تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۶۸۴۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وضعیت بازار در مردادماه چگونه خواهد بود؟

بورس دور از تحلیل و نزدیک به سیاست

‌می‌متالز - تیرماه سال‌جاری، بی‌برکت ترین‌ماه معاملات بورس تهران در سال‌۱۴۰۱ به پایان رسید. این‌ماه در حالی به پایان رسید که روز‌های پایانی آن به دلیل بر‌گزاری مجامع سالانه شرکت‌ها شاهد توقف برخی نماد‌ها بودیم. البته ناگفته نماند که خبر واگذاری بلوک خودرویی‌ها و افزایش نرخ کامودیتی‌ها در روز‌های پایانی تیرماه کمی رنگ سبز را به خود گرفت و شاهد روند متعادل در نماد‌های قابل‌معامله بودیم.

به گزارش می‌متالز، شاخص بورس تهران در اولین روز کاری در چهارمین‌ماه سال‌جاری در سطح یک میلیون و ۵۳۳‌هزار واحد آغاز به‌کار کرد و در زمان تنظیم این یادداشت نماگر بورس تهران در سطح یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد قرار گرفته است که بازدهی منفی ۴‌درصد را نشان می‌دهد. معاملات این روز‌های بازار سهام نشان می‌دهد که این بازار منطق خاص خود را دارد و تنها در این روز‌هایی که در حال سپری‌کردن هستیم، اخبار است که بر روند بازار سهام تاثیرگذار هستند. بازارسرمایه این روز‌ها تحت‌تاثیر مولفه‌هایی گوناگونی قرار گرفته که روز‌های پرچالشی را برای آن رقم زده اند و همچنان درگیر آن است. از قطعی برق صنایع در تابستان گرفته تا اخبار ضد‌و نقیض احیای برجام و اتفاقات سیاسی که همگی وضعیت کنونی بازار سرمایه را در یک رکود رقم زده است. قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌ها در روند بازار و همچنین اتفاقات اقتصادی در فضای کشور، جزو دیگر عوامل اثرگذار بر وضعیت امروز بورس هستند. در همین راستا همچنین می‌توان به این مساله اشاره کرد که عوامل تحلیلی از بازار سرمایه فاصله گرفته و عوامل سیاسی در بازار پررنگ‌تر شده اند و متاسفانه روی روند بازار اثرگذار‌تر از همیشه هستند.

مساله دیگر این است که نقدینگی در بازار سهام وجود ندارد. همان نقدینگی موجود در کلیت بازار در حال چرخش از سویی به‌سوی دیگر است، اما با تمام این اوصاف در حال‌حاضر و در زمانی‌که بازار‌های موازی در رکود و نبود خریدار به‌سر می‌برند، بورس تهران ارزنده‌ترین بازار مالی است. درست است که بورس هم پا با انتظارات تورمی پیش نرفته است و یا شاهد خروج سرمایه‌ها از آن هستیم که تمام این اتفاقات عامل بیرونی و نتیجه دخالت‌ها و سیاستگذاری‌ها است، اما همچنان می‌توان به بورس امید داشت، چراکه جزو بازار‌های پربازده و سودده است، اما در این میان برای رسیدن به بازدهی و سوددهی، باید با استراتژی و دانش حرکت کرد. همچنین نباید به سهام ارزنده و غیرارزنده یک نگاه داشت. این موضوع دست کم در مورد بسیاری از سهم‌های کوچک جامانده از قطعیت بیشتری برخوردار است و از گروه‌ها و صنایع بزرگ بازار نیز صدا‌های متفاوتی به گوش خواهد رسید که هرکدام از صنایع را در یک مسیر قرار خواهد داد.

با توجه به این توضیحات شاخص بورس تهران تیر ماه حساس و پر تنشی را پشت‌سر گذاشت و با تمام لغزندگی‌ها نتوانست سطح مهم حمایتی ۵۰۰/ ۱ خود را حفظ کند. در مجموع وضعیت بازار در شرایط کنونی تعریفی ندارد و کاملا مشخص است که بازار در یک شرایط خاص در حال کنترل است. اگر بخواهیم از گزارش‌های شرکت‌ها بگوییم ابتدا باید به عملکرد پالایشی‌ها و سپس به گزارش فوق العاده فولادمبارکه با P/ E ۳ و همچنین وضعیت P/ E میانگین فوروارد بازار که در محدوده ۵/ ۵ قرار دارد اشاره کنیم. البته از رشد نرخ دلار نیمایی هم باید گفت که تمام این موارد از ارزندگی بازار سهام به ما می‌گویند. همان‌طور که اشاره شد، بازار ارزنده است، اما جریان پول و نقدینگی در طی دو‌ماه گذشته سرکوب شده است.

در نهایت با تمام این توضیحات به‌نظر می‌رسد، مردادماه روند معاملاتی بازار سهام متفاوت‌تر از تیرماه باشد چراکه عمده نماد‌ها در مجامع سالانه خود از اهدافشان در سال‌۱۴۰۱ گفته اند و می‌توان انتظار به بازگشت بازار به سمت مدار مثبت را داشته باشیم. در رابطه با این مساله که بورس پربازده‌ترین و سود ده‌ترین بازار است، باید گفت که سهامداران خرد بهتر است با استراتژی و به دور از هیجانات اقدام به خرید سهام کنند. توصیه‌ای که بار‌ها آن را مطرح کرده ایم از این قرار است که اگر اطلاعات یا وقت کافی را برای رصد بازار ندارند و یا ریسک پذیر نیستند، بهتر است که سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری بسپارند تا تجربه یک سرمایه‌گذاری باثبات و بدون‌ریسک را در بورس داشته باشند.

الناز جمالی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده