تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۲۶۸۴۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیش از ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران از استان بوشهر صادر شد

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک بوشهر صادرات غیرنفتی کشور در سه ماه نخست امسال را ۱۳ میلیارد دلار دانست و گفت: بیش از ۳۰ درصد محموله‌ها، به میزان ۴ میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، توسعه صادرات به‌عنوان یکی از سیاست‌های مهم دولت مورد توجه ویژه قرار دارد و در این راستا تعامل و گسترش روابط با کشور‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

استان بوشهر در کنار خلیج‌فارس با کشور‌های مختلف همسایه است که توسعه مراوده تجاری یکی از اولویت فعالان اقتصادی است.

بنادر و گمرکات استان بوشهر از دیر باز دروازه تجارت ایران تلقی می‌شد که در دولت سیزدهم برای رونق بخشی به فعالیت تجارت دریایی طرح‌های قابل توجهی اجرایی و زیرساخت‌های بندری و گمرکی تسریع یافته است.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر یک فرصت مهم برای گسترش و توسعه صادرات

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر یک فرصت مهم برای گسترش و توسعه صادرات از بنادر استان بوشهر است که این مهم در دستور کار فعالان اقتصادی و مسئولان بنادر و گمرکات استان بوشهر قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر توسعه زیرساخت‌های بندری در استان را یکی از برنامه‌های مهم دانست و اظهار داشت: طرح‌های مهم از مسیر دریایی بنادر استان بوشهر برای توسعه مراوده تجاری و گردشگری با کشور قطر تدوین شده است.

محمد شکیبی نسب با اشاره به راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری و حمل کالا از بندر بوشهر به قطر تصریح کرد: خط دریایی بوشهر به قطر در آستانه راه‌اندازی است و با تکمیل این طرح زمینه انتقال مسافران به کشور قطر از طریق کشتی‌های مسافری فراهم می‌شود.

وی توسعه زیرساخت‌های بندری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: پایانه مسافری دریایی بوشهر در ابتدای مهرماه امسال و در آستانه آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر راه‌اندازی می‌شود و تحول مهمی در این حوزه محسوب می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به اینکه بندر دیر نزدیکترین بندر به قطر است خاطر نشان کرد: اکنون بیشترین محموله‌های صادراتی به قطر از بندر دیر انجام می‌شود که توسعه زیرساخت‌های بندری در دستور کار قرار گرفته است.

شکیبی نسب از ساحت اسکله‌های جدید تجاری و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در بندر دیر خبر داد و تصریح کرد: با مشارکت بخش خصوصی طرح‌های مهم بندری در دیر در حال اجرا است که بر اساس برنامه زمانبندی تکمیل و افتتاح می‌شود.

افتتاح مرکز تجاری ایران در قطر با محوریت مرکز توسعه تجارت

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر از افتتاح مرکز تجاری ایران در قطر خبر داد و افزود: در این مرکز نقش بازرگانان و فعالان اقتصادی استان بوشهر حائز اهمیت است.

خورشید گزدرازی از ایجاد تشکل‌های زیر مجموعه اتاق بازرگانی با محوریت حمایت از صادرات خبر داد و گفت: انجمن صادرکنندگان میوه و تره‌بار یکی از این موارد است که می‌تواند در بهبود کیفیت صادرات محصولات غذایی به کشور قطر نقش مهمی داشته باشد.

وی از راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری کانتینری بندر دیر خبر داد و بیان کرد: برای توسعه صادرات به قطر زیرساخت‌های بندر دیر در دستور کار قرار گرفته است که همکاری بخش خصوصی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر قابل ستایش است.

بیش از ۴ میلیارد دلار کالا در فصل بهار از این استان صادر شد

آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از یک سوم محموله‌های صادراتی ایران در فصل بهار امسال از طریق گمرکات استان بوشهر صادر شده است.

مدیرکل گمرک بوشهر صادرات کل کشور در سه ماه نخست امسال را ۱۳ میلیارد دلار دانست و اظهار داشت: از این میزان صادرات ۴ میلیارد دلار آن از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.

علی سلیمانی با اشاره به اینکه بیش از یک سوم صادرات غیرنفتی ایران در فصل بهار امسال از طریق گمرکات استان بوشهر صادر شده است افزود: محصولات پتروشیمی، مواد معدنی، انواع آبزیان، مصالح ساختمانی، سبزی و صیفی‌جات بیشترین محموله‌های صادراتی استان بوشهر است.

وی کشور‌های هدف صادراتی استان بوشهر، را شامل چین، امارات متحده عربی، هندوستان، آفریقای جنوبی، نیجریه، ترکیه و پاکستان دانست و گفت: جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر فرصت‌های صادرات از استان بوشهر افزایش داده است.

مدیرکل گمرک بوشهر اضافه کرد: در سه ماه نخست امسال ۱۴ میلیون دلار از گمرک بندر دیر به مقصد قطر صادر شده است.

سلیمانی بیان کرد: صادرات غیرنفتی در سه ماه نخست امسال از گمرکات استان بوشهر از نظر وزنی ۱۹ درصد و ارزشی ۹۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده