تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۶۸۵۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل ذوب اصفهان تاکید کرد؛

تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در ذوب آهن اصفهان

‌می‌متالز - مدیرعامل ذوب اصفهان گفت: در سال گذشته بالای ۵۰۰ هزار تن محصولات صنعتی و ویژه تولید شد که همه در دسته محصولات با ارزش افزوده بالا قرار می‌گیرند.

به گزارش می‌متالز، ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب اصفهان اظهار داشت: در سال گذشته بالای ۵۰۰ هزار تن محصولات صنعتی و ویژه تولید شد که همه در دسته محصولات با ارزش افزوده بالا قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: طرح تصفیه پساب با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال انجام است و امیدواریم امسال بتوانیم با موفقیت این طرح را وارد مدار کنیم و برداشت از منابع آبی موجود مانند زاینده رود را به حداقل برسانیم.

اهداف تولیدی ذوب آهن در سال ۱۴۰۱

ایرج رخصتی در خصوص دو هدف اصلی ذوب آهن در سال ۱۴۰۱ گفت: مرز تولید سه میلیون تن چدن را در ذوب آهن به عنوان یک هدف مهم در دستور کار قرار دادیم و همزمان با افزایش کمّی، میزان تولید محصولات با ارزش افزوده بالا نیز طبق برنامه حداقل باید امسال به ۸۰۰ هزار تن برسد تا افزایش کمّی و کیفی تولید را در کنار همدیگر داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت‌های آب، گاز و برق و به ویژه در ماه‌های پایانی سال قیمت کک و زغال در بازار جهانی افزایش بسیاری یافت و مواد اولیه داخلی هم از افزایش قیمت بی‌نصیب نماند. برای اینکه بتوانیم در سال ۱۴۰۱ اهداف کمی و کیفی را محقق نماییم با توجه به قیمت‌هایی که عنوان شد باید صرفه‌جویی را در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار دهیم. قیمت گاز و برق در مقایسه با اول سال ۱۴۰۰ تقریبا هشت برابر شده است، قیمت کک و زغال تقریبا دو برابر شده است که همه تأثیرگذار است. برای اینکه بتوانیم کمترین میزان مصرف را داشته باشیم باید بیشترین تولید را رقم بزنیم که همت بخش‌های مختلف شرکت را می‌طلبد.

مدیرعامل ذوب اصفهان در ادامه بیان کرد: اجرای پروژه‌های زیست محیطی از جمله اولویت‌های اصلی شرکت است و مجموعه این پروژه‌ها به صورت هدفمند دنبال خواهد شد.

مشکل تأمین برق نداریم

مدیرعامل ذوب اصفهان گفت: به دلیل داشتن نیروگاه، ذوب آهن اصفهان برای تأمین برق با مشکل مواجه نیست، اما مسئله اصلی ما قیمت تمام‌شده گاز است.

رخصتی افزود: ما ۲۴۰ مگاوات زیرساخت برق داریم و توان تولیدی نیروگاه‌های ذوب آهن به نحوی است که جایگزین نیروگاه‌های تولید برق شبکه سراسری حداقل برای مصرف داخل کارخانه است. در واقع اگر این نیروگاه‌ها فعالیت نکنند، کل برق مصرفی کارخانه باید توسط شبکه سراسری تأمین گردد.

وی عنوان کرد: درخواست ما این است بهای گاز مصرفی شرکت‌هایی که دارای نیروگاه بوده و بخشی از برق مصرفی خود را به جای دریافت از شبکه سراسری، تولید نموده و در خود کارخانه مصرف می‌کنند، مانند سایر نیروگاه‌های دیگر محاسبه گردد، در غیر این‌صورت ما به دلیل نرخ بالای گاز با مشکل مواجه خواهیم شد.

شکسته شدن رکورد تولید

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خاطرنشان ساخت: در سال گذشته بهترین رکورد سالانه تولید چدن مذاب با عدد ۲ میلیون و ۷۶۸ هزار تن رقم خورد و همچنین رکورد ماهانه تولید چدن مذاب در بهمن ماه با عدد ۲۵۰ هزار و ۸۷ تن و رکورد روزانه این تولید با عدد ۹،۷۹۳ تن ثبت گردید. بیشترین تولید شمش چدن را در سال ۱۴۰۰ و در تاریخ ذوب آهن با عدد ۲۲۱ هزار تن داشتیم، بیشترین مقدار تولید کک خشک با عدد یک میلیون و ۲۲۳ هزار تن به ثمر نشست، رکورد تعداد ذوب با دو کنورتور در بخش فولادسازی در یک شبانه روز با ۶۱ ذوب و تولید ۲۱۰۰ تن میلگرد ۱۶ در یک شبانه‌روز از جمله رکورد‌هایی هستند که در سال ۱۴۰۰ با همت کارکنان محقق گردیدند.

وی تولیدات بخش‌های مختلف ذوب آهن اصفهان را در سال ۱۴۰۰ چنین برشمرد: نسبت تولید آگلومره در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۱۰۳ درصد، کک خشک ۱۰۱.۴ درصد، چدن مذاب ۱۰۹ درصد، فولادخام ۱۰۴ درصد و در بخش محصولات نوردی نیز ۱۰۷ درصد بود و در مجموع نسبت تولید محصولات اصلی نیز ۱۰۸ درصد در مقایسه با سال ۱۳۹۹ بوده است.

رشد صادرات ذوب آهن

ایرج رخصتی تصریح کرد: بازار داخلی در سال گذشته تقریبا در رکود بود و بنابراین ذوب آهن بر مقوله صادرات متمرکز شد و در این بخش یک میلیون و ۱۱۶ هزار تن محصول با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی، محدودیت‌ها و تحریم‌ها صادر شد که موفقیت بزرگی به شمار می‌رود. از این عدد صادراتی تقریبا ۶۳۳ هزار تن بلوم و بیلت، ۳۱۹ هزار تن محصولات نوردی و ۱۶۳ هزار تن نیز چدن جامد بوده است. این اعداد صادراتی مهر تایید دیگری بر کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان در سطح جهانی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته در مجموع ۵۶۹ هزار تن محصولات صنعتی و ویژه تولید شد. قابل توجه اینکه عدد عنوان شده مربوط به مجموعه‌ای از شمش‌ها با گرید‌های صنعتی ویژه، کلاف صنعتی، ریل، میلگرد‌های صنعتی مورد استفاده در صنایع مس، آرک معدن، ورق سازه‌های فولادی و … است که همه در دسته محصولات دارای ارزش افزوده بالا قرار می‌گیرند.

صرفه‌جویی در مصرف آب

ایرج رخصتی در خصوص میزان مصرف آب در ذوب آهن اصفهان نیز گفت: این شرکت موفق شد در سال گذشته، کمترین میزان مصرف آب را به نسبت تولید در تاریخ خود داشته باشد به نحوی که میزان مصرف آب صنعتی به فولاد خام ۳.۷ متر مکعب شد و میزان مصرف آب صنعتی به چدن تولیدی نیز ۳.۳ مترمکعب بوده است که این اعداد بهترین رکورد تاریخ ذوب آهن در زمینه مصرف آب به ازای تولید به شمار می‌روند و البته با اجرای پروژه‌های توسعه قطعا در سال‌های آتی این عدد مجدداً کاهش می‌یابد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده