمد‌های مالیاتی کل کشور از آغاز سال ۱۴۰۱ تا پایان شهریورماه (به تفکیک منابع وصول)، میزان درآمد مالیاتی از اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه ۹۹۴ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال بوده است که در این میان مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی با ۸۳۵ هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال، حدود ۸۴ درصد کل درآمد‌های مالیاتی اشخاص حقوقی را تشکیل می‌دهد.

کاهش ۲ درصدی سهم مالیاتی اشخاص حقوقی غیردولتی از کل درآمد مالیات اشخاص حقوقی

میزان درآمد مالیاتی از اشخاص حقوقی در سال ۱۴۰۰ برابر با یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال بوده است که اگر به صورت مساوی نیمی از این درآمد را برای ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ در نظر بگیریم؛ مبلغ ۵۸۶ هزار و ۱۰۸ میلیارد ریال برای نیمی از سال خواهد شد که در مقایسه با درآمد مالیاتی از اشخاص حقوقی در نیمه نخست سال جاری، رشد حدود ۶۹.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین درآمد مالیاتی از اشخاص حقوقی غیردولتی در سال گذشته یک میلیون و ۱۸ هزار و ۶۲۳ میلیارد ریال بوده که ۸۶ درصد کل درآمد‌های مالیاتی اشخاص حقوقی را تشکیل می‌داد و نشان‌دهنده این است که بر خلاف گمانه‌زنی‌ها در خصوص فشار مالیاتی به بخش غیر دولتی، این میزان در سال جاری ۲ درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی گزارش‌های درآمد‌های مالیاتی در سال گذشته و همچنین ۶ ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد، دولت در ۶ ماه نخست امسال، درآمد‌های مالیاتی شرکت‌های زیرمجموعه خود را افزایش داده و مالیات بر عملکرد شرکت‌های دولتی در ۶ ماه نخست سال جاری ۷۴ هزار و ۸۵ میلیارد ریال بوده که حتی بیشتر از کل مالیات بر عملکرد شرکت‌های دولتی در ۱۲ ماه سال گذشته با رقم ۶۱ هزار و ۶۸ میلیارد ریال بوده است.

همچنین درآمد کل مالیات بر درآمد‌ها در سال گذشته ۵۷۳ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال بوده، اما درآمد کل مالیات بر درآمد‌ها در ۶ ماه نخست سال جاری ۴۰۵ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال بوده که افزایشی ۴۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در این بین سهم مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی در ۶ ماه نخست امسال ۱۳۴ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال معادل ۳۳ درصد از کل مالیات بر درآمد‌ها بوده و سهم مالیات بر حقوق کارکنان بخش عمومی ۹۴ هزار و ۹۴۳ میلیارد ریال بوده است که ۲۳.۴ درصد از کل مالیات بر درآمد‌ها را تشکیل می‌دهد.

همچنین در سال جاری سهمی هم برای درآمد حاصل از رسیدگی پرونده‌های مالیاتی مراکز درمانی مربوط به عملکرد سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دیده شده که معادل ۱۹۴ میلیارد ریال است.

درآمد مالیاتی کشور در سال گذشته ۱۴۱ هزار و ۸۹۲ میلیارد ریال بوده و مجموع درآمد مالیات بر ثروت در ۶ ماه نخست سال جاری ۸۴ هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال بوده است. اگر نیمی از درآمد‌های مالیاتی در این بخش در سال گذشته را به عنوان درآمد‌های نیمه نخست سال در نظر بگیریم، به رقم ۷۰ هزار و ۹۴۶ میلیارد ریال می‌رسیم که نشان‌دهنده رشد ۱۹.۳ درصد درآمد‌های مالیاتی در این بخش، در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

رشد ۱۲۲۷ درصدی مالیات بر انواع خودرو‌های لوکس

آمار‌ها حکایت از افزایش چشمگیر مالیات بر انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی گرانقیمت در سال جاری دارد به طوری که در کل ۱۲ ماه سال گذشته، درآمد مالیاتی از این بخش ۲۱۲ میلیارد ریال بود، اما فقط در ۶ ماه نخست امسال مجموع درآمد‌های مالیاتی در این بخش به ۲ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال رسیده است که افزایشی بیش از ۱۲۲۷ درصدی یا بیش از ۱۳ برابری در مقایسه با کل ۱۲ ماه سال گذشته را نشان می‌دهد.

در بخش مالیات‌های مستقیم، در سال گذشته مجموع کل درآمد‌ها یک میلیون و ۸۸۷ هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال بوده که نیمی از آن به منظور مقایسه با درآمد‌های مالیاتی نیمی از سال جاری برابر با ۹۴۳ هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال می‌شود. این رقم در ۶ ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۹۱۱ میلیارد ریال بوده است که رشدی ۵۷.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در این بین سهم عوارض خروج از کشور از کل مالیات‌های مستقیم در سال گذشته ۱۲ هزار و ۴۶ میلیارد ریال بوده که کمی بیش از ۰.۶۳ درصد را تشکیل می‌دهد؛ این رقم در ۶ ماه نخست امسال به ۱۰ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال رسیده که سهم خود را به ۰.۷۳ درصد کل مالیات‌های مستقیم افزایش داده است.

سهم درآمد‌های مالیاتی از نقل و انتقالات خودرو از کل درآمد مالیات‌های مستقیم ۰.۸۴ درصد به ۲.۱۲ درصد رسیده است که افزایش بیش از ۱۵۲ درصدی را نشان می‌دهد.

مالیات بر کالا و خدمات در سال ۱۴۰۰ برابر با یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال بوده که در ۶ ماه نخست امسال به ۸۲۰ هزار و ۲۸۴ میلیارد رسال رسیده است.

رشد ۵۰ درصدی مجموع درآمد‌های مالیات‌های مستقیم و کالا و خدمات

در نهایت مجموع درآمد‌های مالیات‌های مستقیم و کالا و خدمات از ۳ میلیون و ۵۹ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال در سال گذشته به ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۱۹۵ رسیده است که در مقایسه با نیمی از درآمد‌های مالیاتی در این بخش در سال گذشته یعنی یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال، نشان‌دهنده افزایش بیش از ۵۰ درصدی مجموع درآمد‌های مالیات‌های مستقیم و کالا و خدمات است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده